Prisijungę prie sistemos, čia galėsite išsisaugoti labiausiai Jums patikusius kūrinius. Plačiau apie „Mano kolekciją“ – skiltyje "Projektai".
Pastumkite slanktuką į dešinę
Jūs sėkmingai užsiregistravote.
Nurodytas vartotojo vardas jau egzistuoja!
Nurodyti slaptažodžiai nesutampa!
Bloga slanktuko pozicija.
Registracija beveik baigta Į jūsų el. pašto dėžutę ( ) išsiųsta nuoroda, kurią paspaudę baigsite registraciją.
Jums išsiųsta nuoroda slaptažodžio keitimui.
Ir viešumai, ir buičiai: metalo dirbiniai
Lijana Natalevičienė
Juvelyrika, gintaras
 
Tradiciškai meninio metalo sričiai priskiriamas platus dirbinių asortimentas – nuo juvelyrikos, smulkiosios plastikos, medalių iki didelio mastelio dekoratyvinių architektūros elementų, interjero kompozicijų. Metalo dirbinių medžiagos įvairios – auksas, sidabras, geležis, bronza; kaip ir skirtingi gamybos būdai – karštasis (liejyba, kalyba) arba šaltasis (kalyba, kalstymas). Stambesni ir paprastesni metalo dirbiniai iš geležies priskiriami kalvystei, smulkūs ir subtilesni – toreutikai, meniški iš tauriųjų metalų (aukso, sidabro, platinos) – auksakalystei ir juvelyrikai.
 
Papuošalai pokariu buvo bene populiariausia „Dailės“ kombinatų metalo dirbinių rūšis. Jie buvo paklausūs, nes taikaus gyvenimo išsiilgusios moterys troško gražiai puoštis, vyrai – segėti dailius kaklaraiščio segtukus ir rankogalių sąsagas, turėti gintarinius cigarečių kandiklius. Parduotuvėse vyravę „seseriškų“ respublikų masinės gamybos auksiniai ir sidabriniai papuošalai didžiajai visuomenės daliai buvo neįperkami, jų nuolat trūko, be to, jie buvo šabloniški, todėl gyventojai traukė karo sūkuriuose išsaugotus ikikarinius šeimos papuošalus, ieškojo pigesnės, tačiau savitesnės vietinės produkcijos. Sovietinėje Lietuvoje nuo 1945 m. pagaminti papuošalai iš tauriųjų metalų turėjo būti prabuojami ir įspauduojami Rygoje (tai buvo papildomas vargas lietuvių gamintojams) – šis faktas taip pat prisidėjo prie nebrangių metalų juvelyrikoje plitimo.
 
Kaip tik pokariu dailės gyvenimo organizatoriai nusprendė, kad lietuviška nacionalinė medžiaga juvelyrikoje yra gintaras. Ši idėja nebuvo nauja, ji perimta iš nepriklausomos Lietuvos, gintarą traktavusios kaip archetipinį lietuviškumo simbolį. Jo žaliava buvo palyginti nebrangi ir prieinama – išplukdoma Baltijos jūros arba kasama kaimynystėje – Karaliaučiaus regione, sovietmečiu pervardytame Kaliningrado sritimi. Jau ankstyviausias sovietinės lietuvių juvelyrikos etapas neatsiejamas nuo gintaro apdorojimo raidos.
 
Papuošalus gamino 1945 m. Kaune įsteigta artelė „Gintaras“, nuo 1946 m. – Klaipėdos „Dailės“ kombinatas su Plungės, Kretingos ir Palangos cechais. Gintaro dirbtuvė 6 dešimtmečiu veikė Vilniaus „Dailės“ kombinate. Gintarinius papuošalus gamino ir Kauno kombinato meistrai. Šie dirbiniai tapo be galo populiarūs, tačiau toks beatodairiškas gintaro plitimas nuvertino mineralą ir ilgam atgrasė lietuvius nuo noro juo puoštis.
 
Ankstyvieji sidabro, vario ir kitų metalų gintaru dekoruoti papuošalai buvo neišradingi: sekta ikikarinės juvelyrikos pavyzdžiais ir interpretuotos etnografinės arba neoklasicistinės formos – lygiai šlifuotus gintaro gabalėlius supo taisyklingas ažūrinis rėminimas. Plito natūralistinių lapelių, vynuogių, vyšnių, vabzdžių pavidalo segės, buvo madingi įvairių formų karoliai, neretai šlifuoti kaip brangakmeniai. Gamintojai orientavosi į masinį skonį, nebandė peržengti gyvuojančių stereotipų. Be to, papuošalai dažnai buvo gaminami iš gintaro lydinių, niekas nevertino šio mineralo natūralumo, jo netaupė, gabalėliuose įstrigusius inkliuzus laikė žaliavos broku. Ankstyvuoju laikotarpiu gintaro žaliavos gamybos atliekos sudarė net 70 proc.
 
