Per pirmajį „Taros“ biuro veiklos dešimtmetį buvo sukurta 18 100 vartotojiškos taros projektų, 500 prekių ženklų, 100 plakatų, apipavidalinta 1 890 leidinių. Per visą Biuro egzistavimo laikotarpį (1964–1991) šiuos skaičius galima padvigubinti, o kai kuriais atvejais gal ir patrigubinti, tačiau ne kiekybė svarbiausia.
Apie Biure sukurtų grafinio dizaino projektų vertę ir dailininkų profesionalumą galima spręsti pagal meninės kalbos modernumą, parodų sąrašus, diplomus tarptautinėse bienalėse Krokuvoje, Varšuvoje arba Brno, publikacijas vietinėje spaudoje ir specializuotuose žurnaluose Dekorativnoe iskusstvo SSSR, Techničeskaja estetika arba tiesiog nuoširdžius vartotojų atsiliepimus. Profesionalai labiausiai vertino Biure sukurtus plakatus ir prekių ženklus, tačiau ne mažiau kūrybiškumo prireikdavo projektuojant naujos etiketės, reklaminės brošiūros ar dėžutės dizainą.
Pradėkime nuo mažiausių grafinio dizaino pavyzdžių – etikečių. Jos labai dažnai buvo perkuriamos ir atnaujinamos, pasibaigus vienai partijai atspaudžiamos naujos, keičiant popieriaus rūšį, formatus, šriftus ir spalvas. 1970 m. etiketinę produkciją Lietuvoje gamino šešių ministerijų bei žinybų įmonės. Per keletą dešimtmečių buvo sukurta dešimtys tūkstančių etikečių pavyzdžių. Kiekvienas naujos etiketės projektas turėjo būti tvirtinamas Meno tarybos posėdžiuose, tačiau išlikę etikečių pavyzdžiai yra skirtingo meninio lygio, jų pavadinimai dažnai kartojasi, todėl ne visada pavyksta nustatyti jų autorystę ir sukūrimo metus.
Tačiau galima pastebėti, jog 7 dešimtmečio viduryje į šią sritį įsijungus „Taros“ biuro dailininkams, etikečių apipavidalinimas tapo profesionalesnis: jos tapo spalvingesnės, ryškesnių, geriau suderintų spalvų, įvairesnių kompozicijų ir modernesnių šriftų. Biuro dailininkų iniciatyva pradėtos leisti teminės, vieningo stiliaus etikečių serijos, kuriose galima atpažinti konkrečių menininkų braižą.
Etiketės meninis sprendimas turi būti ne tik reklamiškas, bet turėti ir pažintinę reikšmę. Birutė Matijošaitytė, „Unifikuota vaisių-uogų ir daržovių konservų etikečių sistema“, in: Tara. Reklama, 1968, Vilnius: Eksperimentinis taros ir įpakavimo konstravimo biuras, p. 15.
Taip rašyta 1968 m. Biuro žurnale Tara. Reklama. Pažintinė reikšmė atsiskleidžia analizuojant 7–8 dešimtmečių lietuviškų gėrimų apipavidalinimo pavyzdžius. Vos žvilgtelėję į gėrimų etiketes pastebėsime atsikartojančius Lietuvos gamtos, miestų, kurortų, ežerų ir upių pavadinimus: trauktinė „Palanga“, putojantis vynas „Puntukas“, vaisių uogų vynas „Rubikiai“, aromatizuotas vynas „Žuvintas“, lietuviškas džinas „Nemunas“, midus „Anykščių šilelis“. Tai tarsi tiesioginės kraštotyrinių ekspedicijų nuorodos ar atgarsiai, įsiliejantys į Lietuvos istorijos, gamtos ir etnografijos tyrinėjimų tradiciją.
Etikečių apipavidalinimo sprendimai keitėsi ir taikėsi prie butelių dizaino, kurį 7 dešimtmečiu taip pat siekta atnaujinti, sukuriant originalų dizainą ir formą kiekvienai gėrimų rūšiai. Reprezentaciniais tikslais buvo kuriami vienetiniai firminių gėrimų įpakavimai. Šioje srityje išsiskyrė Stakliškių gamykla, garsėjusi lietuviško midaus receptūromis, suvenyrinėmis pakuotėmis, jų apipavidalinimu. Tiek reklaminiuose tekstuose, tiek vizualinėje šių gėrimų reprezentacijoje buvo akcentuojamas ryšys su senovės Lietuva, garbingais bočių žygiais („Bočių“, „Pilėnai“, „Žalgiris“), istorinėmis Lietuvos vietovėmis („Prienų šilai“), padavimais („Dainava“).
Kitas puikus pažintinės funkcijos pavyzdys – „Anykščių vyno“ aštuonių etikečių serija su didingais Lietuvos miestų, pilių ir dvarų vaizdais. „Taros“ biuro dailininkas Romualdas Svaškevičius, gavęs užsakymą sukurti reprezentacinę lietuviško natūralaus vyno seriją, prisiminė istorines Lietuvos miestų, rūmų ir pilių graviūras, kurias parinko skirtingų rūšių gėrimams. Pavyzdžiui, ant „Vyšnių vyno“ etiketės matome XIX a. Napoleono Ordos Biržų pilies litografiją, įkomponuotą auksiniuose rėmeliuose, ant „Obuolių vyno“ – Radvilų rūmų Kėdainiuose atvaizdą, o ant „Šermukšnių vyno“ etiketės – Tomo Makovskio XVII a. pradžios Trakų miestą ir pilis.
Etikečių meninės kalbos modernėjimą neretai nulėmė šriftų ir prekinių ženklų kaita. 6 dešimtmečio etiketėse vyravo užrašai, pagražinti liaudies meno motyvais ir ornamentika, o 7 dešimtmečiu dailininkai kiekvienam gėrimui stengėsi sukurti naują specialų šriftą, atspindintį gėrimo rūšį, pavadinimo charakterį bei formuojantį atpažįstamą kompoziciją. Šią tendenciją iliustruoja Vlado Lisaičio sukurtos „Piliakalnio“ etiketės dizainas, Kosto Katkaus „Pipirinė“, „Medžiotojų karčioji“ ir „Anykštos“ gėrimų etiketės.
Komentarai
Rašyti komentarą