1956 m., pasmerkus asmenybės kultą, buvo atsigręžta į meno modernumą – atsinaujinimą, pažangą, žmogaus socializaciją. Pokyčiai valstybėje turėjo įtakos ir 1956–1968 m. teatro naujovėms, ypač jo vaizdinei kalbai.
Dar XX a. pirmojoje pusėje Antoninas Artaud (Antonenas Arto) teigė:
Nuo 1920-ųjų dominuoja regėjimas. Mes įžengėme į kino amžių ir vis dažniau ir dažniau bendraujame vizualiais ženklais. Antonin Artaud, Teatras ir jo antrininkas, Vilnius: Scena, 1999, p. 142.
Arba, baroko epochos dramaturgijos meistro Pierre’o Corneille’o žodžiais tariant, „reginys daug labiau veikia nei pasakojimas žodžiu“. Pierre Corneille, Discours du poeme dramatique, Paris, 1660, p. 20.
Liberalėjant politinėms sąlygoms Lietuvos scenografijoje prasidėjo pakilimo laikotarpis: buvo eksperimentuojama, bandoma kritiškai pažvelgti į tradicijas. Žinoma, „atšilimu“ pavadintu laikotarpiu padėtis vis dar buvo sudėtinga, ir atsinaujinama buvo pamažu. Vis dėlto pasukti modernėjimo kryptimi pavyko; viena iš priežasčių, kodėl kultūros represijos iš esmės sužlugo, buvo kultūros prižiūrėtojų nesugebėjimas susitarti, kas gi iš tikrųjų leidžiama, Romualdas Misiūnas, Rein Taagepera, Baltijos valstybės: priklausomybės metai 1940–1980, Vilnius: Mintis, 1992, p. 183. kita – tokie reiškiniai kaip ideologinė manipuliacija, dvilypė elgsena. Juozas Algimantas Krištopaitis, „Dvilypumo briauna sovietmečio visuomenės elgsenoje“, in: Priklausomybės metų (1940–1990) lietuvių visuomenė: pasipriešinimas ir/ar prisitaikymas, Vilnius: Baltos lankos, 1996, p. 37–40. Spartinti scenografijos naujoves galėjo ir daugelis kitų priežasčių, skatinusių dailininkus eksperimentuoti, ieškoti naujų originalių idėjų, keisti požiūrį į kūrybos procesą.
Plastinio vaizdo pokyčiai vyko atnaujinant scenos meno priemones ir erdves. Pasauliui atsigavus po karo, daug kur kilo modernūs teatrų pastatai. Juose buvo rengiamos įvairios scenos: nuo iš dalies įsiveržiančios į žiūrovų salę iki laisvos, neapribotos scenos erdvės. Scenos galinę uždangą keitė didžiuliai ekranai, tarsi konkuruojant su kino teatrais.
1956–1968 m. naujų teatro pastatų atsirado ir Lietuvoje: 1963 m. pastatytas Liaudies operos teatras, 1987 m. tapęs Klaipėdos muzikiniu teatru; 1967 m. – Panevėžio dramos teatras. Didėjo scenos mastelis, pradėta modernizuoti įrangą. Kaip ir vakarietiškuose teatruose, daug dėmesio skirta apšvietimui, naujoms technologijoms, projekcijų rodymo įrangai, Projekcinė scenografijaProjekcinė scenografija – ekrane suprojektuotas vaizdas.
Tai gali būti diapozityvo spalvoti ir nespalvoti piešiniai, suprojektuoti į horizontą, scenos galinę sieną, kulisus, grindis. Skiriamos tiesioginė projekcija (projektorius stovi priešais ekraną) ir peršviečiama projekcija (projektorius stovi už ekrano); gali būti statiška (architektūriniai, peizažo motyvai) ir dinamiška (judantys debesys, lietus, sniegas). Pirmą kartą panaudota 1908 m. Niujorke. imta mechanizuoti scenos grindis. 1963 m. Valstybiniame dramos teatre, o 1964 m. Panevėžio dramos teatre sumontuota apskrita besisukanti scena – tokią pasaulio teatrai naudojo jau nuo XVIII a. (ji buvo išrasta 1758 m. Japonijoje). Klasikinės scenos elementai (kulisos, fonas, portalai) pasidarė mažiau funkcionalūs, o scenografija tapo tūrinė, atsidūrė scenos centre ir ėmė veikti kartu su aktoriumi. Tiesa, prilygti Vakarų Europos teatrų technikai Lietuvos scenos įranga nepajėgė.
Tai gali būti diapozityvo spalvoti ir nespalvoti piešiniai, suprojektuoti į horizontą, scenos galinę sieną, kulisus, grindis. Skiriamos tiesioginė projekcija (projektorius stovi priešais ekraną) ir peršviečiama projekcija (projektorius stovi už ekrano); gali būti statiška (architektūriniai, peizažo motyvai) ir dinamiška (judantys debesys, lietus, sniegas). Pirmą kartą panaudota 1908 m. Niujorke. imta mechanizuoti scenos grindis. 1963 m. Valstybiniame dramos teatre, o 1964 m. Panevėžio dramos teatre sumontuota apskrita besisukanti scena – tokią pasaulio teatrai naudojo jau nuo XVIII a. (ji buvo išrasta 1758 m. Japonijoje). Klasikinės scenos elementai (kulisos, fonas, portalai) pasidarė mažiau funkcionalūs, o scenografija tapo tūrinė, atsidūrė scenos centre ir ėmė veikti kartu su aktoriumi. Tiesa, prilygti Vakarų Europos teatrų technikai Lietuvos scenos įranga nepajėgė.
Komentarai
Rašyti komentarą