6 dešimtmečio viduryje papuošalų gamyboje įvyko teigiamų poslinkių. Klaipėdos „Dailės“ kombinatas tapo gintaro dirbinių gamybos centru, ten suburta stipri menininkų grupė, turėjusi pakelti gintaro dirbinių estetinį lygį: skulptoriai Eugenijus Mikulevičius (g. 1928) ir Birutė Jociūtė-Mikulevičienė (g. 1926), Genovaitė Bložytė-Guntienė (1927–1984), keramikė Vacė Kojalavičiūtė-Užpalienė (g. 1931), Petras Balčius (g. 1935) ir kiti. Jiems padėjo būrys nagingų meistrų ir liaudies menininkų.
 
Kombinate buvo kuriamos nedidelės gintarinės mozaikos (portretai, peizažai su istoriniais paminklais, romantiški folkloriniai siužetai), kurias iš šlifuotų arba rupios faktūros gintaro gabalėlių kūrė Klaipėdos gintaro meistrai (jų nemažai sukūrė Bložytė-Guntienė); vadinamieji reljefai – medinės plokštės su gintaro gabalėlių reljefiniais peizažais, portretais ar figūrinėmis kompozicijomis, taip pat negatyvinės raižybos darbai – didesnio nušlifuoto gintaro gabalo kitoje pusėje raižomi peizažai, nusižiūrėti nuo Rusijos meistrų pusbrangių mineralų raižinių.
 
Gintaro mozaikos nebuvo sovietmečio atradimas – mozaikiniu dekoru didesnius dirbinius (laikrodžius, dėžutes, tabakines ir kt.) XX a. pirmojoje pusėje inkrustuodavo Palangos gintaro meistrai. Tačiau tik dabar, kombinate pradėjus dirbti diplomuotiems dailininkams, iš gintaro gabalėlių imta kurti sudėtingesnius siužetinius paveikslus gyvenamajai aplinkai puošti. Regis, kūrybinio polėkio ištroškę menininkai norėjo plėsti gintaro taikymo sferą. Vis dėlto 7 dešimtmečio antrojoje pusėje apsižiūrėta, kad taip švaistyti gintarą neperspektyvu, gal net prieštarauja minimalistiniam gyvensenos stiliui, todėl gintaro mozaikų, reljefų ir negatyvinio raižymo darbų mada praėjo.
 
Permainos
 
Papuošalų modernėjimui turėjo įtakos kintanti šios meninės veiklos srities padėtis: didėjo juvelyrikos prestižas, dirbo nusiteikę siekti naujovių dailininkai, vyko aktyvi gintaro specifikos propagavimo spaudoje kampanija – jai daug energijos atidavė muziejininkas Pranas Gudynas, dailėtyrininkas Stasys Pinkus ir ypač dailininkas Feliksas Daukantas, parašęs daugybę straipsnių, skatinusių tausoti gintarą, atskleisti jo specifinį grožį. Reikšminga buvo ir estų juvelyrikos, besiorientavusios į santūrų skandinavų dizainą, įtaka. Ji Lietuvą pasiekdavo per Estijos dailės institutą baigusių dailininkų (Enė Tiju Vaivadienė, Vytautas Budvytis, Elina Budvytienė) kūrybą. Geometrinių siluetų, aiškios konstrukcijos, detalių neperkrauta 7 dešimtmečio apranga, joje plintantys egzotizmai, liaudies meno ir subkultūrų elementai reikalavo lakoniškų, stambių, raiškių formų papuošalų.
 
Nauji poslinkiai lietuvių juvelyrikoje sutapo su pasaulyje išaugusiu dėmesiu papuošalams. 7 dešimtmečiu įvairiose šalyse buvo surengta reikšmingų tarptautinių juvelyrikos parodų, jos tapo nuolatinės: 1961 m. Londone – tarptautinė retrospektyvinė juvelyrikos paroda, aprėpusi 1890–1961 m. laikotarpį (istoriniai papuošalai eksponuoti iš Viktorijos ir Alberto muziejaus rinkinių), vėliau – parodos Vokietijos auksakalystės centre Pforcheime ir 1970 m. Japonijos sostinėje Tokijuje.
 
