Permainas Lietuvos teatro dailėje žymėjo dramos spektaklių Katė už durų (1980), Kvadratas (1981, abiejų rež. Eimuntas Nekrošius) scenografija. Ypač svarbus buvo pastarasis, gimęs Jaunimo teatre, improvizuojant etiudą pagal Valentinos Jelisejevos dokumentinę apysaką O buvo taip.... Spektaklio kūrėjai kiekvieną repeticijų dieną nešė idėjas „po gabaliuką ir ieškojo“, Valstybinio jaunimo teatro Meno tarybos posėdžio protokolas, 1980 12 25, LLMA, f. 516, ap. 3, b. 101, l. 2. nors leidimo šiam spektakliui statyti nebuvo. Paaiškėjus, kad jaunimiečiai stato ne planuotą pripažinto rusų dramaturgo pjesę, kilo skandalas, juolab kad ir afišose buvo skelbiama apie Aleksandro Šteino pjesę. Valstybinio jaunimo teatro Meno tarybos posėdžio protokolas, 1980 12 25, LLMA, f. 516, ap. 3, b. 101, l. 28. Nors kūrėjams teko aiškintis dėl savivalės, tačiau pačiam teatro direktoriui A. Liaškui pripažinus, kad „[s]pektaklyje tikrai viskas tobula“, Valstybinio jaunimo teatro Meno tarybos posėdžio protokolas, 1980 12 25, LLMA, f. 516, ap. 3, b. 101, l. 27. darbą pavyko apginti.
Nuo Kvadrato scenografijos ir kituose spektakliuose pasklido tamsoje panirusių daiktų paslaptingas švytėjimas. Daiktai švytėjo tarsi iš vidaus, aplink juos dažnai susidarydavo apvalus šviesos ratas, bylojantis apie viduje slypinčios dvasios spinduliavimą, nerealios būties egzistavimą, tikėjimo ilgesį ir drąsą apie tai kalbėti. Pagrindine scenografijos priemone tapo tamsa. Dailininką Adomą Jacovskį, kuris sukūrė scenografiją šiems spektakliams ir vėliau liko ištikimas tamsai, režisierius Rimas Tuminas yra pavadinęs „tamsos karaliumi“:
Tamsos, iš kurios jis „išmeta“ svarbius scenai dalykus. Labai stiprus yra jo misticizmo, gogoliškos pasaulėjautos pojūtis. Taip pat jis turi pavojingos zonos pojūtį. Cit. iš: Audronė Girdzijauskaitė, „Adomo Jacovskio teatro erdvės“, in: Adomas Jacovskis: Kūrybos albumas, sudarė Adomas Jacovskis, Jokūbas Jacovskis, Birutė Patašienė, Vilnius: Lietuvos aido galerija, 2008, p. 19.
Oficiozinėje sovietų valstybės erdvėje buvo pavojinga kalbėti apie tikėjimą. Dailininkai ieškojo būdų, kaip materialioje erdvėje atskleisti žmogaus pažeidžiamumą, troškimą laisvai apsispręsti. Seni, materialumą ir konkretumą praradę daiktai spektakliuose turėjo perteikti tamsoje slypintį dramatizmą, trapumą.
Eskizuose dailininkai vengė apibrėžtų formų. Visi kraštai netvirti, plokštumos neapčiuopiamos – tamsoje buvo matomi tik kontūrai. Panardinti į tamsą, vos įžiūrimi daiktai liūdnai skleidė vienišo žmogaus laisvės ir tikėjimo ilgesį, troškimą atsidurti ten, kur nėra baimės. Tai buvo spektakliai, kurie nekvietė į kovą, nemaištavo. Scenografė Virginija Idzelytė prisipažino:
„Čia nebus mirties“ buvo spektaklis, mane raminęs ir guodęs. Virginija Idzelytė. Scenografija: Albumas, tekstų autorė Audronė Girdzijauskaitė, Vilnius: Vilniaus dailės akademijos leidykla, 2012, p. 8.
Teatras pradėjo savitą maldos terapiją:
[A]smeninis pasisakymas ir tam tikra nuraminimo forma: teatras-išpažintis, teatras-apreiškimas, teatras-terapija. R. Schechner, „Zmierch i upadek (amerikanskiej) avangardy“, Dialog, 1983, Nr. 2, p. 95.
Komentarai
Rašyti komentarą