Grafikė Elvyra Kairiūkštytė (1950–2006) garsėjo kaip talentinga keistuolė. Užaugusi našlaičių namuose, 1970 m. įstojo į Kauno Stepo Žuko dailės technikumą, bet netrukus iš ten išėjo ir 1971–1977 m. studijavo grafiką Dailės institute Vilniuje. Studijų metais ir vėliau mėgo talentingų vyrų draugiją, bičiuliavosi su Edmundu Saladžiumi, Mindaugu Skudučiu, Raimundu Sližiu. Institute sukūrė pluoštą estampų linoraižinio ir sausos adatos technika – kolegų portretų, savitų daugiafigūrių kompozicijų. Diplominis darbas, spalvotų linoraižinių serija Draugystė, 1979 m. eksponuotas parodoje „Vilniaus universitetui – 400 metų“. Nuo tada iki 1990-ųjų dalyvavo beveik visose apžvalginėse Lietuvos ir SSRS dailininkų parodose. 1980 m. priimta į Dailininkų sąjungos jaunųjų sekciją, nuo 1985 m. – Grafikos sekcijos narė. 1986 m. surengė bene vienintelę asmeninę parodą: Vilniaus meno darbuotojų rūmuose eksponavo keturiasdešimt 1974–1986 m. sukurtus estampus. 1990 m. pirmą kartą trumpam išvyko į užsienį – dalyvavo Osle surengtoje trijų Lietuvos grafikių parodoje.
Kairiūkštytė buvo iš tų, kurie sunkiai išgyveno politines šalies permainas, kai nebeliko respublikinių parodų ir valstybinių „užpirkimų“. Paskutinį sovietų valdžios dešimtmetį ji nesuteikdavo dingsties parodų taryboms atmesti jos kūrinius, buvo įpratusi nemokamai gauti darbui reikalingų priemonių ir medžiagų. 10 dešimtmečiu po sunkaus sveikatos sutrikimo liovėsi raižyti linoleumą ir ėmė tušu, guašu ir teptuku piešti didelio formato piešinius ant ruloninio popieriaus. Šis raiškos būdas reikalavo mažiau fizinių jėgų ir lėšų. Tris kartus buvo gavusi valstybės (KM) stipendiją (1992, 1996, 2001). Svajojo surengti asmeninę parodą Šiuolaikinio meno centre (ŠMC), užimti visas sales. Dailininkų sąjungos ir ŠMC konfliktas, matyt, dar labiau ją slėgė. 2006 m. parodoje Grafika, skulptūra 2006: erdvė, plokštuma, kūnas ŠMC eksponuota Kairiūkštytės piešinių serija Šviesa (2003). Dailininkė mirė nuo insulto dar parodai nesibaigus.
Ankstyvuosiuose estampuose dažniausiai vaizduojama artimiausia dailininkės aplinka, ją supantys žmonės, dabartis, jaunimo gyvenimas. Šmaikštūs, drąsūs, išraiškingi raižiniai primena Viktoro Petravičiaus kūrybą, vokiečių ekspresionizmo grafiką ir tarpukario dailę, pokubistinę Pablo Picasso (Pikaso) kūrybą. Viename sausos adatos raižinyje taikliai apibūdinti visi kurso draugai ir dėstytojai su Rimtautu Vincentu Gibavičiumi centre. Dailės instituto studentų kasdienybė rodoma linoraižinyje Piešimo pamoka (1976), jo spalvos (mėlyna, raudona, geltona, juoda, balta) neatsitiktinai atkartoja Mondriano paletę.
Dailės savistabos ir feministinės kritikos bruožų Kairiūkštytės kūryboje atsirado labai anksti. Jubiliejinei VU parodai ji pasiūlė raižinius Senojo Vilniaus universiteto mokslo vyrai, Studentės (1979), kuriuose akivaizdžiai šaiposi iš tradicinių lyčių vaidmenų. Vietoj jų į parodą paimti serijos Draugystė estampai (Parodoje, Į darbą, Studijoje, Šventė, Diskusija, Poilsis) turi savo slaptus antrininkus tokiais pat pavadinimais. Jaunimo diskusiją kavinėje papildo kitas pašnekesys – nespalvotas raižinys, kompozicija labai panašus į Leonardo Da Vinci (da Vinčio) Paskutinę vakarienę, tik čia prie stalo sėdi bent penkios moterys. Šventiniam paradui antrina seksualinė orgija, aistringų kūnų knibždėlynas.
Komentarai
Rašyti komentarą