Naujas lietuvių juvelyrikos tendencijas atskleidžia iš pirmo žvilgsnio neįmantrūs, tačiau nuo ligtolinių akivaizdžiai besiskiriantys papuošalai: Budvyčio masyvios sidabrinės apyrankės (1960), Sofijos Rimantienės segės (1960–1961), Vaivadienės papuošalų komplektai (Dabartis, 1958; antkaklės ir apyrankės komplektas, 1960). Jie pabrėžtinai paprasti, tačiau pastebimi, išsiskiria iš aprangos ansamblio, atskleidžia specifinius metalo kaip medžiagos bruožus. Jų plokštumas puošia paprastas, lengvai suvokiamas stilizuotas dekoras.
 
6–7 dešimtmečiais papuošalams (kaip ir visai Lietuvos dailei) būdingos ir etnografinės ypatybės. Jos akivaizdžios Jono Prapuolenio, Sofijos Rimantienės, Petro Balčiaus, Liudos Vaineikytės, Albinos Vertulienės ir kitų papuošaluose.
 
Kas nauja buvo būdinga gintaro papuošalams? 7 dešimtmečiu juvelyrai gintarą stengėsi parodyti kuo natūralesnį, paryškinti gamtos jam suteiktas formas – lašo, ovalo ar apskritimo pavidalą. Metalinės grandinėlės ir apsodai tik paryškindavo mineralo grožį. Greta pamėgtų karolių ir apyrankių atsirado naujų rūšių kaklo papuošalai – grandinėlės ir grandelių vėriniai su gintaro medalionais ir kabučiais (Liucijos Šulgaitės, Daukanto, Mikulevičiaus, Irenos Pakutinskienės papuošalai), vėriniai iš smulkių neapdoroto gintaro gabalėlių.
 
Naujam požiūriui į gintarą plisti buvo reikšminga Felikso Daukanto (1915–1995) kūrybinė ir publicistinė veikla. 7 dešimtmečiu sukurtuose gintariniuose papuošaluose dailininkas akcentavo minimalizmą, formos lakoniškumą, demokratines tendencijas, detalių unifikavimo galimybes. Kūrybinio kelio pradžioje Daukantas dirbo kaip skulptorius (buvo baigęs skulptūrą) ir sukūrė amuletus primenančių minimaliai apdoroto gintaro skulptūrėlių, išbandė negatyvinę raižybą. Tačiau vėliau šios veiklos atsisakė, suformavo dizainišką gintarinio papuošalo tipą, išskiriantį jį iš kitų juvelyrų.
 
Gintarą Daukantas apdorodavo taupiai, palikdamas nenugludintų vietų, kiaurymių, matinio paviršiaus lopinėlių, vertino tiek skaidrų, tiek balzganą, nepermatomą gintarą. Dailininko pozicijai artimiausi būtų minimalistinės stilistikos, elegancija dvelkiantys Liucijos Šulgaitės papuošalai. Ši keramikė dėl rezistencinės veiklos 6 dešimtmečiu buvo priversta palikti Lietuvos dailės institutą (studijas po kurio laiko tęsė Rygos dailės akademijoje) ir daugiau nei dešimt metų, gyvenimo aplinkybių verčiama, kūrė papuošalus.
 
Daukanto braižą atskleidė savita estetika: papuošalo paprastumas, natūralios, gamtos sukurtos gintaro formos, išryškinta jo spalva ir tekstūra, tik autoriui būdingas „sutechnintas“ gintaro ir metalo tvirtinimas.

Naujos Lietuvos juvelyrikos kryptys siejamos su Estijos dailės instituto absolvento Kazimiero Simanonio (g. 1937) vardu. Skirtingai nuo tuo metu vyravusių minimalistinių tendencijų, Simanonis papuošalą laikė prabangos, socialinės reprezentacijos objektu, todėl jį kūrė kaip ypatingomis progomis dėvimą įmantrią puošmeną. Dailininko papuošalai – masyvūs, puošnūs, su barokiškai vingriais apsodais, skirtingų medžiagų ir faktūrų deriniais. Vienam papuošalui sukurti juvelyras naudojo įvairias technikas: raižymą, inkrustavimą, filigraną, išplatino Lietuvoje apvirinto sidabro techniką.
 
Plačiau skaitykite: Kazimieras Simanonis.
 
