Mikalojus Povilas Vilutis kartu su Eduardu Juchnevičiumi ir Vytautu Jurkūnu (jaunesniuoju) priklauso 8 dešimtmečio jaunųjų Lietuvos grafikų trejetui. 1977 m. Cvirkos salone Vilniuje buvo surengta jų bendra paroda. Nuo vyresnių grafikų jie skyrėsi tuo, kad, pasitelkę modernias spaudos technikas, karikatūrai artimą išlaisvintą ekspresyvų piešinį ar naujovišką formų stilizaciją įstengė sušiuolaikinti net antikos ar priešistorės įvaizdžius.
Vilutis gimė 1944 m. Vilniuje, dailininkų šeimoje. Rašytoja ir vertėja Aldona Liobytė, menininkų vadinama „teta“, iš tiesų buvo jo teta, motinos sesuo. 1963 m. Vilutis įstojo į Dailės institutą – architektūros specialybę, bet vėliau, 1965–1970 m., studijavo grafiką. 1970 m. Kijevo eksperimentiniame poligrafijos institute dar mokėsi šilkografijos (serigrafijos) technikos. Paskui kurį laiką Dailės institute dirbo šilkografijos meistru.
Diplominis darbas – fantasmagoriniai tikslaus piešinio sausos adatos raižiniai su siaubo ir absurdo elementais Simono Daukanto veikalui apie Žalgirio mūšį – 1971 m. eksponuotas Talino grafikos trienalėje, bet dažniau dalyvauti parodose dailininkas pradėjo tik 8 dešimtmečio pabaigoje. Nuo 1981 m. – Dailininkų sajungos (DS) narys. 1983 m. pelnė pagrindinę Talino trienalės premiją. Asmenines parodas surengė Mažvydo bibliotekoje (1984), Šiuolaikinio meno centre (1995), galerijoje „Aidas“ (2002), „Titanike“ (2014). Be Talino trienalės (1971, 1983, 1992), dar dalyvavo tarptautinėse ekslibrisų, mažo formato grafikos parodose, plakatų parodose (Lahti (Suomija) – 1983, Varšuvoje – 1984, Tojamoje (Japonija) – 1988). Greta estampų šilkografijos technika kuria plakatus, iš jų žinomiausi Vilniaus tapybos trienalių plakatai (1981, 1987, 1990, 1996). Iliustravo daugiau kaip dešimt knygų (Sigito Gedos Mėnulio žiedai, 1977; Marcelijaus Martinaičio Sugrįžimas, 1998; ir kitos). Rašo parodų recenzijas, esė. 2009 m. „Tyto alba“ išleido Vilučio tekstų ir piešinių knygą Tortas. 1989–2007 m. dėstė Vilniaus dailės akademijos (VDA) Grafikos katedroje (nuo 1999 – profesorius).
Ankstyvosios 8 dešimtmečio Vilučio šilkografijos atsirado iš greitų, šmaikščių, nuotaikingų piešinių. Petras Repšys apie juos rašo:
Ištiesęs ant grindų vyniojamojo popieriaus taką, Mikalojus tušu ir teptuku piešia galvas, parašiutus, rūkančius vyrus ir moteris. Piešia neturėdamas išankstinio projekto. [...] Paskui išsirenka geriausius piešinius ir paverčia juos paveikslais. Naudoja raudoną ir juodą spalvas. Pirmosios Mikalojaus serigrafijos primena ikikolumbinį meną. Visur – tobulas siluetas, sulaikytas judesys. Atrodo, lyg tai būtų senovinis akmens reljefas. Paveikslui duoda vardą tuomet, kai jis jau baigtas. Piešimas buvo tarsi durys. Petrą Repšį kalbina Aurimas Švedas, Vilnius: Aidai, 2013, p. 191–192.
Laisva linija, nevaržomas dailininko mostas teptuku ir sukaustytas vaizduojamų žmonių judesys, matyt, ir yra viena iš šių estampų žavesio paslapčių. Kita – keistas seno ir naujo susidūrimas. Paveiksluose matyti baisios moterys iškeltomis rankomis, panašios į didžiulius suerzintus lokius. Kartais jos turi antikinius vardus ir profilius, yra cirkininkės, šokėjos ar parašiutininkės. Raudona nuplikusi galva su mažu parašiutu ant viršugalvio arba po raudonų dažų sluoksniu persišviečiančios juodos drambloto kūno linijos turi vaikiško primityvumo bruožų. Dailininkas, regis, šiek tiek šaipėsi ir iš folklorinės stilizacijos, ir iš savęs. Kai kur ryškesnė popmeno įtaka – juk šilkografijos technika artimai su juo susijusi. Humoristiniai vaizdai primena iškabas, logotipus, įspėjamuosius ženklus.
Komentarai
Rašyti komentarą