8–9 dešimtmečiai – sovietinės Lietuvos taikomosios dailės brandos laikotarpis, per kurį atsiskleidė naujos tendencijos, atitolinusios dailininkus nuo niveliuojančio stilizuoto vaizdo sampratos, pasižymėjusios subjektyvesniu pasaulėvaizdžiu. Gausėjo keramikų, tekstilininkų ir odininkų gretos, intensyvėjo meninio stiklo raida. Štai keramikas Juozas Adomonis (g. 1932), 8 dešimtmečio pradžios apžvalgoje pasidžiaugęs, kad taikomąją dailę kuria net šimtas trisdešimt specialistų ir kasmet jų gretas papildo nauji Dailės instituto absolventai, įžvelgė ir meninių priemonių atsinaujinimo poreikį:
Šiandien, kai kiekviename žingsnyje tenka susidurti su šaltoku technicizmu ir standartizacija, vis didėja pagarba originaliems, žmogaus rankų sukurtiems gaminiams, turintiems savitą emocionalų charakterį. Labiausiai mėgstami ir suprantami tradiciniai, ypač su vaikyste susiję daiktai. Todėl į mūsų interjerus sugrįžta senolių baldai ir įvairūs buities reikmenys, kurie šiandien gal ir nėra labai praktiški, bet žymiai artimesni žmogaus psichikai. Matyt, kuriant naujus baldus, indus, kilimus ir formuojant nūdienį interjerą, reikėtų daugiau rūpintis jo emocionalumu. Taikomoji dekoratyvinė dailė: Albumas, sudarytojas ir įžangos autorius Juozas Adomonis, Vilnius: Vaga, 1972, p. 3.
7 dešimtmečio taikomojoje dailėje prasminis turinys buvo įspraustas į liaudiškos stilizacijos rėmus – supaprastinto piešinio, ritmišku motyvų kartojimu grįstą dekoratyvią kompoziciją, kurioje vyravo bendros, epiškos temos – poilsis, draugystė, taika, motinystė, šventė. Liaudiškais įvaizdžiais paremta stilizacija, saikas ir lakoniškumas buvo nepakeičiama priemonė atsikratyti iliustratyvaus pokario kūrybos metodo. Tačiau supaprastintas vaizdas, funkcionavęs kaip modernumo etalonas, ilgainiui tapo trukdžiu perteikti individualizuotą pasaulėvaizdį. Stilizuotas kūrinys neturėjo laiko ribų, jis neįsileido ironijos, tragikomiškumo, sudėtingų būties problemų, kurios buvo aktualios 8 ir ypač 9 dešimtmečio žmogui.
Poreikį perteikti psichologinius išgyvenimus sovietiniame mene teoretikai šiandien dažnai sieja su ideologijos krize. Teigiama, kad politiniam sąstingiui besipriešinanti meninė opozicija siekė į kūrybos lauką įtraukti netipiškus herojus, deromantizuotus kasdienybės motyvus ir gyvenimo dramos siužetus. Rasa Janonytė, „1945–2000 m. Lietuvos dailė“, in: Lietuvos dailės istorija, Vilnius: Vilniaus dailės akademijos leidykla, 2002, p. 315–316. Nekelia abejonių, kad Leonido Brežnevo vadovavimo metai (1964–1982), sovietinių ideologų įvardyti „brandžiuoju socializmu“, nutraukė Nikitos Chruščiovo sąlyginio laisvėjimo kursą, gniaužė kultūrinės laisvės pradmenis, skatino dvilypę piliečių elgseną – viešą sovietinių vertybių aukštinimą, tačiau ironišką požiūrį į režimą privačioje, ypač menininkų, aplinkoje.
Tačiau stiliaus pokyčius sieti tik su ideologija būtų neteisinga. Viso pasaulio taikomojoje dailėje ir dizaine klestėjo raiškos įvairovė ir ekspresionizmo tendencijos, patvirtinančios sterilaus pokario modernizmo pozicijų silpnėjimą.
Šio, kaip ir kiekvieno naujo, dailės periodo pradžia nėra griežtai apibrėžta. Jau nuo antrosios 7 dešimtmečio pusės lietuvių taikomosios dailės raida krypo formos įvairovės linkme. Laikotarpio riboms pasirinktas dešimtmečio vidurys, 1975-ieji, tik patvirtina, kad pereinamuoju laikotarpiu dar reiškėsi mišrios tendencijos – ir liaudiška stilizacija, ir sudėtingesnė plastika.
Taikomosios dailės stilistika sutapo su bendromis 8–9 dešimtmečių lietuvių dailės tendencijomis. Maištaujančiai jaunajai kartai idėjoms įkūnyti nepakako pirmtakų plėtotų meninių priemonių, todėl jie susidomėjo literatūriniu dailės matmeniu, teatro, karnavalo kultūra. Tapytojai pradėjo žavėtis vokiečių ekspresionizmo, manierizmo, XVII a. vizionierių (Hieronymaus (Jeronimo) Boscho, Pieterio Brueghelio (Piterio Breigelio) vyresniojo) kūryba. Grafikai sąmoningai atsisakė etnografinės stilizacijos, jų kūryboje liaudies grafiką primenantys linoraižiniai ir medžio raižiniai užleido vietą pustoniams ir erdviškumui tinkantiems metalo raižiniams bei litografijai. Nauja fantastinė, ironiška, tragikomiška maniera, kurios užuominų radosi keramikoje ir tekstilėje, buvo parankesnė egzistencinių asmenybės problemų, autobiografiškumo, spontaniškų emocijų, poezijos proveržiams.
Liko ir kažkas tradiciška. Lietuvių taikomosios dailės kūrėjai buvo ištikimi tradicinei nuostatai laikytis romantizuoto požiūrio į plėtojamą temą, susitapatinti su kūriniu, tampančiu vertybių manifestacija. Tuo jie skyrėsi nuo vakariečių. Bet koks uždaroje sovietinėje tikrovėje gyvenusių menininkų nukrypimas nuo leistinų klasikinio modernizmo principų galėjo būti palaikytas ideologiškai ydingu.
Komentarai
Rašyti komentarą