Taikomajai dailei, iš nepriklausomos Lietuvos paveldėjusiai kur kas mažiau nei kitos dailės sritys, pirmasis pokario dešimtmetis buvo organizacinių ir meninių jėgų telkimo laikotarpis. Pirmiausia trūko stabilios materialinės bazės – techninių priemonių, medžiagų ir vietos, kur būtų galima įgyvendinti sumanymus. Pokario sumaištyje, vis labiau įsitvirtinančios sovietinės okupacijos sąlygomis, taikomosios dailės organizatoriai siekė sudaryti sąlygas nuoseklesnei šios dailės srities plėtotei: Kauno taikomosios dailės institute atnaujinti specialistų rengimą, atgaivinti kooperatyvo „Dailė“ veiklą, burti taikomosios dailės kūrėjus.
1944 m., frontui pasitraukus į Vakarus, atnaujinta karo išvakarėse (1940) įsteigto Kauno taikomosios dailės instituto (nuo 1945 m. – Kauno valstybinis taikomosios ir dekoratyvinės dailės institutas) veikla. Šiame dailės židinyje, be kitų specialistų, buvo rengiami keramikai, tekstilininkai ir monumentaliosios dekoratyvinės dailės menininkai. Ugdyti viduriniosios grandies specialistus patikėta iš dailiųjų amatų mokyklų išaugusioms aukštesniosioms dailės mokykloms – Kauno Stepo Žuko taikomosios dailės technikumui (nuo 1954 m.) ir Telšių taikomosios dailės technikumui (nuo 1959 m.).
1945 m. pradėtas kurti gamybinių kombinatų „Dailė“ tinklas; „Dailės“ kombinatai„Dailės“ kombinatai – specifinis sovietinės taikomosios dailės reiškinys, įdomus tiek dizaino (dėl darbo organizavimo ir dirbinių tiražavimo), tiek taikomosios dailės (dėl gaminių stiliaus) tyrinėtojams. Sovietiniai „Dailės“ kombinatai buvo kuriami Europos ankstyvojo modernizmo susivienijimų, skleidusių dailės ir amatų sąjūdžio idėjas, siekusių suartinti dailę ir masinę gamybą, pavyzdžiu. Sovietinius ideologus įkvėpė XIX a. antrosios pusės socialisto Williamo Morriso siekis savo dirbtuvėje Morris and Co (atidaryta 1888 m.) Anglijoje sutelkti visų gyvenamajai aplinkai reikalingų dirbinių (tekstilės, keramikos, baldų, sienų apmušalų) gamybą. Morisso veiklą tęsė XX a. pradžioje vienos po kitų atidarytos panašios dirbtuvės kitose šalyse: Vienos dirbtuvės (Wiener Werkstätten, atidarytos 1903 m.) Austrijoje, Vokiečių Verkbundas (Deutsche Werkbund, atidarytos 1907 m.), Krokuvos dirbtuvės (Warsztaty Krakowskie, atidarytos 1913 m.) ir kitos. stambesniems taikomosios dailės darbams finansuoti įsteigtas LTSR dailės fondas.
„Dailės“ kombinatuose veikė taikomosios dailės atskirų šakų cechai, čia pagal profesionalių dailininkų projektus, vadinamus etalonais, buvo gaminami dailieji dirbiniai. Bendradarbiaudami su Dailės fondu, „Dailės“ kombinatai iki pat Sovietų Sąjungos griūties veikė kaip stambių užsakymų ir kompleksinių interjerų apipavidalinimo sistema.
Taikomosios dailės kūrėjų meninės pajėgos buvo netolygios. Nemažai menininkų, baimindamiesi bolševikinio teroro, pasitraukė į Vakarus. Keramikai jau keliolika metų dalyvavo Lietuvos meniniame gyvenime, tad galėjo orientuotis į skoningus dar prieš karą Paryžiuje mokslus baigusio Liudviko Strolio (1905–1996) dirbinius, jo mokinių Vaclovo Miknevičiaus (1910–1989), Valdemaro Manomaičio (1912–2000), Jono Mikėno (1899–1988), Teodoros Slyvauskaitės-Miknevičienės (1909–1982) kūrybą. Keramikų veiklos nebuvo nutraukęs Antrasis pasaulinis karas: 1943 m. Kaune surengta Lietuviškos keramikos paroda, karo metais Kauno taikomosios dailės institute parengta keramikų.
Kitoms taikomosios dailės šakoms (tekstilei, medžiui, metalui, stiklui, juvelyrikai) buvo gerokai prasčiau. Kurioziška buvo tekstilės padėtis. Sutuoktiniams tekstilininkams Antanui Tamošaičiui (1906–2005) ir Anastazijai Tamošaitienei (1910–1991) pasitraukus į Vakarus, neliko profesionalių šios srities menininkų. Tad Kaune veikusi dailės institucija turėjo parengti Lietuvai reikalingų taikomosios dailės specialistų; juos ugdyti rūpinosi žinomi menininkai. Svarbiausias uždavinys buvo pasiekti aukštesnį nei amatininkų kūrybos profesinį lygį. Jau nuo tarpukario šios meninės veiklos buvo sumišusios – dailiųjų dirbinių stygių nepriklausomoje Lietuvoje kompensavo amatininkų dirbiniai.
Tekstilės katedrai nuo 1945 m. vadovavo scenografas Liudas Truikys (1904–1987), Keramikos katedrai – Liudvikas Strolis. Institute veikė Monumentaliosios ir dekoratyvinės tapybos fakultetas, turėjęs dvi studijas. Vienoje iš jų Stasys Ušinskas (1905–1974) dėstė sieninę tapybą ir vitražą.
Komentarai
Rašyti komentarą