Žodis „dizainas“ sovietiniame kontekste turėjo specifinę reikšmę. Šio žodžio dažniausiai buvo vengiama dėl „kapitalistinio“ atspalvio ir neatitikimo socialistinei ideologijai:
Mums svetimos tarpusavyje konkuruojančių kapitalistinių firmų idėjos ir priemonės, kai vieni gaminio trūkumai dažniausia maskuojami efektyviomis nikeliuotomis dalimis, kiti – nežemiškais spalvų deriniais, treti – gaminio formos įmantrumu. Algimantas Bielskis, „Gaminys ir vartotojas“, Mokslas ir technika, 1965, Nr. 12, p. 8.
Socialistiniai planinės ekonomikos idealai iš esmės skyrėsi nuo vakarietiškos dizaino sampratos, tačiau negalima sakyti, jog dizaino ar dizainerių tuo metu visai nebuvo. Priešingai, būtent 6 ir 7 dešimtmečių sandūroje įvyko daug sovietinio ir konkrečiai Lietuvos dizaino raidai svarbių reiškinių: įkurtos naujos institucijos, atsirado specializuotos studijų programos, pradėtos rengti dizaino parodos, išryškėjo daiktų ir aplinkos modernizavimo idėjos.
Norint sužinoti šiek tiek daugiau, reikia įvesti kitus, to meto realijas labiau atitinkančius raktinius žodžius. Nors profesionalai vartojo angliškos kilmės žodį „dizainas“ (design), tačiau oficialiame diskurse jį stengtasi pakeisti naujais griozdiškais terminais: pramoninė dailė, pramoninė arba techninė estetika, meninis konstravimas arba pramoninis modeliavimas. Tai buvo veikla tarp pramoninės gamybos ir taikomosios dailės, technikos ir estetikos, jai būdinga prieštara tarp teorijos ir praktikos, modernių vienetinių projektų ir gamybinio broko, profesinės meistrystės ir chaltūros, deklaruojamos gerovės ir nuolatinio deficito.
Šioje specifinėje srityje dirbę žmonės dažniausiai vadinti pramonės gaminių modeliuotojais, dailininkais-konstruktoriais arba dailininkais-apipavidalintojais, ir daug rečiau dizaineriais:
Mūsų dailininkų-konstruktorių uždavinys – kurti tokius daiktus, kurie atitiktų socialistinės visuomenės žmonių poreikius ir padėtų įtvirtinti komunistinio gyvenimo formas. Nijolė Tumėnienė, „Technika ir menas“, Mokslas ir technika, 1968, Nr. 8, p. 24.
Galima būtų įvardyti daugiau nei šimtą lietuvių dizainerių, kūrybinį kelią pradėjusių 6–7 dešimtmečiais: vieni jų labiau girdėti, kiti visai nežinomi, vieni, specializavęsi kurioje nors dizaino srityje (pavyzdžiui, baldų, skaičiavimo technikos ar prekinių ženklų), jai paskyrė visą profesinę karjerą, kiti – tik kelerius metus, dažniausiai po studijų gavę specializuotą paskyrimą arba retkarčiais imdamiesi taikomojo pobūdžio užsakymų (pavyzdžiui, tapytojai Algirdas Petrulis, Eugenijus Antanas Cukermanas).
Reaguojant į naujų specialistų poreikį, 1961 m. Vilniaus dailės institute atsirado dizainerio specialybė arba, cituojant to meto šaltinius, „įvestas dailiojo pramoninio modeliavimo ir dekoravimo specialybių profilis“, o vėliau įsteigta ir nauja Pramonės gaminių meninio konstravimo katedra, kuriai kelis dešimtmečius vadovavo profesorius Feliksas Daukantas (1915–1995), laikomas Lietuvos dizaino edukacijos pradininku.