Lietuvių juvelyrų dirbiniai, ypač Lietuvą garsinę gintaro papuošalai, apkeliavo ne vieną parodą, buvo eksponuojami pasaulinėse parodose „Expo 67“ Monrealyje ir „Expo 70“ Osakoje, 1968 m. tarptautinėje pramonės ir prekybos parodoje Londone. Mildos Eitmonaitės (1931–2009) papuošalai su gintaru 1971 m. Jablonece (Čekoslovakija) vykusioje tarptautinėje juvelyrikos parodoje pelnė diplomą. Tai buvo pirmas tarptautinis lietuviškųjų papuošalų įvertinimas. Gintaras, kaip ir linas, tvirtai įaugo į sovietinę lietuvių kultūrą kaip etninio išskirtinumo reprezentantas. 1971–1974 m. iš Palangos gintaro muziejaus eksponatų sukomplektuotos parodos apkeliavo daugelį socialistinės „stovyklos“ arba Sovietų Sąjungai draugiškų šalių: Čekoslovakiją, Vokietijos Demokratinę Respubliką, Prancūziją, Vengriją, Austriją, Suomiją, Švediją, Daniją, Italiją.
 
Beatodairiška gintaro plėtra ir dažnai mėgėjiška, kičui prilygstanti produkcija formavo neigiamą visuomenės požiūrį į unikalų Baltijos pajūrio mineralą. Elitiniai, dailininkų sukurti gintaro papuošalai buvo prieinami ne kiekvienam piliečiui, suvokiančiam jų meninę vertę. Gintaro pigumas ir prieinamumas (vertinga prekė sovietmečiu buvo sunkiai prieinama) ilgam atgrasė lietuvius puoštis gintaru.
 
 
Metalo plastika
 
7 dešimtmečiu parodose buvo eksponuojamos dekoratyvinės kalto ir kalstyto metalo (vario, sidabro) plokštės, vazos, lėkštės, žvakidės – jos visai to meto dailei būdingos apibendrintos, dekoratyvios stilistikos (Vaivadienė, Budvytienė ir kiti). Toliau dirbdama dar prieškario kūryboje įvaldytu art deco stiliumi, Petrikaitė-Tulienė iš metalo skardos karpė ir lankstė nuotaikingas ekspresyvaus silueto skulptūrėles.
 
6 dešimtmečio Lietuvos interjerų puošyboje ėmė plisti metalo plastika – kalti, lieti, lankstyti geležies ir kitų metalų darbai. Dailininkai kūrė dekoratyvinius pano, groteles, reklamines iškabas, pertvaras, sietynus, vėjarodes, iškabas, židinio reikmenis. Laimutis Ločeris juostinio metalo kompozicijomis papuošė „Neringos“ kavinę ir viešbutį (1959–1960). Ažūrinėmis metalo pertvaromis Petrikaitė-Tulienė apipavidalino Kauno kavines „Tulpė“ (Lietuvaitės šokėjos, 1961) ir „Jūratė“ (Jūratė ir Kastytis, 1962), metalinių pano architektūrai sukūrė Vaivadienė.
 
Architektūrai skirtus metalo dirbinius veikė archajinimo tendencijos. Geležinės dekoratyvinės pertvaros, grubokos, nenugludintos ornamentuotos langų ir židinio grotelės bei kalti juodųjų metalų dirbiniai su apdorojimo žymėmis dvelkė senove, kėlė asociacijas su liaudies kalvystės darbais. Tokia buvo Liongino Virbicko dekoratyvinė sienelė Dailės fondo parduotuvėje (1968, dab. Lietuvos dailininkų sąjungos parodų salė) ir dekoratyvinės baro durys (1971) Dailininkų kūrybos namuose Palangoje, Leono Glinskio Bačkonių svetainės „Sodžius“ geležinės durys (1970).
 
Naudojami kitų rūšių metalai lėmė priešingus rezultatus – kūrė lengvumo, žaismingumo įspūdį. Apipavidalindami interjerus autoriai vengė siužetiškumo, pabrėžė kompozicijos ritminę struktūrą, stilizuotus motyvus, medžiagos specifiką. Skulptoriaus Kazimiero Teodoro Valaičio (1934–1974) Vilniaus restoranams sukurtos dekoratyvinės pertvaros (restoranas „Žirmūnai“, 1968) ir pano („Saulė“ kavinėje „Dainava“, 1963; pano kavinėje „Palanga“, 1965; kavinėje „Šaltinėlis“, 1970), šio autoriaus Palangos kavinės „Vasara“ dekoratyviniai elementai (1965) bylojo apie metalo dirbinių plastikos galimybes.
 
