Daugiausia politiškai angažuotų kilimų, keramikos pano, vitražų sukurta labiausiai cenzūros varžomu laikotarpiu – 5 ir 6 dešimtmečių sandūroje.
Pirmuoju pokario laikotarpiu tarp kitų taikomosios dailės sričių vyravo keramika. Kas nauja buvo jos raidoje lyginant su prieškario pasiekimais? Pirmiausia – daugiau dėmesio reprezentacijai. Greta vyravusių kuklių, saikingai dekoruotų vazų, vazelių, žvakidžių, animalistinės plastikos atsirado iki tol Lietuvoje nematytos didžiulės, į senovės graikų amforas panašios proginės vazos, dekoruotos ideologinio turinio siužetiniais vaizdais ir sovietine simbolika. Jų sukūrė Birutė Zygmantaitė (vaza Šešiolika respublikų, 1949), Julija Kačinskaitė-Vyšniauskienė (Pionieriai, 1950), Albinas Pivoriūnas (Derliaus atidavimas valstybei, 1950). Anuomet kūrybinį kelią pradėję dailininkai vėliau aiškino, kad „idėjinių“ darbų menininkai kratėsi (buvo gėda prieš kolegas), vis dėlto tai buvo galimybė pelnyti duonos kąsnį, gal net įrodyti lojalumą sovietinei valdžiai. Į nepatikimus menininkus valdžia žiūrėjo ypač įtariai.
Naują žanrą – keramikos pano – atsirasti paskatino Maskvoje statomas Sąjunginės žemės ūkio parodos Lietuvos TSR paviljonas (vėliau įtrauktas į bendrą Sąjunginės liaudies ūkio parodos kompleksą, žinomą VDNCH – Выставка достижений народного хозяйства – vardu). 1952–1953 m. iškiliausi lietuvių keramikai Liudvikas Strolis, Jonas Mikėnas, Mykolas Vrubliauskas, Teodora Slyvauskaitė-Miknevičienė, padedami skulptorių Juozo Kėdainio, Jadvygos Mozūraitės-Klemkienės, Broniaus Vyšniausko ir Napoleono Petrulio, stalininės architektūros paviljono fasadą ir interjerą dekoravo realistiniais figūriniais pano žemės ūkio temomis, išpuošė ornamentuotais frizais, rozetėmis, įmantriais karnizais. Šie kūriniai labiausiai atitiko socrealizmo reikalavimus – atspindėjo naujo gyvenimo idealą, perteiktą pakiliai, optimistiškai, paprastiems žiūrovams suprantama kalba.
Socrealistiniai siužetai skverbėsi ir į keramiką. Aldonos Ličkutės diplominis darbas Pirmūnės pasveikinimas Lietuvos dailės instituto interjerui (vadovė Teodora Miknevičienė), vaizduojantis kolūkinio darbo spartuolės pagerbimą, pasižymi socrealistinio figūrinio paveikslo bruožais – propagandiniu siužetu, taisyklinga uždara kompozicija, išplėtota erdvine struktūra, natūralistine stilistika, nenatūraliai gyvais veikėjų judesiais ir džiaugsmu trykštančiais veidais.
Buvo populiari tarpukariu išplitusi smulkioji plastika – animalistinės ir žaidžiančių bei gyvūnus globojančių vaikų figūrėlės. Šios rūšies kompozicijos buvo kuriamos parodoms ir tiražuojamos „Dailės“ kombinatuose kaip suvenyrai. Nemažai jų sukūrė Valdemaras Manomaitis, Jonas Mikėnas. Pagal kaunietės Leokadijos Belvertaitės-Žygelienės, dirbusios „Dailės“ kombinate, nulipdytus etalonus buvo nuliedinta daugybė amžininkų – vaikų ir sportininkų – skulptūrėlių. Tačiau nepralenkiamos buvo tautiniais drabužiais vilkinčios šokėjų figūrėlės, smagiai besisukančios suktinio ritmu, trypiančios klumpakojį, nusilenkiančios „Kepurinės“ judesiu. Keramikė vaizdavo lyriškai susimąsčiusias geltonkases lietuvaites, nešančias šaltinio vandenį moliniuose ąsočiuose, laistančias gėles, lesinančias žąseles. Ši nuoširdi ir neįmantri skulptūrinė keramika buvo labai populiari, neužkliūdavo politiniams prievaizdams, todėl tiražuota dideliais kiekiais nuo 6 dešimtmečio pradžios iki 7 dešimtmečio vidurio.
Komentarai
Rašyti komentarą