1946–1953 metai laikomi brandžiausiu sovietinio totalitarinio meno laikotarpiu. Būtent tada susiklostė privaloma sovietinių menų hierarchija – svarbiausiais žanrais tapo visuomeninė architektūra, monumentalioji skulptūra, oficialusis portretas ir istorinė tapyba, o užribyje liko tie žanrai, kuriuos buvo sunkiau „įžodinti“: funkcinė architektūra (daugiausia – gyvenamieji namai, mokyklų, darželių, prekybos ir buitinių paslaugų pastatai), žanrinė tapyba, peizažas ir natiurmortas. Kas gi buvo laikoma prestižine visuomenine architektūra? 1950 m. Maskvoje architektų L. Bogdanovo ir N. Kolio parengtame Rygos, Talino ir Vilniaus centrų ansamblių rekonstrukcijos plane rašoma:
Naujame respublikiniame centre turi būti įkurdinti tokie visuomeniniai pastatai: 1) Ministrų Tarybos rūmai, 2) Aukščiausiosios Tarybos rūmai ir LKP CK(b) pastatas, 3) Valstybės saugumo ministerija, 4) Gynybos ministerija, 5) Ryšių ir pašto ministerija, 6) Operos ir baleto teatras, 7) Dramos teatras, 8) Daugiasalis kino teatras, 9) Vidaus reikalų ministerija, 10) Valstybės institucijų namai, 11) Valstybinė respublikinė biblioteka, 12) Profsąjungų rūmai, 13) Inteligentijos namai, 14) Tarybinės armijos rūmai, 15) Paminklas Didžiajam Tėvynės karui.
Individualūs projektai rengti tik patiems svarbiausiems objektams, o funkcinės paskirties pastatai (gyvenamieji namai, bendrabučiai, gamybiniai objektai) projektuoti pagal tipinius projektus, atsiųstus iš Maskvos projektavimo institutų (toks būdas vadintas projekto „pririšimu vietoje“). Svarbiausi prestižinės architektūros pastatai buvo numatyti sostinėje. Nors Vyriausybės rūmai taip ir nebuvo pastatyti, Vilniuje iškilo keletas svarbių respublikinės reikšmės administracijos objektų, kurie visiškai atitiko sąjunginius tokio tipo pastatų pavyzdžius. Greta administracinių (valdžios) ir simbolinių (vizitinių) pastatų visuomeninės architektūros srityje svarbią vietą užėmė „kultūrinių-buitinių“ bei „sanitarinių-higieninių“ statinių grupės, kurios privalėjo atspindėti „Partijos rūpinimąsi tarybiniu žmogumi“. Nemažai naujų statybų buvo skirta masinio laisvalaikio formai – sportui. Tarp tradicinių sporto salių pastatų ir socrealistinėmis skulptūromis papuoštų stadionų architektūriniu užmoju ir puošnumu išsiskyrė prestižinis „Žalgirio“ sporto kompleksas su stadionu ir baseinu Vilniuje (archit. Enrikas Tamoševičius, 1954) ir stadionas Kaune (neįgyvendintas). Naujų ligoninių, poliklinikų ir sanatorijų architektūroje prabanga ir gausiu dekoru išsiskyrė rekreacinė architektūra, pvz., Druskininkų sanatorijos. Svarbiais statiniais tapo miestų ir miestelių viešosios pirtys.
Socialistinio miesto „vestibiulį“ arba „vartus“ simbolizavo nauji Vilniaus ir Kauno geležinkelio stočių pastatai su naujai suplanuotomis aikštėmis bei Vilniaus oro uostas. Išskirtinis simbolinis dekoras buvo numatytas ir po karo perstatytiems sugriautiems svarbiausiems Vilniaus, Kauno ir Klaipėdos tiltams, esantiems miestų centruose.
Pastatų hierarchiją aiškiai atspindi ir švietimo objektų architektūra. Tarp jų išraiškingiausiais projektais, atkartojančiais rūmų struktūrą ir klasikinę puošybą portikais, pasižymėjo Vilniaus pedagoginis institutas (Anatolijus Kolosovas, Giovanni Rippa-Anjoleto, E. Germanas, 1955), Elektromechanikos technikumas Vilniuje, M. K. Čiurlionio menų mokykla su bendrabučiu Vilniuje. O masinė aštuonmečių ar vidurinių mokyklų statyba buvo vykdoma tik pagal tipinius 2–4 aukštų pastatų sąjunginius projektus.
Komentarai
Rašyti komentarą