Rimtautas Vincentas Gibavičius (1935–1993) sovietmečiu buvo vienas iš moderniausių ir labiausiai apsiskaičiusių menininkų. Jis ne tik kūrė itin naujovišką grafiką, plakatus, scenovaizdžius, bet ir rūpinosi, kad lietuvių dailė taptų intelektualesnė ir panašesnė į vakarietišką. Dirbtuvėje Rūdininkų gatvėje turėjo sukaupęs nemenką užsieninių dailės leidinių biblioteką, mokėjo lenkų ir anglų kalbas, bendravo su įvairių šalių menininkais. 1960 m. baigė Dailės institutą, ir jo diplominis darbas, 8 medžio raižinių serija Jaunystė, tąmet jau buvo eksponuotas respublikinėje parodoje, „Vagos“ leidyklos išleistas atskiru aplanku, o serijos raižinys Laukų mergaitė pateko į 1962 m. Maskvos Puškino dailės muziejuje rengtą XV–XX a. medžio raižinių parodą.
1963 m. priimtas į DS, nuo 1962-ųjų dėstė Dailės institute, nuo 1965-ųjų – M. K. Čiurlionio meno mokykloje. Jaunystėje aplankė daugelį Rytų bloko šalių, taip pat Suomiją ir Islandiją. 1967 m. lankėsi Paryžiuje, dalyvavo čia vykusioje tarptautinėje jaunųjų dailininkų bienalėje, vėliau paviešėjo Italijoje (1971), Londone (1979). Dalyvavo pirmojoje (1966) ir kitose Krokuvos grafikos bienalėse (1968, 1972), taip pat pirmojoje (1968) ir kitose (1971, 1974, 1977, 1980) Talino trienalėse, tarptautinėse plakatų, ekslibrisų, scenografijos, knygos meno parodose. Asmeninės dailininko parodos surengtos Maskvoje ir Varšuvoje (1973), Belgrade (1974), Magdeburge (1977) ir Veimare (1980), Taline (1979), Vilniuje (1986). 1968 m. už estampų seriją Vilnius pelnė LSSR premiją, 1977 m. suteiktas LSSR nusipelniusio meno veikėjo vardas. 1990 m. tapo VDA profesoriumi.
Ankstyvieji Gibavičiaus darbai – tai stiliaus požiūriu labai skirtingi formos eksperimentai. Pasirinkęs kokį nors vieną tautinei grafikos mokyklai būdingą formos principą, dailininkas pabandydavo jį interpretuoti moderniai. Daugiafigūrėms Jaunystės kompozicijoms suteikė daugiau nei įprasta gamtovaizdžio erdvės, estampe Lietuvaitė (1963) naivi folklorinė stilizacija įgijo geometrinės abstrakcijos bruožų. Linoraižiniuose lietuvių liaudies pasakoms Nė velnio nebijau (1964) ir Jono Biliūno apsakymams Žvaigždė (1965) pabrėžė figūrų judesį, iliustruodamas Eduardo Mieželaičio Lyrinius etiudus (1964) suteikė tvarkos ir griežtumo išplaukusiems tušo piešiniams drėgname popieriuje. Linoraižiniuose Juliaus Janonio eilių knygai Pūslėtomis rankomis (1966) juodi kampuoti figūrų siluetai baltame fone atrodo lyg popieriaus karpiniai. Pirmuosiuose, 7 dešimtmečio pradžios, ofortuose lanksčiomis pavienėmis linijomis vaizduojamos indų šokėjos, jauni azijiečiai.
Komentarai
Rašyti komentarą