Svarbi naujosios maištingos kūrybos sritis nuo 9 dešimtmečio pabaigos buvo gyvo veiksmo ir kūno menas – hepeningai, akcijos ir performansai.
Vadinamosiose kūno akcijose vaizdavimą (būdingą tapybai) pakeitė realūs procesai, tikros medžiagos ir menininko ar aktoriaus kūnas – fizinis objektas ir kartu savo galimybių ribas patiriantis psichofiziologinis subjektas. Lietuvoje kūno ir medžiagų akcijos griežtai nesiskyrė nuo performansų, kuriuose menininkas veikia kaip asmuo. Kitaip nei teatro aktorius, menininkas čia nieko kito neįkūnija, jo neįprastas, arba kaip tik artimas kasdieniam, elgesys prilygsta tikriems jo gyvenimo įvykiams. Hepeningai, į veiksmą įtraukiantys ir žiūrovus (neretai prieš jų valią), panašiai kaip politinės akcijos, tampa visuomenės gyvenimo, jos istorijos dalimi.
Gyvo veiksmo menas (angl. living art) atsirado ir suklestėjo JAV, Vakarų Europoje ir Japonijoje XX a. 6 dešimtmečio pabaigoje–7 dešimtmečiu. Tai buvo sustiprėjusio visuomenės aktyvumo, politinio maišto ir medijų perversmo metas. Vakarų menininkai kovojo su meno rinkos, miesčioniškos moralės ir vartotojiško gyvenimo normomis. Hepeningai, akcijos ir performansai tapo politinio aktyvizmo, engiamų visuomenės grupių tapatumo politikos išraiška, netrukus jie išplito ir Rytų Europoje.
Sąjūdžio laikais Lietuvoje veiksmo menas antrino gausioms politinėms akcijoms, bet pirmiausia taip siekta atnaujinti kūrybos sritis ir suartinti jas su gyvenimu. Šiam judėjimui ryškiausiai atstovauja menininkų grupės „Žalias lapas“ ir „Post Ars“, tarpdalykiniai ir tarptautiniai hepeningų ir performansų festivaliai.
Veiksmo meno šventes Lietuvoje pradėjo organizuoti jaunieji kompozitoriai (Gintaras Sodeika, Arūnas Dikčius, Šarūnas Nakas). 1988 m. kovo 27 d. Valstybinėje konservatorijoje vykusiame renginyje Valstybinio dailės instituto studentai, grupės „Žalias lapas“ nariai Gediminas Urbonas, Aidas Bareikis ir Džiugas Katinas atliko akciją Geležinis vilkas – išbandė skulptūros iš kelių tonų spalvotųjų metalų laužo skambesį ir žiūrovų kantrybę.
1988 m. vasarą kompozitoriai Anykščiuose surengė pirmąjį hepeningų festivalį. Į jį atvykęs prof. Vytautas Landsbergis dalyviams pasakojo apie savo susirašinėjimą su Jurgiu Mačiūnu. „Žalio lapo“ nariai akcijos Paskutinė vakarienė metu raudonais dažais tepė sutvarstytus savo kūnus, dalijo žiūrovams Komunistų partijos manifesto puslapius, galiausiai padegė „aukojimo“ stalą. 1990 m. Nidoje (Lietuvos dailininkų sąjungos surengtame tarptautiniame simpoziume Vėjas) grupė pristatė Angakoko sugrįžimą – kopose tampė milžinišką oro pripūstą polietileno gyvatę.
Įspūdingiausia iki 1992 m. gyvavusio „Žalio lapo“ akcija Kelias įvyko 1990 m. gruodį priešais Vilniaus rotušę (tuomet – Lietuvos dailės muziejų): ant asfalto schemiškai suodžiais ir kreida nupieštas žmonių figūras per garsiakalbius skambant vario diskų garsams „suvažinėjo“ automobiliai, suodžiai ir kreida susiliejo į pilką masę, nusėdo ant žiūrovų. Menininkai pasirodymui gavo miesto valdžios leidimą, su jais bendradarbiavo kelių patruliai, kurie reguliavo eismą, atidarę gatvę primygtinai liepė automobilių vairuotojams važiuoti ir taip į veiksmą įtraukė atsitiktinius žmones.
Plačiau skaitykite: „Žalias lapas“
|
Komentarai
Rašyti komentarą