Vaikų knygas sovietmečiu iliustravo daug žymių Lietuvos dailininkų, daugiausia grafikai. Nuo 1965 m. valdžia reikalavo į Glavlitą cenzūrai nešti ne tik tekstus, bet ir knygų viršelius ir iliustracijas. Vis dėlto vaikų knygos stebėtos atsainiau, todėl menininkams tai buvo labai tinkama eksperimentams, nors kartu ir mažiau vertinga, kūrybos sritis.
Stalino laikais vaikiškų knygų išleista nedaug, beveik visos – 1945 m. Kaune įsteigtoje Valstybinėje grožinės literatūros leidykloje, vadovaujamoje tarpukariu Lietuvos kairiesiems intelektualams priklausiusio rašytojo ir vertėjo Valio Drazdausko. Jis dalijo užsakymus dailininkams, kuriuos pažinojo Nepriklausomybės laikais, tad po karo toliau gyvavo XX a. 4 dešimtmečiu išryškėjusios grafikos kryptys – art deco, naivusis realizmas, folklorinė stilizacija. 1949 m. leidykla buvo perkelta į Vilnių, vyriausiasis redaktorius ištremtas į Sibirą. Sovietų Lietuvoje studijas baigę jaunieji dailininkai jau mokėsi iš rusų iliustruotojų.
Gražiausios to laikotarpio vaikų knygos – tai Domicelės Tarabildienės iliustruotos Petro Cvirkos Nemuno šalies pasakos ir Jadvygos Čiurlionytės Lietuvių liaudies dainos vaikams (1948), Telesforo Kulakausko – Kazio Binkio pasaka Limpopo. Daktaro Aiskaudos nuotykiai pagal Kornelijų Čiukovskį (1946). Mažiesiems skaitytojams ypač patiko į animacinius filmus panašūs Vaclovo Kosciuškos piešiniai Eduardo Mieželaičio poemai Zuikis Puikis (1955), paveikslėlių knyga pagal lietuvių liaudies dainelę Du gaideliai (1959). Vėliau mielus apskritaveidžius didžiagalvius vaikelius ir žvėrelius panašiai piešė Taida Balčiūnienė.
Konstancija Petrikaitė-Tulienė, dirbusi ir su ideologiniais veikalais, patraukliai iliustravo Charles Perrault (Šarlio Pero) pasakas Raudonkepuraitė (1949) ir Pelenė (1951). Pasakos tuomet buvo geidžiamiausi skaitiniai, nes leido pabėgti nuo niūrios tikrovės. Sovietų valdžia savo ruožtu buvo nieko prieš, kad jos pakeistų istoriją, praeitį, atmintį, įtvirtintų įsivaizdavimą, jog prieš sovietinę dabartį tebūta mitinio pasakų laiko.
„Atlydžio“ metais prasidėjusi sovietinės kultūros modernizacija palietė ir vaikų knygų sritį. Prie jos suklestėjimo 7 dešimtmečiu daug prisidėjo 1949–1961 m. Valstybinės grožinės literatūros leidyklos (1965 m. pavadintos „Vaga“) vaikų literatūros skyriui vadovavusi rašytoja, vertėja ir aktorė Aldona Liobytė (1915–1985). Gimusi ir augusi Vilniuje, ji turėjo bičiulių tarp lenkų menininkų bei intelektualų, su jais supažindino jos namuose dažnai besisvečiuojančius jaunuosius lietuvių dailininkus. Leidykloje rūpinosi, kad Lietuvos skaitytojus pasiektų pasaulinė vaikų literatūros klasika, leido lenkų, čekų, vengrų, norvegų šiuolaikinių kūrinių vertimus su originaliomis iliustracijomis. „Teta“ Liobytė paskatino iliustruoti vaikų knygas Rimtautą Vincentą Gibavičių, Albiną Makūnaitę, Algirdą Steponavičių, Birutę Žilytę, Aspaziją Surgailienę, Vincą Kisarauską. Atleista iš darbo dėl viešai sukritikuotų „formalistinių“ Kisarausko kartono raižinių Juliaus Janonio eilėraščiui Poklius tykoja kas dieną (1960).
Komentarai
Rašyti komentarą