1979 m. žurnale Statyba ir architektūra (Nr. 5) pasirodė pažintinis straipsnis pavadinimu „Architektūrinių ieškojimų kryžkelėse“, kuriame pirmą kartą oficialiai aptarta postmodernizmo architektūra. To, kas jau daugiau nei dešimtmetį vyko už geležinės uždangos, nebebuvo galima ignoruoti, tačiau kaip į šiuos procesus sureaguota sovietinėje Lietuvoje? Anoniminį straipsnio autorių kamavo sovietinei ideologijai būdinga problema – kaip reikėtų „teisingai“ įvertinti vakarietišką postmodernizmą? Reziumuota kritiškai, tačiau nesugebėta nuslėpti ir smalsumo:
Postmodernizmas mums svetimas, tačiau postmodernistų kūrybinės paieškos ir teorinės koncepcijos gana įdomios.
O juk postmodernizmas tuo metu Lietuvos architektūroje jau egzistavo. Ir suvokiamas jis buvo kaip vakarietiškumo ženklas.
Postmodernizmas Vakarų architektūroje pradėjo formuotis 7 dešimtmečio pabaigoje, visų pirma kaip modernizmo kritika, socialinis ir politinis projektas, chronologiškai įvardijęs save tuo, kas eina po modernizmo. Kritikuojant modernizmo universalumą ir funkcionalumą, pradėta pabrėžtinai naudoti istorinių stilių citatas, medžiagų ir faktūrų įvairovę, ryškias spalvas, blizgius paviršius ir kitas priemones, kurias modernizmas buvo nurašęs į prasto skonio ar net kičo paraštes.
Siekta nuo globalumo pereiti prie lokalumo, skatintos regioninio identiteto paieškos. Vakarų architektūroje naujus formos sprendimus diktavo technologinės inovacijos, todėl ekstravagantiški medžiaginiai sprendimai tapo ryškiu postmodernizmo skiriamuoju bruožu. Tuo tarpu sovietinėje architektūroje nuolatiniai ekonominiai nepritekliai, statybinių medžiagų trūkumas ir technologinis atsilikimas stabdė inovacijas, tad ir postmodernizmas čia neretai buvo formalus. Juo labiau kad to meto SSRS architektai vis dar gyveno informacinėje ir teorinėje atskirtyje.
Nepaisant to, postmodernizmas Sovietų Sąjungoje gali būti matomas kaip tam tikra pasipriešinimo ir maišto forma prieš architektūros standartizavimą ir medžiagų ribotumą. Juk būtent 8–9 dešimtmečiais tarp Maskvos architektūros instituto absolventų gimė toks nonkonformistinis reiškinys kaip „popierinė“ (arba konceptualioji) architektūra, propagavusi naują estetiką, poetinį naratyvą, tęsusi klasicizmo, konstruktyvizmo, suprematizmo tradicijas, kūrusi distopines vizijas. Martynas Mankus, „Postmodernizmo idėjų raiška XX a. 8-ojo ir 9-ojo dešimtmečių Lietuvos architektūros darbų konkursuose ir neįgyvendintuose projektuose“, Mokslas – Lietuvos ateitis, 2014, Nr. 6 (3), p. 225–233. Greta įprastinio architektūros lauko reiškėsi ir jaunieji Estijos architektai (vadinamoji Talino mokykla – Leonardas Lapinas, Vilenas Kunnapu, Juri Okas ir kt.), tuo pat metu domėjęsi meninėmis praktikomis, kurios laikytos protestu prieš architektūros biurokratizavimą ir standartizavimą. Andres Kurg, „Talino architektūros mokykla – brėžiniai, parodos ir pastatai“, in: Maištaujantis oportunizmas, sudarė Viktorija Šiaulytė, Marija Drėmaitė, Vilnius: Architektūros leidinių fondas, 2014, www.archfondas.lt.
