Grafinio dizaino objektai – tai įvairios daiktų pakuotės, dėžutės, prekių ženklai, reklaminiai skelbimai ir plakatai, etiketės ar tiesiog gamyklinės brošiūros. Sovietmečiu tokio pobūdžio kūriniai buvo priskiriami pramoninei arba taikomajai grafikai, meniniam konstravimui arba techninei estetikai, rečiau vartoti reklaminės bei komercinės grafikos terminai.
Grafinio dizaino projektus kūrė dailininkai-konstruktoriai, gaudavę užsakymų iš įvairių ministerijų, „Dailės“ kombinatų, biurų ar konkrečių įmonių. Bendrą šios srities raidą, o kartais netgi meninę kokybę sovietinėje sistemoje lėmė „iš viršaus“ nuleisti sprendimai, taisyklės, nutarimai, komisijų ir tarybų prioritetai. Tai buvo kūryba tarp pramonės ir meno, technikos ir estetikos, paženklinta nuolatinio prekių stygiaus kasdienybėje ir kartu modernių parodinių projektų pasiekimų parodose, stipriai priklausiusi nuo institucijų, jų veiklos krypčių, vadovų iniciatyvumo ar neveiklumo. Ir visa tai vyko socialistinio ūkio kontekste, kur negaliojo konkurencijos, rinkodaros ar reklamos dėsniai, ne visada aiškios buvo ir sukurtų grafinio dizaino objektų funkcijos:
Jei kapitalistiniame pasaulyje reklama turi grynai komercinį charakterį, t. y., bet kuriomis priemonėmis stengiasi įgrūsti žmogui prekę, tai socialistinės reklamos tikslas – objektyvi, teisinga informacija apie prekę, jos savybes ir naudingumą; ji ne „bruka“, o „siūlo, pataria“. Jonas Urbonas, „Į kiekvienus namus ateinantis grožis“, Literatūra ir menas, 1968 02 17, p. 2.
Šalia propagandinių tekstų apie pramoninės grafikos, meninio konstravimo ir reklamos reikšmę rasime retorinių klausimų, tiksliau atspindinčių to meto realijas: ką čia patarinėti, o tuo labiau reklamuoti, kai kokybiškos prekės ir taip greitai išgraibstomos, o parduotuvių lentynos dažniausiai pustuštės?
Kalbėti apie sovietinio laikotarpio Lietuvos grafinio dizaino istoriją nėra lengva dar ir todėl, jog žinios apie ją labai fragmentiškos, archyvai sunaikinti arba išblaškyti, išlikę kūriniai nekatalogizuoti. Tad pasakojimą galima pradėti nuo atskirų istorijų, pristatant svarbiausias institucijas, jų veikimo principus, jose dirbusius menininkus ir konkrečius grafinio dizaino pavyzdžius, pasitelkiant to meto šaltinius ir liudininkų prisiminimus.
6 dešimtmečio antroje pusėje prasidėję modernizacijos procesai, auganti gamyba ir didėjantis prekių asortimentas, „meno į buitį“ programa, Šaltojo karo modernumo lenktynės (galima prisiminti Nikitos Chruščiovo pažadą „Mes taip pat turime tokių daiktų“) ir kiti veiksniai paskatino Lietuvos grafinio dizaino atsinaujinimo procesus. Vienu iš raktažodžių tapo „Tara“ – taip sutrumpintai grafinio dizaino srityje dirbę dailininkai vadino savo darbovietę, Eksperimentinį taros ir įpakavimo konstravimo biurą. Šios institucijos svarba, o kartu ir specifinė grafinio dizaino situacija atsiskleidžia vieno iš ilgamečių Biuro darbuotojų, dailininko Kęstučio Gvaldos žodžiuose:
Nežinau, kas sugalvojo įkurti tą „Tarą“, bet tai buvo stebuklas. [...] nors pats pavadinimas buvo baisus, studentai tyčiojosi, tai buvo keiksmažodis. Tara, etiketės – tai baisiausias pažeminimas, bet ėjo dailininkai ten dirbti, visi norėjo valgyti, todėl ėjo ir nežiūrėjo nieko. Interviu su Kęstučiu Gvalda, užrašė Karolina Jakaitė, 2009 12 16.
Iniciatyva įkurti specializuotą taros ir įpakavimo įstaigą atsirado 1961-aisiais. Šį laikotarpį savo prisiminimuose yra aprašęs Biuro iniciatorius ir pirmasis vadovas Antanas Morkevičius:
Tuo metu jau labai aktualu buvo didinti įvairių prekių eksportą, o joms įpakuoti reikėjo meniškai apipavidalintos ir modernios taros ir ypač daug prekes palydinčios dokumentacijos (prospektų, instrukcijų, plakatų ir kt.) ir reklamos priemonių įvairiomis užsienio kalbomis. Todėl jau 1961 m. pabaigoje man buvo pavesta steigti Eksperimentinį taros ir įpakavimo konstravimo biurą. Antanas Morkevičius, „Tarp dangaus ir žemės“, in: Lietuvos medienos pramonė: nuo ištakų iki 2000 metų, Vilnius: Homo liber, 2001, p. 132.
1963 m. prie Lietuvos SSR Liaudies ūkio tarybos Centrinio projektavimo-konstravimo biuro susikūrė Taros ir įpakavimo konstravimo skyrius, kuriame dirbo 8 dailininkai-konstruktoriai. Oficialia Biuro steigimo data laikoma 1964 m. birželio 9 d., kai Lietuvos SSR Ministrų tarybos Valstybinio mokslinio tyrimo darbų koordinavimo komitete buvo pritarta ūkiskaitinio Bandomojo taros ir įpakavimo konstravimo biuro, tapusio svarbiausia 7–9 dešimtmečių Lietuvos grafinio dizaino kūrybos, gamybos ir sklaidos institucija, steigimui.
Reikia pastebėti, jog iki Biuro įkūrimo ir po 1964 m. reklaminės grafikos lauke veikė ir kitų institucijų. Tai Lietuvos SSR „Dailės fondas“, priiminėjęs grafinio dizaino užsakymus per „Dailės“ kombinatus Vilniuje, Kaune ir Klaipėdoje, taip pat nuo 1973 m. Vilniuje, Prekybos ir pramonės rūmuose, veikęs reklamos skyrius, kuriam ilgus metus vadovavo Rimantas Žilevičius. Kai kurios ministerijos turėjo savo konstravimo skyrius, dailininkų-konstruktorių etatai egzistavo ir didesnėse įmonėse, pavyzdžiui, konditerijos fabrike „Pergalė“ ar Kauno likerių ir degtinės gamykloje „Stumbras“.
Komentarai
Rašyti komentarą