9 dešimtmečio pabaiga Lietuvoje buvo ypač emocinga. Michailo Gorbačiovo paskelbta perestroika įsiūbavo Sąjūdį ir ambicijas atkurti nepriklausomą valstybę. Toks intensyvus laikas ir tegali būti trumpas – aukšta emocinė temperatūra sutelkė visus į vieną balsą, į vieną veiksmą, į vieną Baltijos kelią.
Rašytojai ir menininkai įsitraukė į Sąjūdžio mitingus, buvo vieni svarbiausių kalbėtojų, kai kurie išrinkti į Aukščiausiąją Tarybą. Tuo metu buvo svarbu kartoti tai, ką sakyti ilgą laiką buvo uždrausta, ir tas kartojimas turėjo stiprų emocinį užtaisą.
Filosofas Arūnas Sverdiolas kalbėjo:
Buvo svarbu išgirsti viešai – net ir banalybes, visiems žinomus dalykus. Kai A. Juozaitis pirmąkart pilnoje salėje pasakė apie „trypiantį okupanto batą“– tai buvo neįtikėtino intensyvumo žodžiai, nors juk visi tai žinojo. Bet visi ar beveik visi tylėjo. Išviešinimas net elementarių dalykų tuomet buvo svarbesnis už bet kokius intelektualinius projektus. „Intelektualų vaidmuo atkuriant Lietuvos valstybę“. Egidijaus Aleksandravičiaus, Kęstučio Griniaus, Kęstučio Nastopkos, Arūno Sverdiolo, Kornelijaus Platelio pokalbis, Literatūra ir menas, 2012-03-09.
Rašytojai turėjo autoritetą ir pasitikėjimą visuomenėje, gebėjo įtaigiai kalbėti ir rašyti, todėl trumpą laiką buvo vieni ryškiausių politikos veikėjų. Vėliau, atėjus pragmatiškesnės politikos metui, pasijuto apgauti, išnaudoti. Politinių aistrų sūkuryje poetas Tomas Venclova 1991 m. televizijos laidoje apkaltino Justiną Marcinkevičių parašius apysaką Pušis, kuri juokėsi pagal KGB pateiktą medžiagą. Nuo tada didžiulis visuomenės autoritetas Marcinkevičius pasitraukė iš aktyvaus viešo gyvenimo.
Literatūrą esmingai paveikė perestroikos metu kartojamas viešumo šūkis. Atviro ir viešo kalbėjimo galimybė pamažu ėmė atimti iš literatūros Ezopo kalbos bei apskritai fiktyvaus pasaulio kūrimo prasmę. Kuriam laikui svarbiausia tapo nutylėtos, skaudžios istorijos, tabu paženklintos dabarties svarstymas.
Žurnalistas ir prozininkas Liudvikas Gadeikis rašė:
Tremtis – mūsų gyva žaizda. Buvome pratinami gyventi taip, lyg jos nebūtų, lyg ji jau nebesopėtų. Nuosekliai buvo kuriama iliuzija, kad tai jau praeitis. Dešimtmečiams palaidota, ji ėmė trauktis, rodos, net iš žmonių atminties, iš žmonių pasakojimų. Naujos kartos beturėjo vis miglotesnį supratimą apie aną baisųjį laiką. Liudvikas Gadeikis, „Tremties archyvas“, Pergalė, 1989, Nr. 1, p. 185.
Rašytojas, literatūrologas Vytautas Martinkus klausė:
Argi ne paradoksalu, kad, pritarę rezoliucijai „Dėl viešumo“, mes ir toliau tebedvejojame: skelbti ekologinio monitoringo duomenis ar ne? Reikalingi stalininių aukų sąrašai ar ne? Keista ir tai, kad man, delegatui, pačioje konferencijoje įteiktas statistikos žinynas su labai jau senamadišku grifu... Vytautas Martinkus, „Klausimai po atsakymų. Mintys po XIX sąjunginės partinės konferencijos“, Pergalė, 1988, Nr. 10, p. 6.
Tuo metu atkurta nemažai tarpukario Lietuvos kultūrinių ir literatūrinių leidinių: Naujasis Židinys-Aidai (1991), Naujoji Romuva (1994), kūrėsi nauji: Sietynas (1988–1991), Šiaurės Atėnai (1990), 7 meno dienos (1992), iš bendraminčių ratelio išaugęs išsiplėtė Poetinis Druskininkų ruduo – jis tapo tarptautiniu poezijos festivaliu.
Plačiau skaitykite: Tomas Venclova, Druskininkų grupė.
|
Komentarai
Rašyti komentarą