Dizaino studijų programa išsiskyrė aukštai vertinamu įvadiniu kursu, sukurtu pagal Bauhauzo BauhauzasBauhauzas – architektūros ir dizaino mokykla, veikusi Vokietijoje 1919–1933 m. ir padariusi didelę įtaką visai dizaino raidai bei sampratai.Bauhauzo mokymo programoje siekta atsisakyti tradicinio skirstymo į vaizduojamuosius ir taikomuosius menus, jungiant teorinius pagrindus, meną, amatus ir pramoninės gamybos technologijas.
Skirtingais laikotarpiais mokyklai vadovavo garsūs architektai: Walteris Gropius (Valteris Gropijus), Hannesas Meyeris (Hanesas Mejeris) ir Ludwigas Miesas van der Rohe (Liudvikas Miesas van der Rohė), dėstė žymūs Europos modernistai: Herbertas Bayeris (Bajeris), Marcelis Breueris (Marselis Brueris), Vasilijus Kandinskis, Paulis Klee (Polis Kli), László Moholy-Nagy (Laslas Mohojus-Nadis), Maxas Billas (Maksas Bilas) ir kt.
Tarp 1250 studijavusiųjų Bauhauzo mokykloje yra ir vienas lietuvis – inžinierius Vladas Švipas (1900–1965), kurio profesinė veikla susijusi su Kauno tarpukario modernistinės architektūros ir urbanistikos iniciatyvomis, konkrečiai – su Žemės ūkio rūmų Statybos skyriaus veikla. metodiką, taip pat sutartimis su gamintojais bei veiklos žanrų ir darbo krypčių įvairove, ieškant originalių, šiuolaikiškų formos ir funkcijos derinių labai skirtingiems objektams: suvirinimo aparatui, staklėms, sklandytuvui, visai transporto sistemai, buitinės chemijos pakuotei, alaus buteliui ar naujam prekės ženklui.
Skirtingais laikotarpiais mokyklai vadovavo garsūs architektai: Walteris Gropius (Valteris Gropijus), Hannesas Meyeris (Hanesas Mejeris) ir Ludwigas Miesas van der Rohe (Liudvikas Miesas van der Rohė), dėstė žymūs Europos modernistai: Herbertas Bayeris (Bajeris), Marcelis Breueris (Marselis Brueris), Vasilijus Kandinskis, Paulis Klee (Polis Kli), László Moholy-Nagy (Laslas Mohojus-Nadis), Maxas Billas (Maksas Bilas) ir kt.
Tarp 1250 studijavusiųjų Bauhauzo mokykloje yra ir vienas lietuvis – inžinierius Vladas Švipas (1900–1965), kurio profesinė veikla susijusi su Kauno tarpukario modernistinės architektūros ir urbanistikos iniciatyvomis, konkrečiai – su Žemės ūkio rūmų Statybos skyriaus veikla. metodiką, taip pat sutartimis su gamintojais bei veiklos žanrų ir darbo krypčių įvairove, ieškant originalių, šiuolaikiškų formos ir funkcijos derinių labai skirtingiems objektams: suvirinimo aparatui, staklėms, sklandytuvui, visai transporto sistemai, buitinės chemijos pakuotei, alaus buteliui ar naujam prekės ženklui.
Dizainerių rengimas – naujas dalykas. Jį reikia palaikyti. Palaikyti eksperimentavimą, naujų kelių paieškas, pasitikėti eksperimentuojais, jų drąsa ir viltimis. К. Кантор, „Начатки дизайнерсково образования“, Декоративное искусство СССР, 1965, Nr. 4, p. 27.
1965–1980 m. dizaino katedrą baigė 137 absolventai, vidutiniškai 9 dizaineriai kasmet. Kai kurie dizaineriai gaudavo etatus įmonėse (štai pirmosios dizaino kartos absolventas Algis Šarka visą gyvenimą dirbo Vilniaus skaičiavimo mašinų gamykloje „Sigma“), bet dauguma dirbo specializuotuose konstravimo biuruose.
Komentarai
Rašyti komentarą