Ryškiausiai savo režisūrinį talentą ir teatrinio mąstymo savitumą Povilas Gaidys atskleidė komedijose. Būtent jomis režisierius atkreipė į save dėmesį, nuo pat karjeros pradžios liudydamas protingą, nevienareikšmę humoro sampratą bei įvairius jo sceninius pavidalus. Naujų humoro galimybių – sudėtingesnių, daugiasluoksniškesnių komizmo raiškos būdų – paieškos 7 dešimtmečio pabaigoje atvedė Gaidį į sovietinės tikrovės kritikos stovyklą. Jis visai natūraliai ryžosi grotesko estetikos išbandymams ir teminiu jų pamatu pasirinko sovietinės tikrovės siužetus.
Nelegalų antisovietinį užtaisą Gaidys stipriausiai iššovė grotesko raktu rakindamas „legalias“ sovietines komedijas – statydamas Ivano Kočergos Laiko meistrus (1967), Vladimiro Majakovskio Pirtį (1970), Aleksandro Kopkovo Dramblį (1977), Viktoro Merežkos Proletarinės laimės malūną (1981). Šie skirtingi spektakliai tam tikra prasme varijavo tą pačią temą – drąsiai viešino sovietinės sistemos visuotinę nevarką. Naudodamas itin plačią komedinių spalvų paletę – šaržuodamas, ironizuodamas, karikatūrindamas, klounindamas, groteskindamas, – Gaidys savo spektakliuose brėžė nelogiško, išklypusio, absurdiško sovietinio pasaulio kontūrus. Ir kalbėjo apie jo antihumaniškumą – apie tai, kaip žiauriai sovietinė sistema išdarko žmones, paverčia juos „distrofiško biurokratinio mąstymo“ įrankiais (Pirtis) Rimantas Venckus, „Klaipėdos dramos teatras“, in: Lietuvių tarybinis dramos teatras: 1957–1970, sudarė Algirdas Gaižutis Vilnius: Vaga, 1987, p. 188. ar „nustekentais“, „nuasmenintais kolchozinės 'tvarkos' sraigteliais“ (Dramblys). Gražina Mareckaitė, „Klaipėdos dramos teatras“, in: Lietuvių teatro istorija. Kn. 3: 1970–1980, sudarė Irena Aleksaitė, Vilnius: Kultūros, filosofijos ir meno institutas, 2006, p. 229.
Šie spektakliai liudijo Gaidžio režisūrinę brandą: tikslų, aštrų sceninės formos pojūtį, grotesko įvaldymą, sceninio ritmo įtaigą, taip pat kūrybišką režisieriaus santykį su aktorių trupe. O joje 8 dešimtmečiu vis labiau ryškėjo talentingos, talpios, sugestyvios Vytauto Paukštės, Balio Barausko, Valentinos Leonavičiūtės, Liubomiro Laucevičiaus, Henriko Andriukonio ir kitų meninės individualybės. Tačiau Gaidžio spektaklių drąsios antisovietinės potekstės „gadino“ režisieriaus politinę reputaciją ir kėlė didžiulę sumaištį partiniuose sluoksniuose. Po Pirties teatro partiniuose susirinkimuose prasidėjo karštos „ideologinių teismų sesijos“. Net Majakovskio autoritetas neapsaugojo nuo grėsmingų kaltinimų Gaidį kartais užmirštant, kad teatras yra „komunistinių idealų nešėjas“, buvo liepiama šią „prastos atminties“ nuodėmę išpirkti panegirika komunistiniam pogrindžiui (Grigorijaus Kanovičiaus Ilgas mirusiųjų gyvenimas, 1971). Tačiau Pirtis spaudimą atlaikė – pasiliko repertuare.
Už Pirtį, ko gero, dar aštresnis Dramblys gyveno labai neramiai – „it karpa ant funkcionieriaus nosies partinių valdžių buvo uždraudžiamas, nuimamas, vėl leidžiamas, apskundžiamas Maskvai, linksniuojamas suvažiavimuose, partiniuose susirinkimuose ir t. t.“. Gražina Mareckaitė, „Klaipėdos dramos teatras“, in: Lietuvių teatro istorija. Kn. 3: 1970–1980, sudarė Irena Aleksaitė, Vilnius: Kultūros, filosofijos ir meno institutas, 2006, p. 230.
Šiandien beveik kaip anekdotą galima pasakoti ne vieną Dramblio kovų su cenzūra epizodą – kad ir tą, kuris susijęs su teatro atsaku į LSSR kultūros ministerijos įsakymą likviduoti įvairiaspalvių lopų aplikacijas, puošusias šio spektaklio minios veikėjų kolūkiečių kostiumus. Įsakymui teatras nuolankiai pakluso: kai minia pasirodė scenoje, buvusių lopų vietoje paprasčiausiai švietė skylės – pačios cenzūros inspiruotas „kolūkinio skurdo“ argumentas, ne nuskurdinęs, o tik dar labiau sureikšminęs režisūrinę Gaidžio koncepciją.
Tokios grumtynės lydėjo daugelio „politiškiau“ prabilti bandžiusių Lietuvos teatrų kasdienybę. Ypač nuožmiai jos vyko Kauno dramos teatre nuo pat 1968 m., kada vyriausiuoju režisieriumi tapo Jonas Jurašas, tuoj pat įsteigęs čia savotišką „protesto biurą“ – nuosekliai plėtojęs ydingos sovietinės tikrovės temą ir gausiai pateikęs sceninių kūrinių, „vis kitu aspektu kalbėjęs apie savo santykį su esama santvarka ir visuomene“. Audronė Girdzijauskaitė, „Kauno dramos teatras“, in: Lietuvių teatro istorija. Kn. 3: 1970–1980, sudarė Irena Aleksaitė, Vilnius: Kultūros, filosofijos ir meno institutas, 2006, p. 155. Apie tai Jurašas, kaip ir Gaidys, kalbėjo atitardamas ir kartu skatindamas lietuvių teatro posūkį į modernią raišką – grotesko, paradokso, absurdo poetiką. Tik, skirtingai nuo Gaidžio, Jurašas kalbėjo kur kas skausmingesne, dramatiškesne, tragiškesne teatro kalba.
Komentarai
Rašyti komentarą