Grafikos srityje sovietmečiu toliau dirbo Nepriklausomos Lietuvos dailininkai, Kauno meno mokyklos auklėtiniai Vytautas Jurkūnas, Algimantas Kučas, Jonas Kuzminskis, Domicelė Tarabildienė. Po karo jie vis dar plėtojo 4 dešimtmečio grafikos kryptis – neoklasicizmą, kritinį realizmą, folkloro tradicijomis grįstą ekspresionizmą. 5–6 dešimtmečių sandūroje sugriežtėjus ideologinei dailės priežiūrai, ėmė kurti tikroviškesnius, kruopštaus sauso piešinio raižinius, bet tokios Jurkūno iliustracijos Kristijono Donelaičio Metams (1956) vėl nedaug skyrėsi nuo prieškarinių Vytauto Kazimiero Jonyno (išleista 1940).
1956 m., ruošiantis SSRS dailininkų suvažiavimui, Vilniuje surengta Baltijos grafikos paroda ir teorinė konferencija atskleidė, kad tautinį lietuvių grafikos savitumą lemia grubi forma. 6 dešimtmečio pabaigoje vėl suklesti tautodailės interpretacija. Folklorinei grafikos krypčiai būdinga iškilioji spauda – grubiai išdrožtas medžio arba linoleumo raižinys, iš tradicinių kaimo dirbinių paimti ornamentai, liaudies meistrų raižiniams artima primityvi piešinio stilizacija.
Iš vaizdinio motyvo, ornamento ir teksto ištraukų komponuodami knygų iliustracijas, grafikai rėmėsi XX a. 4 dešimtmetį Lietuvoje paplitusios dailininko knygos principais, kurių kilmė per liaudies raižinius siekia ksilografijos pradžią XV a. Vokietijoje. Sovietmečiu iliustruojami Žemaitės, Petro Cvirkos, Vinco Krėvės veikalai vis dėlto ugdė kritišką, pašaipų požiūrį į tautodailę subrandinusį tradicinį kaimą, jo gyvenimą ir papročius. Geras pavyzdys visiems buvo Jono Kriščiukaičio-Aišbės Brička su Kučo 1938–1943 m. raižiniais, Kuzminskio iliustruotas Kazio Borutos Baltaragio malūnas. Sodrios kasdienybės scenos su nerangiais kvailokais veikėjais, karikatūrai artimas išraiškingas figūrų piešinys ir grubios proporcijos, vinjetėse vaizduojamos buities atgyvenos Kučo ir Jurkūno iliustracijose rodo kaimą buką ir atsilikusį.
Taip pat skaitykite: Kazio Borutos „Baltaragio malūnas“.
|
To meto estampai nuo knygų iliustracijų skiriasi tik tuo, kad jie paremti ne rašytojų kūriniais, o tautosaka, ir vietoj rupios kaimo gyvenimo prozos perteikia dainų kovos patosą ar lyrišką ilgesį. LSSR dailininkų sąjungos pirmininkas (1958–1982) ir Dailės instituto Grafikos katedros vedėjas (1948–1968) Kuzminskis 1960–1978 m. išraižė 14 ksilografijų pagal lietuvių liaudies dainas, dalį jų perkurdamas į revoliucines. Kaimo meistrų šventiesiems paveikslams būdingą patvarią, simetrišką simbolinių figūrų kompoziciją ir kitus „nacionalinius“ raiškos būdus socrealistiškai derindami su aktualiu sovietiniu turiniu Kuzminskis, Jurkūnas, Tarabildienė sukūrė naivių alegorijų, daugiausia taikos tema.
6 dešimtmečio pabaigoje subrendusi naujoji grafikų karta, Kuzminskio, Kučo ir Jurkūno mokiniai Albina Makūnaitė, Algirdas Steponavičius, Vytautas Valius, Aspazija Surgailienė, Birutė Žilytė, Sigutė Valiuvienė, Aldona Skirutytė sukūrė aibę estampų liaudies dainų, pasakų ar literatūros kūrinių motyvais. Jie į vaizdą dažnai įterpdavo teksto eilutes ir, nenorėdami atsilikti nuo kolorizmo tapyboje, medžio ar linoleumo klišės atspaudus ryškiai spalvindavo guašu. Modernesnė tautodailės interpretacija – ekspresyvi ar dekoratyvi, išryškinanti kokį nors vieną liaudies raižinių, drožinių, audinių ar skrynių puošybos bruožą, tapo jų individualios raiškos pagrindu. Bendra folklorinės krypties grafikos ypatybė – ornamentiniai lygiagrečių brūkšnelių plotai, savarankišką plastinę vertę įgijęs iš liaudies raižinių nusižiūrėtas figūrų šešėlių štrichas.
Komentarai
Rašyti komentarą