Jeigu ne tos esminės permainos, kurias atnešė TSKP XX ir XXI suvažiavimai, taikomoji dailė nebūtų patyrusi pastarųjų metų pakilimo [...]. Ir iš tikrųjų – kas būtų buvę su taikomąja daile, jeigu mūsų šalyje nebūtų prasidėjusios grandiozinės gyvenamųjų namų statybos, jeigu milijonai tarybinių žmonių nebūtų gavę naujų butų, jeigu nebūtų tikrai rūpinamasi tarybinių žmonių buitimi? Savaime suprantama, kad dekoratyvinė dailė negalėtų vystytis tokiais tempais. Декоративное искусство СССР, 1961, Nr. 6, p. 4–5.
Meninis pradas dar labiau sudvasins darbą, papuoš buitį ir sutaurins žmogų. SSRS Komunistų partijos programa.
Kada sovietinėje taikomojoje dailėje prasidėjo modernėjimo procesai? Paradoksalu, tačiau sunku nustatyti griežtą ribą, nuo kada pakito estetikos samprata, radosi novatoriška keramikos, tekstilės, stiklo, interjero įranga. Juolab kad visą stalininį laikotarpį, nors menas ir buvo ideologizuotas, lietuvių dailininkai kūrė ne tik oficiozinei auditorijai, bet ir tiesiog sau, puoselėdami vertybes, kurios buvo diegiamos studijų metais. Vėliau šie kūriniai – skoningos Liudviko Strolio ir Jono Mikėno keraminės vazos, Stasio Ušinsko stiklo dirbiniai, pokario metų Juozo Balčikonio kilimai – bus paimti iš asmeninių fondų ir demonstruojami kaip dailininkų atsilaikymo prieš režimo spaudimą įrodymas.
Pasklaidę 1957 m. pradėto leisti žurnalo Декоративное искусство СССР Декоративное искусство СССРДекоративное искусство СССР (liet. Taikomoji SSRS dailė) – taikomajai dailei ir dizainui skirtas žurnalas, kuris visuotinės cenzūros laikais pristatė ne tik sovietinę taikomąją dailę ir dizainą, bet ir Vakarų avangardinės dailės kryptis, dizaino ir architektūros tendencijas. 1957 m. išleistas pirmas eksperimentinis numeris, 1958–1993 m. spausdintas periodiškai, 2012 m. atgaivintas Rusijos ir NVS šiuolaikinio meno fondo „Artprojekt“ kaip Декоративное искусство (išsamus pavadinimas Декоративное искусство стран СНГ) pirmųjų numerių puslapius, nustebsime dėl novatoriškumo proveržio, sklindančio iš naujo stiliaus flagmanu tapusio leidinio. Kada tapo norma saikinga, estetiškai patraukli forma, propaguota šiame žurnale?
Nustatant naujo etapo pradžią paprastai remiamasi istoriniais ir politiniais įvykiais. Tikėtina, kad novatoriškos aplinkos vidinis poreikis menininkams brendo dar stalininio triumfo stiliaus klestėjimo metais. Tačiau galimybė keistis atsirado vėliau, po Stalino režimo griūties, liberalizavus Sovietų Sąjungos politinį gyvenimą. Tuomet Komunistų partija ir vyriausybė paskelbė garsiuosius nutarimus dėl architektūros puošybiškumo (1955 m. nutarimas „Dėl nesaikingumų pašalinimo projektavime ir statyboje“), ir po jų pasipylė fasadinės architektūros Fasadinė architektūraFasadinė architektūra – architektūros tendencija, pastatai, kuriems būdingi perdėtai puošnūs, su pastato struktūra nesusiję fasado elementai (kolonos, piliastrai, frontonai, karnizai, bokštai, balkonai). Būdinga XIX a. ir XX a. periodams (Sovietų Sąjungos stalininis laikotarpis, Lietuvoje – pirmasis pokario dešimtmetis), sureikšminusiems ideologinį architektūros vaidmenį, siekusiems architektūros reprezentacijos. kritika, dailėje imta kryptingai diegti naują estetiką.
Taikomosios dailės kūrėjai buvo įtraukti į buities modernizavimą, o jo politiniai prievaizdai ėmėsi su šūkiu „dailę – buičiai“. Karo žaizdas apsigydžiusiai šaliai tapo gyvybiškai svarbu patrauklūs ir patogūs daiktai, estetiškai sutvarkyta buitis. Pirmąkart po karo sovietiniai funkcionieriai valstybės mastu kasdienę aplinką ėmė laikyti gyvenimo kokybę lemiančiu ir asmenybę auklėjančiu veiksniu.
Paskui buvo gerai žinomi įvykiai – SSKP XX suvažiavimas (1956), pasmerkęs Stalino kultą ir numatęs gyvenimo modernizavimo gaires. Teigiamų poslinkių taikomojoje dailėje atnešė Pirmasis sovietinių dailininkų suvažiavimas Maskvoje (1957), kur kritiškai įvertinta stalininė kultūra ir dailei iškelti nauji uždaviniai. Garsus taikomosios dailės istorikas Aleksandras Saltykovas (1900–1958) suvažiavime perskaitė pranešimą „Apie dekoratyvinę dailę“, kuriame kritikavo ydingą „požiūrį į dekoratyvinę dailę iš vaizduojamosios dailės pozicijų“. Neatsitiktinai suvažiavimo proga Maskvoje surengta sąjunginė taikomosios dailės paroda (joje dalyvavo 19 lietuvių dailininkų).
Nikitos Chruščiovo reformų laikotarpis įėjo į istoriją literatūriniu „atlydžio“ pavadinimu (pagal Iljos Erenburgo Ilja ErenburgasIlja Erenburgas (1891–1967) – rusų rašytojas ir poetas, Antrojo pasaulinio karo metu dirbęs žurnalistinį darbą, buvęs Baltarusių III fronto štabo propagandistu, pagarsėjęs savo atsišaukimais, skatinusiais taikių Karaliaučiaus krašto gyventojų genocidą. romaną Оттепель, 1954).
Pirmiausia iš istorizmo pompastikos pradėjo vaduotis architektūra. Po 1954–1957 m. Maskvoje priimtų sprendimų plėsti miestų teritorijas ir statyti tipinius stambiaplokščius gyvenamuosius namus 1958 m. Pamaskvės kaimas Novyje Čeriomuški virto statybų aikštele. Čia per trumpą laiką iškilo pirmieji SSRS „blokinių“ namų kvartalai. 1959 m. pirmieji stambiaplokščiai penkiaaukščiai – vadinami „chruščiovkėmis“ – pastatyti Vilniuje. Prasidėjus masinėms tipinių namų statyboms ir kilus būtinybei kuo greičiau ir pigiau rengti naujus būstus, užvirė kova dėl buities estetikos.
Modernaus gyvenimo propagandai patrauklumo suteikė mokslo ir technikos pažangos idėjos, po karo atsigaunanti sovietinė pramonė, įsibėgėjanti kosmoso užkariavimo programa. Propagandą lydėjo jaunystės, entuziazmo ir veržlumo kultas. Apsilpus cenzūrai, prasivėrus „geležinei uždangai“ visuomenę buvo apėmusios dvasinio pakilimo, atvirumo naujovėms nuotaikos.
Komentarai
Rašyti komentarą