Apie 1987 m. atgautą žodžio, raiškos, kūrybos laisvę jaunieji menininkai ir intelektualai tuomet taip brangino, kad labiausiai ir siekė išsaugoti. Pasitelkę sąmojį, ironiją ar absurdą, jie stengėsi pašalinti bet kokios totalinės ideologijos galimybę, užbėgti už akių naujiems minties suvaržymams. Todėl jie šaipėsi iš tautinio tapatumo klišių, keitė viešos erdvės ir bendravimo normas, medijų naudojimo taisykles, taip pat atvirai niekino sovietmečiu suklestėjusią dailės sistemą. Dailės, kaip sovietų valdžios ideologinės propagandos įrankio, veiksmingumą lėmė tebegyvuojantis iš Europos modernybės kilęs jos kultas.
Sąjūdžio laikų „nekonvencionalaus“ meno kūrėjai norėjo visiems laikams sužlugdyti dailės mitą. Jų kontrkultūrinis maištas artimas 7–9 dešimtmečiais Maskvoje ar Rytų Europoje (Lenkijoje, Čekijoje, Vengrijoje) paplitusiam konceptualizmui, bet juos įkvėpė ir antimeno klasika – dadaizmas, Marcelis Duchamp’as (Marselis Diušamas; parodon, kurios kūrinių atrankos tarybos nariu pats buvo, atsiuntęs slapyvardžiu pasirašytą parduotuvėje pirktą pisuarą) ir fluxus, judėjimas prieš elitinę kultūrą, kurį apie 1960 m. Niujorke pradėjo Vytauto Landsbergio bendraklasis Jurgis Mačiūnas.
1988 m. Lietuvoje prasidėjęs ir keletą metų trukęs antimeninis judėjimas šiandien siejamas su Gintaro Znamierowskio ir Donato Srogio konceptualizmu, grupe „Doooooris“ ir Naujosios komunikacijos mokykla.
2011 m. Jono Meko vizualiųjų menų centre dailės kritikas Kęstutis Šapoka surengė parodą Postmodernizmo aukoms atminti, joje pristatė beveik niekam nežinomus Znamierowkio ir Srogio 1988–1995 m. darbus. Valstybiniame dailės institute studijavę vaikinai gebėjo meistriškai gaminti fotorealistinius piešinius, bet, pasak Znamierowskio, studijos tik sustiprino „neapykantą bet kokiam menui“. Jų konceptualizmo palikimą sudaro fotografijose užfiksuoti „lokalūs performansai“ (menininkai buvo jų dalyviai, dokumentuotojai ir žiūrovai) ir objektai, taip pat – vaizdo ir teksto koliažai, piešiniai. Performansai, maži neaiškios prasmės vaidinimai, vyko įprastoje aplinkoje ir nedaug skyrėsi nuo kasdienio elgesio. Koliažams jie naudojo nuotraukas, žurnalų iškarpas, sovietmečio atvirukus, juos vos pastebimai pakoreguodami ir papildydami keistais teiginiais.
Konceptualistų taikiniu tapo tradicinės vertybės – tautiškumas, religija, šeima, kalba, mokslas, darbas, bet nuosekliausiai jie tyčiojosi iš dailės. Menininkai perdirbinėjo „šiukšles“ ir šiukšlino gamtoje mėtydami tapytojų paletes. Norėdami „prisislėgti dvasiškai“, jie lankė beviltiškai nykias to meto parodas ir jas fotografavo. Jie šaipėsi ir iš savęs, jų „ciniškasis konceptualizmas“ Postmodernizmo aukoms atminti: Parodos katalogas, sudarė Kęstutis Šapoka, Vilnius: Jono Meko vizualiųjų menų centras, 2011, p. 3. neturėjo atgimimo patoso, buvo nepadorus, pabrėžtinai lėkštas ir beprasmis.
Komentarai
Rašyti komentarą