Lietuvių dailininkai dažnai buvo kviečiami apipavidalinti tarptautinių parodų ir mugių SSRS paviljonų. Valaitis sukūrė metalo kompozicijas SSRS paviljono Lietuvos skyriui Leipcigo mugėje (1966), SSRS paviljonui pasaulinėje parodoje „Ekspo 67“ Monrealyje (Kanada), SSRS paviljonui San Paulo (Brazilija) mugėje. Dizainerio Tado Baginsko ir vitražininkės Gintos Baginskienės duetas skyrė ne vieną darbą tokioms parodoms: jų dekoratyvinė sienelė papuošė pasaulinės parodos „Ekspo 67“ Monrealyje mineralų ekspoziciją, pano – parodos „Ekspo 70“ Osakoje SSRS paviljoną ir tarptautinės pramonės ir žemės ūkio parodą „Fisai 72“ Santjage (Čilė, 1972), šių dailininkų pano „SSRS geologinis žemėlapis“ – SSRS geologijos parodą Paryžiuje (1971). Simanonio metalo sienelė (1969) įkomponuota SSRS diplomatinėje atstovybėje Gvinėjoje.

Metalo dailininkų kompozicijos buvo vieni iš ankstyvųjų architektūrinės dailės reiškinių. Jos buvo mėgstamos architektų dėl patvarumo ir dekoratyvinių ypatybių. Stiliaus požiūriu metalo dirbiniai dažniau priklausė antrai sovietinių teoretikų išskirtai tendencijai – kurti ekspresyvias, neįprastas, vidinės energijos prisodrintas dinamiškas formas, perteikiančias šiandienos gyvenimo ritmą. Anot jų, dėl tokių kūrinių „gyvenamasis interjeras taip pat tampa judrus, lengvas, asimetriškas, transformuojamas“.
 

Komentarai

Rašyti komentarą
Pasidalinkite savo komentaru.

Šaltiniai ir nuorodos

Leidiniai

Taikomosios dailės ir liaudies meno paroda
Katalogas, Vilnius, 1950
Lietuvių dailė. Литовское изобразительное искусство
Sudarė Pranas Gudynas, Eduardas Jurėnas, Vilnius: Valstybinė grožinės literatūros leidykla, 1954
Taikomoji-dekoratyvinė dailė
Albumas, sudarytojas Juozas Adomonis, įžangos autorius Stasys Pinkus, Vilnius: Vaga, 1969
Taikomoji dekoratyvinė dailė
Albumas, sudarytojas ir įžangos autorius Juozas Adomonis, Vilnius: Vaga, 1972
Taikomoji-dekoratyvinė dailė
Albumas, sudarytojas Stasys Pinkus, įžangos autoriai Tadas Adomonis ir Stasys Pinkus, Vilnius: Mintis, 1965
Krantai
2010, Nr. 3
Декоративное искусство СССР
1961, Nr. 7
Rūta Pileckaitė
XX amžiaus Lietuvos juvelyrika: nuo aksesuaro iki priekūnio
Vilnius: LDS leidykla, 2008

Internetiniai puslapiai

Palangos gintaro muziejaus parodos „Gintaro mozaikos“ virtuali prieiga
www.ldm.lt
Virtuali ekspozicija „Lietuvos taikomoji dekoratyvinė dailė“
www.tdaile.lt
Virtuali paroda „Palangos gintaro dirbtuvių meistrų darbai Palangos gintaro muziejaus ekspozicijoje“
www.pgm.lt
Palangos gintaro muziejaus virtuali paroda „Pirmieji Palangos gintaro muziejaus atvirukų rinkiniai“, I dalis: „Gintaras“
Vilnius: „Vaga“, 1973. Kolekcija internete: www.pgm.lt
Palangos gintaro muziejaus virtuali paroda „Pirmieji Palangos gintaro muziejaus atvirukų rinkiniai“, III dalis: „Янтарные изделия“ / „Gintaro dirbiniai“
Maskva: „Planeta“, 1976. Kolekcija internete: www.pgm.lt
Loading…
[[item.title]]
[[item.description]] [[item.details]]
Užsisakyk MO muziejaus naujienlaiškį!
Naujienlaiškis sėkmingai užsakytas.
Patikrinkite savo pašto dėžutę ir paspauskite ant gautos nuorodos norėdami patvirtinti užsakymą.