Postmodernizmo apraiškų sovietinės Lietuvos architektūroje galima aptikti jau 8 dešimtmetyje, nors jos ir nebuvo lydimos maištingų alternatyvių praktikų ar manifestų. Ryški 9 dešimtmečio architektūros tendencija – formos įmantrumas ir skulptūriškumas. Ryškiausias pavyzdys neabejotinai yra Romualdo ir Aušros Šilinskų suprojektuota Fizioterapijos gydykla Druskininkuose (1981), kurios pagrindą sudaro plastiškos, organiškos lieto betono formos. Panašios plastiškos formos panaudotos „Bangos“ kavinėje Palangoje (Gintautas Telksnys, 1979). Vaidas Petrulis, „Įveikiant funkcionalizmo ribas“, in: Marija Drėmaitė, Vaidas Petrulis, Jūratė Tutlytė, Architektūra sovietinėje Lietuvoje, Vilnius: Vilniaus dailės akademijos leidykla, 2012, p. 121.
Pirmuoju Lietuvos postmodernizmo pastatu architektūros profesorius Algimantas Mačiulis laiko 1979 m. Palangoje pagal Šilinskų projektą pastatytą klubą su arkos-portalo motyvu. Tačiau kai Mačiulis pavadino Šilinską Lietuvos postmodernizmo pionieriumi, šis atsakė kurdamas negalvojęs apie postmodernizmą, nes nežinojęs, kas tai yra. Algimantas Mačiulis, „Naujasis manierizmas“, in: Archiforma, 1996, Nr. 2, p. 22. Taigi patys architektai ne kartą pripažino ir pabrėžė formalią lietuviškojo postmodernizmo pusę. Vis dėlto 1979-ieji, panašiai kaip kadais 1959-ieji, tapo simbolinio posūkio Lietuvos architektūroje data.
Lietuvoje postmodernizmas buvo suvokiamas kaip naujas stilius su vakarietiškumo, o kai kuriems netgi „antisovietiškumo“ prieskoniu. Būti postmodernistu tapo madinga, tai formavo tam tikrą formalią architektūros kalbą – dekoratyvumą, sustambintas geometrines formas (apskritimą, kvadratą, trikampį), ryškias spalvas išorėje, geometrinio piešinio įspaudus fasadų tinke, apdailos medžiagų įvairovę (kiek ji buvo įmanoma sovietinio nepritekliaus sąlygomis), komplikuotas kompozicijas, sudarytas iš susmulkintų tūrių.
Pirmaisiais įgyvendintais postmodernizmo grynuoliais galima laikyti „Astorijos“ viešbučio restorano interjerą Vilniuje (Algimantas Šarauskas, 1983; neišlikęs) ar Mokslų akademijos Fizikos instituto poilsio namus Preiloje (Gintautas Telksnys, 1978–1985). Iškalbingi ir 1981 m. organizuoto konkurso kaimo kultūros namų projektai, kuriuose pasikartoja portiko ir arkos motyvai.
Postmodernizmo judėjimas buvo neatsiejamas nuo jaunosios kartos architektų. 9 dešimtmečio pradžioje žurnale Statyba ir architektūra sukurta jaunųjų (architektų) skiltis, kurioje jau atsirado poleminių publikacijų. Tačiau didžiausiu įvykiu laikomas 1982 m. išleistas MSPI jaunųjų architektų projektų katalogas, kurį architektas ir architektūros publicistas Audrys Karalius pavadino „bomba“:
Jau vien kuklaus juodai-balto leidinuko faktas Sovietų Sąjungoje kvepėjo neregėta drąsa, o ir jaunųjų architektūra kvepėjo įžūliai antitarybiškai. [...] Galingai užtaisyta prisukamoji postmodernizmo bomba varė kraują į jaunas galvas... [...] Architektūros fakulteto auditorijose nuolat buvo girdima, kaip šen bei ten trūkinėja marksistinės-lenininės doktrinos siūlės. Užviręs katilas detonavo 1983-aisiais gimusį architektūros studentų konkursą SIKON (jau laikomas ilgaamžiškiausiu Europoje). Audrys Karalius, „Prie architektūros kapo: Kodėl laidojame tai, ką turime geriausio“, www.pilotas.lt, 2016 03 18.
Minėto konkurso, 1983 m. inicijuoto tuometinių Vilniaus inžinerinio statybos instituto architektūros studentų Audriaus Ambraso, Gintaro Čaikausko ir Audrio Karaliaus, darbai jau buvo artimi „popierinės“ architektūros maištingumui.
Komentarai
Rašyti komentarą