Apie 1980 m. grafika staiga pajuodo. 8 dešimtmečiu džiaugęsi baltu ofortų fonu (sunkiau išgaunamu linoraižinyje), 9 dešimtmečiu nespalvotų giliaspaudės estampų kūrėjai susižavi tamsa. Dailininkų sąjungos ir Dailės instituto spaustuvėse buvo ištobulinta akvatintos ir mecotintos technika – vario plokštės ėsdinimas rūgštimis ar fizinis apdorojimas, suteikiantis estampui gilų aksomo ar suodžių juodumą. Iš tamsos išnyra keistos būtybės, tegalinčios rastis vaizduotėje, po juodu kaukolės kupolu. Juoda reiškia naktį, bet taip pat – fantaziją ir pasąmonę, svaigulį, pabaisas gimdantį proto miegą ir nebūtį. Kartu tai sovietmečio pabaigos visuomenės, ją apnikusio nihilizmo, nejaukumo, baimės ir nevilties metafora. Ne veltui sakoma, kad tamsiausia būna prieš aušrą.
Vienas pirmųjų nejaukius vaizdinius akvatintos tamsoje įkurdino tapybą Dailės institute studijavęs Stasys Eidrigevičius, dar 8 dešimtmečio pabaigoje sukūręs giliaspaudės miniatiūrų ir ekslibrisų. Netrukus šiurpoki tvariniai – vėžlys su šarvų kesonuose įstrigusiais kalinių veidais, šaknimis apaugęs veidas, šimtakojis iš žmonių ar bokšto viršūnėje stūksantis vabzdys moters kojomis – ėmė lįsti iš tamsos Danutės Gražienės ofortuose. Tas pats nutinka ir Nijolės Šaltenytės kūryboje: tamsa atsliūkina it juodas katinas, tamsoje skendi fantastinis pusiau gyvas miestas – žiurkės maita mintantis debesų valdovas, pilnas plaukikų pajuodęs tvenkinys. Rimvydo Kepežinsko estampų juodumoje lyg pritemdytoje scenoje vyksta begalinės žmogučių su ilgais apsiaustais ir kūginėmis kepurėlėmis dramos. Tamsa šiems veikėjams palanki, bet nebūtina – jie gali lengvai persikelti ir į baltus poezijos rinktinės puslapius.
Ne mažiau paslaptingi už mecotintos estampus atrodo Edmundo Saladžiaus linoraižiniai, pasakojantys būtent apie naktį ar mirtį. Jo šilkografijose ir monotipijose juoduma taip pat nėra tik abstraktus linijų fonas, kaip Kisarausko darbuose. Ji tarsi turi menamą gelmę, įžiebia šviesą, įpučia liepsną ir leidžia žėrėti kruvinam kūnui.
Nors litografijos atspaudas gali būti ir baltas kaip piešinys, kartais jis patamsėja dėl techninių klaidų. Nežinia, ar Birutės Stančikaitės pavaizduotame Vilniaus universitete veiksmas tikrai turėjo vykti naktį, bet Danutės Jonkaitytės estampuose milžinų galvos su aklinai juodomis akiduobėmis be abejonės išnyra iš tamsos, nakties dangus gaubia ir fantastinius gamtovaizdžius. Tamsokose Ramunės Vėliuvienės ciklo Kalendorinės lietuvių šventės litografijose į vientisą gyvai būtybei artimą pavidalą susipynę tradiciniai ritualai ir liaudies dainų motyvai atrodo nejaukūs, ilgainiui jos ofortuose šviesokaitos dramaturgija tampa svarbiausiu išraiškos elementu.
Plačiau skaitykite: Birutė Stančikaitė
|
Komentarai
Rašyti komentarą