Stasys Ušinskas (1905–1974) – vienas savičiausių XX a. Lietuvos dailininkų, stebinantis talento platumu ir neįprastu pasaulio matymu. Jo kūryba sutampa su svarbiais Lietuvos dailės etapais – tarpukario modernizmu ir prieškario tradicijos palaikymu amžiaus antroje pusėje, itin nepalankiomis sovietinio ideologinio spaudimo sąlygomis.
Kiekvienu etapu Ušinskas buvo kitoks nei kiti. 4 dešimtmečiu, kai dauguma dailininkų stengėsi realizmą dailėje įsprausti į spontaniškus ekspresionistinės manieros rėmus, Ušinskas žavėjosi formos geometrizmu ir tvarka, o sudėtingu pirmuoju pokario dešimtmečiu, kai modernistai patyrė didžiausią spaudimą ir ne vienas pakluso naujiems reikalavimams, savo estetinėms pažiūroms realizuoti jis rado naują, mažiau reglamentuojamą sritį – meninį stiklą.
Amžininkai Ušinską prisimena kaip savo aplinką praaugusį vienišių, apsėstą technikos, plieno ir betono amžiaus idėjų, siekusį suteikti aplinkai naują formą ir raginusį iš XX a. išradimų semtis to, kas būtina kūrybai – technikos ir technologijos, racionalių darbo metodų. „Stasį Ušinską prisimenant (Jono Mackonio-Mackevičiaus prisiminimai)“, užrašė Kęstutis Jurevičius, Kultūros barai, 1980, Nr. 7, p. 64–65. Tai nereiškia, kad Ušinskas buvo užsispyręs tradicijų laužytojas ar visuomenę pertvarkyti svajojęs revoliucionierius. Atvirkščiai, novatoriškumo paieškos kūryboje nesutapo su vidiniais asmenybės bruožais – bendražygių teigimu, Ušinskas šalinosi visuomeninės veiklos, buvo netgi namisėda, jam buvo svarbi tik kūryba, dėl kurios turėjo tvirtą nuomonę.
Neeilinį talentą Ušinskas dalino daugeliui kūrybos sričių: tapybai, vitražui, teatrui, animacijai, stiklui, kiekvienoje palikdamas ryškius, išskirtinius pėdsakus. Jis įvardijamas moderniojo vitražo ir animacijos pradininku Lietuvoje. Dailininko universalumas verčia jo kūrybos tyrinėtojus skaidyti meninę veiklą dalimis, pristatyti Ušinską kaip monumentalistą, vitražininką, teatro ar stiklo dailininką. Ir kiekviena dailėtyrininkų karta jį atranda iš naujo.
Ilgai, ypač sovietmečiu, Ušinskas buvo laikomas konstruktyvizmo atstovu. Prie Ušinsko kaip konstruktyvizmo atstovo įvaizdžio formavimo daugiausia prisidėjo Nijolės Tumėnienės monografija Stasys Ušinskas (Vilnius: Vaga, 1978), taip pat XX lietuvių dailės istorijos autorių (Augustino Savicko, Jono Mackonio-Mackevičiaus, Laimos Petrusevičiūtės ir kt.) tekstai (kn. 2: 1900–1940, Vilnius: Vaga, 1983, p. 73, 381 ir kt.). Jau vėliau, lietuviams „atradus“ art deco, dailininkui buvo priskiriami specifiniai šios krypties dailės bruožai. Art deco bruožus Ušinsko kūryboje pirmoji įžvelgė Giedrė Jankevičiūtė, jo, kaip tipiško art deco atstovo, kūrybą pristačiusi parodoje Art deco Lietuvoje (Kaunas, M. K. Čiurlionio dailės muziejus, 1998). Minint šimtąsias Ušinsko gimimo metines, surengus jam skirtų parodų ir nauju žvilgsniu įvertinus kūrybą, pradėta kalbėti apie siurrealizmo apraiškas jo darbuose. Stasys Ušinskas. Valingo grožio konstrukcijos: Katalogas, sudarė Violeta Krištopaitytė, Agnė Dulinskaitė, Kaunas: Nacionalinis M. K. Čiurlionio dailės muziejus, 2010, p. 8.
Vienpusiškai traktuoti meninės veiklos pobūdžio neleidžia ir kūrybos kaita: dailininkas nestovėjo vietoje ir, nors visą gyvenimą žavėjosi monumentalia forma bei aiškia kompozicijos struktūra, tolo nuo konstruktyvumo principų, kai svarbiam sumanymui prireikdavo įvairesnių, turinį atitinkančių priemonių.
Visa Ušinskų šeima buvo kūrybinga. Šešiolika metų jaunesnė sesuo Filomena Ušinskaitė (1921–2003) Kauno taikomosios dailės institute 1943 m. baigė vitražo ir teatro dailininkės specialybę. 7 dešimtmetyje aktyviai kurti pradėjo Ušinsko dukros dvynės Vida ir Jūratė. Architektė Vida Ušinskaitė (1936–1976) projektavo ir apipavidalino visuomeninius Kauno interjerus. Vienas žinomiausių jos darbų – vaikų kavinė „Pasaka“ (1969–1972) Laisvės alėjoje, kuriai vitražus ir sienų dekorą kūrė architektės teta Filomena Ušinskaitė. Filomena dažnai dirbo su dukterėčia Vida: kartu įrengė avalynės, žuvies parduotuvių Laisvės alėjoje interjerus. Po stiklo raižymo studijų Estijos dailės institute prie menininkų prisidėjo Jūratė Ušinskaitė (1936–1996), vėliau stiklo meno įgūdžius tobulinusi Prahoje. Ji buvo veidrodinio vitražo puoselėtoja Lietuvoje, sukūrė šios rūšies vitražus kavinės „Pasaka“ interjerui.
Ušinsko kūrybos raiškumas nepaaiškinamas vien gera mokykla – studijomis Kauno meno mokykloje, o vėliau Paryžiuje. Ne vienas jo kartos menininkas nuėjo tuos pačius ugdymo kelius. Krenta į akis tvirtas Ušinsko būdas, nepasidavimas bendrai konjunktūrai, įsitikinimas tuo, ką daro.
Komentarai
Rašyti komentarą