Scenografijos vaidmuo spektakliuose keitėsi kartu su reakcija į sociopolitinę aplinką. 8 dešimtmečio teatras ėmėsi atsakingų sprendimų: dramos kūrinius siejo su esama politine situacija, rinkosi nacionalinę dramaturgiją, skatino jaunus pjesių rašytojus, siekė imtis atsakomybės už visuomenės gyvenimą. Vidinį pasipriešinimą dominuojančiai ideologijai scenografai išreiškė pasitelkdami ironiją (ši meninė priemonė buvo būtina represijų lauke, nes atliko apsauginę funkciją), fantasmagoriją (joje dingsta logiški minčių junginiai). Fantasmagorijos principai, sumišę su siurrealizmo estetika, 7 dešimtmečiu buvo būdingi lenkų avangardo teatro dailininkų Tadeuszo (Tadeušo) Kantoro, Józefo Szajnos (Juzefo Šainos) kūrybai. Šis pasaulis viliojo Lietuvos dailininkus, tačiau lenkų paveikti eksperimentai lietuvių tapyboje negalėjo išeiti į viešumą – o štai scenografai peržengė draudimų ribas. Lietuvos scenografijoje atsirado deformuoti, tamsoje skendintys vaizdai, kurie priartėjo prie Vakarų Europos mene cirkuliavusių brutalumo krypčių, „žiaurumo teatro“ idėjų – žiaurumo ne tik kaip fizinės, bet ir kaip moralinės prievartos.
Esminis lūžis Lietuvos scenografijoje įvyko 7 dešimtmečio pabaigoje, kai naujus, estetizuotus objektus dailininkai pakeitė nudėvėtais, senais, panaudotais daiktais. Spektaklyje šie tapo veikiančiais personažais (iki tol būdavo tik rekvizitas). 6 dešimtmečio pabaigoje Kantoras ir Szajna jau buvo domėjęsi galimybėmis scenoje išreikšti daiktų konkretumą, neutilitarią būtį. Spektakliuose jie iškėlė skurdžius buities daiktus, kritiškai žvelgdami į agresyvią tikrovę ir meno standartus. Kritikos priemones – ironiją, groteską – dažnai kūrė neįprastomis medžiagomis ar netradiciškai panaudodami paprastus buities daiktus. 8 dešimtmečio sovietinėje literatūroje, kine ir teatre ryški izoliuoto, nužeminto žmogaus, kalėjimo tema inicijavo menininkų siekius plastiniais simboliais, grotesku, ironija atskleisti valdžios smurtą. Tokiuose spektakliuose panaudoti daiktai padėjo konstruoti metaforas.
Dailininkai, reaguodami į sovietmečio ideologijos iškreiptą tikrovę, atrado daiktų galimybę įgauti naujų reikšmių – tai jau buvo išbandę lenkų dailininkai. Kantoras spektakliuose rinkosi skurdžius daiktus, scenografijoje naudodavo įvairų šlamštą – šiukšles, nudėvėtus, išmestus, senus ir suniokotus daiktus. Szajna spektaklių atmosferą kūrė naudodamas manekenus, vamzdžius, suplėšytus laikraščius, įvairius ratus, maišus, plastmasę – šie daiktai atgydavo, kai iš jų išlįsdavo žmonės ir kalbėdavo apie prievartą, maištaudavo prieš ją. Taip daiktai pavirsdavo „gyva mąstančia materija – esminiu teatro elementu“. Серге́й Юткевич. Поетика режисуры, Москва: Искусство, 1986, p. 145.
Tokia skurdo, nudėvėtų, suplyšusių, grubių medžiagų, grubių faktūrų estetika Lietuvos teatro scenografijoje atsirado 7 dešimtmečio pabaigoje. Visų pirma Janinos Malinauskaitės kūryboje (Moljeras, 1968; Grasos namai, 1970), kai ji dirbo su Jurašu ir Vaitkumi, vėliau – scenografės Dalios Mataitienės ir režisierės Aurelijos Ragauskaitės (Pajūrio kurortas, 1975), dailininko Vitalijaus Mazūro ir režisieriaus Povilo Gaidžio (Dramblys, 1977; Motušė Kuraž, 1975) bei režisierės Irenos Bučienės (Ubagų sala, 1980) spektakliuose. Malinauskaitės scenografija išsiskyrė mistišku fatališkumu, mirties baime ir viltimi, Mataitienė kūrė archajišką sumaišties ir tvarkos derinį, išgavo nejaukų merdinčio gyvenimo įspūdį. Mazūro scenografijos skurdo pasaulis, jo slegianti atmosfera svyravo tarp komiškumo ir tragiškumo. Šių dailininkų scenografijoje naudojamos natūralios medžiagos buvo siejamos su tautos praeitimi, jos buitimi bei istorija. Atskleisdami tautos kančių kelią, sovietmečio kūrėjai kalbėjo ir apie save – taip pat „buvo liguisti nepataisomi svajotojai užrištomis burnomis.“ Gražina Mareckaitė. Laisvoji zona: Juozo Glinskio teatras, Vilnius: Kultūros, filosofijos ir meno institutas, 2002, p. 26.
Lietuvos dailininkų ir kaimyninių šalių scenografų santykis su daiktų galia matyti spektakliuose, kuriems scenografiją kūrė kviestiniai dailininkai. Tai latvių teatro dailininko Andrio Freibergo statytas Georgo Büchnerio (Biuchnerio) Voicekas (1980), rusų teatro dailininko Vladimiro Dankovskio scenografija spektakliui pagal Aleksandrą Suchovą-Kobyliną Tarelkino mirtis (1979; abu pastatyti Šiaulių dramos teatre su režisieriumi Sauliumi Varnu). Čia scenografija suteikė galimybę teatre pamatyti blogio personifikacijas.
Plačiau skaitykite: Fantasmagoriškoji skurdo scenografija.
|
Komentarai
Rašyti komentarą