XX a. 9 dešimtmetis Lietuvos baletui buvo svarbus ne tik naujais spektakliais, bet ir akivaizdžiai susiformavusia klasikinio baleto ir šiuolaikinės choreografijos formų takoskyra. Pradėta sąmoningai ieškoti naujų plastinių formų, atsisakant klasikinio baleto kanonų ir akcentuojant kūrėjo individualybę kaip svarbiausią meninę vertybę. Ypač reikšmingos Lietuvos baletui ir atskiriems menininkams buvo šiuo laikotarpiu atsivėrusios tarptautinių gastrolių galimybės, leidusios ne tik baleto solistams, bet ir visai trupei išsiveržti iš uždaro konteksto, sulaukti išsamesnių, įvairesnių ir profesionalų, ir žiūrovų vertinimų.
Kaip ir anksčiau, Lietuvos operos ir baleto teatras savo veiklą vykdė pagal iš anksto parengtus repertuarinius planus. Cirkuliavo ir rekomenduojamų atlikti kūrinių sąrašas. Į jį buvo įrašyta šešiolika Sovietų Sąjungos respublikų kompozitorių sukurtų baletų. Tarp šiame sąraše buvusių baletų – įvairaus siužeto spektakliai, susiję tiek su įvairių SSRS tautų liaudies legendomis, tiek su klasikinės (Valerijaus Kiktos Dubrovskis pagal Aleksandro Puškino apysaką) ar sovietinės (Aleksandro Soinikovo Baltas garlaivis pagal Čingizo Aitmatovo apysaką) literatūros kūrinių inscenizacijomis, sovietinės praeities temomis (Vitalijaus Kireikos baletas Saulės akmuo apie šachtininkų Žurbinų dinastiją ir, kaip rašoma sąraše, „apie didvyrišką darbo šlovę Donecko krašte“, Jevgenijaus Stankovičiaus baletas Kibirkštys istorine-revoliucine tema ir kt.). Tačiau Lietuvoje nė vienas (išskyrus Antano Rekašiaus Amžinai gyvus) nebuvo pastatytas.
8 dešimtmečio pabaigoje–9 dešimtmetyje Lietuvos baletui didžiausią įtaką padarė choreografas Vytautas Brazdylis Vytautas BrazdylisVytautas Brazdylis gimė baleto artisto Vytauto Brazdylio šeimoje, nuo 1960 m. mokėsi M. K. Čiurlionio meno mokyklos Choreografijos skyriuje (pedagogas – Pranas Peluritis), trejus metus (iki 1966 m.) tobulinosi Maskvos choreografijos mokykloje, iki 1973 m. šoko Lietuvos operos ir baleto teatre. 1973–1978 m. studijavo Leningrado (dabar – Sankt Peterburgas) konservatorijos Choreografijos skyriuje, mokėsi garsaus XX a. antrosios pusės klasikinės choreografijos žinovo profesoriaus Piotro Gusevo klasėje, jo pedagogas buvo ir choreografas Igoris Belskis. (g. 1947), nuo 1980 m. – baleto trupės vyriausiasis baletmeisteris. Pirmasis jo kaip choreografo darbas – Ludwigo Minkaus Don Kichotas (1978). Nors spektaklio choreografija buvo sukurta remiantis XX a. pradžios rusų choreografo Aleksandro Gorskio redakcija, Brazdylis siekė išlyginti dramaturginius senojo baleto netolygumus, traktuoti spektaklį kaip choreografinę vertybę, todėl ir paskutinio veiksmo pas de huit statė pagal Valstybės teatre Kaune buvusią baletmeisterės Aleksandros Fiodorovos Don Kichoto redakciją. Kurdamas šį klasikinio repertuaro baletą choreografas vengė buitiškumo ir natūralizmo. Įdomus sprendimas buvo prologe pasirodanti vizija – Don Kichoto vaizduotėje jam beskaitant iškylantis riterių romano epizodas: antrame scenos plane, už tiulio uždangos, ant pakylėtos plokštumos, vykstanti stilizuota menamos širdies damos pagrobimo scena. Scenografo Henriko Cipario pasiūlytas scenografinis Don Kichoto sprendimas pasižymėjo stilizuotomis grafiškomis formomis, ispanų-maurų architektūros motyvais, o kovos su vėjo malūnais scena sukomponuota pasitelkus apšvietimo efektus – projekcijomis sukurta tai priartėjančių, tai nutolstančių malūnų siluetų iliuzija.
1978 m. gruodį įvyko dar vieno Brazdylio spektaklio – Juozo Gruodžio baleto Jūratė ir Kastytis – premjera. Dėl laiko stokos spektaklis nebuvo vientisas, neilgai teišsilaikė repertuare, tačiau jame išryškėjo Brazdylio choreografijai būdingas saikingumas ir lyrizmas, choreografijos muzikalumo, simfoniškumo siekis.
Didžiausio populiarumo sulaukė 1979 m. Brazdylio sukurtas baletas Baltaragio malūnas, pastatytas pagal 8 dešimtmetyje itin populiarų Viačeslavo Ganelino miuziklą, kurį Arūnas Žebriūnas 1974 m. įamžino muzikiniu filmu Velnio nuotaka. Tai buvo pirmasis šiuolaikinis baleto trupės spektaklis – ir dramaturginės idėjos, ir choreografinės plastikos, ir scenografijos požiūriu. Bene pirmą kartą (neminint ankstesnių baleto trupės gastrolių mažesniuose Lietuvos miestuose) buvo šokama pagal fonogramą. Sudėtingas choreografinis tekstas išryškino Baltaragio, Pinčuko, Jurgos personažus, kuriuos kuriantiems baleto šokėjams choreografas suteikė galimybę atskleisti savo vaidybinius, dramatinius sugebėjimus. Dailininko Vytauto Kalinausko ir choreografo sumanymu pirmą kartą žiūrovams buvo atverti užkulisiai su visomis techninėmis konstrukcijomis, apšvietimo įranga – buvo sukurta „spektaklio spektaklyje“ atmosfera. Nors nesiekta siužetinio nuoseklumo, epizodai organiškai susipynė vienas su kitu, minimalios lengvų konstrukcijų dekoracijos leido greitai keisti paveikslo veiksmo vietą. Minorinis finalas – tik „spektaklio spektaklyje“ pabaiga, nes visas kūrinys užbaigtas muzikiniu požiūriu kontrastingu, ryškiu Léo Delibes’o (Leo Delibo) Kopelijos valsu, kurį šoko visi personažai. Toks postmodernistinis požiūris į baleto dramaturgiją buvo naujas ne tik Lietuvos baleto teatre, bet ir apskritai to laikotarpio Sovietų Sąjungos choreografijos mene. Baltaragio malūno plastika pasižymėjo organiškais judesių deriniais, buvo šokama puspirščiais – tik Marcelės, Baltaragio vizijos, choreografinis piešinys buvo paremtas klasikiniu šokiu, puantų technika.
Po Baltaragio malūno Brazdylis atsigręžė į Lietuvos choreografijos istoriją – ėmėsi naujos pirmojo baleto, Delibes’o Kopelijos, redakcijos (premjera – 1980 m.). Komišką baletą, kuris pagal įprastines redakcijas statomas su pantomimos scenomis, choreografas sprendė kaip sudėtingesnę psichologinę dramą: herojus privalo rinktis savo fantaziją arba tikrovę (čia lygiaverčiai du moteriški vaidmenys – paprasta mergina Svanilda ir automatinė lėlė Kopelija). Nors spektaklis baigiasi laimingai, jame juntama niūroka hofmaniška dvasia, kurią pabrėžė ir Cipario sukurta scenografija bei kostiumai.
Tačiau toks režisūrinis ir vaizdinis požiūris pasirodė pernelyg rimtas lengvai Delibes’o muzikai, todėl po kelerių metų pasiryžta imtis naujos šio baleto redakcijos – esmingai redaguoto spektaklio premjera įvyko 1983 m. Buvo pakeista solistų ir masinių šokių choreografija, šokiai sukurti simfonizmo pagrindu, tačiau liko ir išradingų pantomimos scenų. Lengvus ir puošnius kostiumus bei spalvingas dekoracijas spektakliui sukūrė estų dailininkas Eldoras Renteris. Naujasis spektaklis buvo patogus rodyti gastrolėse – 1983 m. jis buvo parodytas Kauno, Alytaus, Panevėžio, Šiaulių ir kitų Lietuvos miestų žiūrovams, taip pat buvo tariamasi dėl šio baleto pristatymo Švedijoje, Danijoje, Norvegijoje, Rusijoje, Lenkijoje. 1987 m. Brazdylis buvo pakviestas Kopeliją pastatyti Gdansko operoje ir filharmonijoje – tai buvo pirmasis choreografo darbas užsienyje.
Komentarai
Rašyti komentarą