Prisijungę prie sistemos, čia galėsite išsisaugoti labiausiai Jums patikusius kūrinius. Plačiau apie „Mano kolekciją“ – skiltyje "Projektai".
Pastumkite slanktuką į dešinę
Jūs sėkmingai užsiregistravote.
Nurodytas vartotojo vardas jau egzistuoja!
Nurodyti slaptažodžiai nesutampa!
Bloga slanktuko pozicija.
Registracija beveik baigta Į jūsų el. pašto dėžutę ( ) išsiųsta nuoroda, kurią paspaudę baigsite registraciją.
Jums išsiųsta nuoroda slaptažodžio keitimui.
Transporto priemonės ir paveikslo erdvės ribų tyrimai
Erika Grigoravičienė
 
Susidomėję tikrove, 8 dešimtmečiu tapytojai ėmė nagrinėti ir jos vaizdavimo bei regimojo suvokimo sąlygas. Jiems ypač rūpėjo erdvės tema – ne tik viešumos ir privatumo skirtis ar sudėtingas individo santykis su viešąja aplinka, bet ir trimatės (žvilgsnio) erdvės vaizdo likimas suplokštėjusiame modernistiniame paveiksle.
 
Klasikinėje Vakarų tapyboje erdvės ribų tyrimus liudija lango, durų ar veidrodžio motyvai, tarsi atkartojantys tikros (žiūrovo) ir menamos erdvės sąsają. Dėl jų vaizduojama erdvė tampa sudėtinė, daugialypė. Jaunųjų tapytojų ketvertas, ypač Arvydas Šaltenis ir Kostas Dereškevičius, sugrąžino į paveikslą tradicinius reikšmingus motyvus, jo erdvės sandaros ir ekonomijos tyrimo modeliu pasirinkę automobilį (autobusą ar sunkvežimį). Transporto priemonės taip pat turi langus, duris ir veidrodžius. Tiesa, viskas čia kreivoka, šiek tiek išlenkta – langai labiau primena to meto televizoriaus ekraną, o ne paveikslo rėmą.
 
Įkypas galinio vaizdo veidrodėlis, matomas pro įkypą būdelės stiklą Šaltenio paveiksle Autobuso vairuotojas (1974), leidžia stebėti vairuotoją iš keleivio pozicijos. Dereškevičiaus paveiksluose Kelyje (1975), Priekinis langas (1977) nutapytas vaizdas pro priekinį automobilio stiklą, o vidaus veidrodėlyje atsispindinčios akys tegali būti vairuotojo. Taip žiūrovas virtualiai įtraukiamas į paveikslą, gauna aiškų vaidmenį, o kūriniai visomis prasmėmis „veža“.
 
Dereškevičiaus darbe Mikroautobusu per lygumą (1976) mergina, matoma iš nugaros apšviestame autobuso salone, pro langą it filmą stebi įrėmintą slenkantį lygumų gamtovaizdį. Paveikslo Mergina prie troleibuso (1976) pirmame plane nutapytas troleibuso vidus, tuščia kėdė, bilietų komposteris, o langas įrėmina gatvėje esančios merginos veidą. Kitur troleibuso langai pavaizduoti iš lauko pusės, už jų matyti susigrūdę keleiviai. Kūriniai tarsi leidžia patirti, kuo paveikslo žiūrovas skiriasi nuo stotelėje laukiančio keleivio.
 
Troleibusų langai rodo ir kartu slepia. Pusiau aklina uždanga žadina smalsumą ar net erzina, nes už jos gali būti kas nors reikalingo, naudingo, gal net trokštamo. Visą paveikslo Automašina su pieno buteliais (1979) plotą užima galinė furgono siena su durimis ir anga į tamsų jo vidų, kur lyg dantys išrikiuoti balti pieno buteliai. Tai, kad Dereškevičiui rūpėjo paveikslo paviršiaus skaidrumo ir aklinumo intriga, liudija ir kiti jo darbai. Keliose Lango versijose vaizdą tesudaro uždaras langas mediniu rėmu, pro jį matyti lakoniškas peizažas su žalumos juosta ir blyškiu, bespalviu, tolygiai pastoziškai nutapytu dangumi, kuris kartu galėtų būti ir nelabai skaidraus stiklo paviršius. Kartais langas praviras ar visai atidarytas, ir stikle atsispindi saulėlydžio dangus.
 
Padaugintos, pratęstos ir ypač uždaros, apribotos ar paslėptos erdvės poetika taip pat buvo ezopinio kalbėjimo atmaina – gausus politinių poteksčių, įkalinimo ir išsilaisvinimo metaforų aruodas. Šaltenis ir Dereškevičius dažnai vaizdavo žmones ankštose erdvėse, pavyzdžiui, susigrūdusius viešajame transporte. 1986 m. Šaltenis nutapė dar du paveikslus Autobuse. Viename iš jų – rusvoje purvinoje prieblandoje skendintis autobuso vidus, kitame – spalvinga keleivių minia, o virš jos atsivėrusi dangaus mėlynė. Autobusas be stogo skrieja ore lyg atgautos laisvės simbolis.
 
Dereškevičius 9 dešimtmečio pradžioje nutapė keletą paveikslų, kuriuose vaizduojamos iš automobilio lipančios moterys. Atidarytų durų motyvas čia gali reikšti ir prasiveriančią geležinę uždangą. Viename iš ankstesnių menininko paveikslų matyti briauna į žiūrovą atsuktas uždaras gyvulių furgonas, iš kurio kiša snukį oro pritrūkęs arklys.
 
 
Šaltenis ir Dereškevičius atrado fragmentiško vaizdo komponavimo būdų, leidžiančių ir žiūrovui patirti kūrinio personažo dalią. Ankštai, slegiančiai, klaustrofobiškai erdvei antrina matymo apribojimas, žvilgsnio kliūtys. Šaltenis, daug kartų tapęs žmones, dūstančius miegamuosiuose vagonuose ar telefono būdelėse, neretai tyčia sutrukdo juos patogiai apžiūrėti. Žmonių veidus ir kūnus įrenginių dalys užstoja, nupjauna, dalija pusiau. Dereškevičiaus paveiksluose tinklinė tvora, atitverianti veikėją nuo peizažo, žiūrovui irgi užstoja jo žvilgsnio erdvę. Priešais akis stūksančios troleibuso durys, furgono sienos ar pašto dėžutės publikai turėjo būti šiurkštokas akibrokštas, verčiantis beveik fiziškai pajusti laisvės stoką.
 
Ribotos erdvės vaizdavimo ir žvilgsnio valdymo eksperimentus vėliau savaip tęsė tapytojų penketas. Spalvingos gamtovaizdžio iškarpos, kontrastingos su vidaus tamsa, Mindaugo Skudučio paveiksle Autobuso interjeras (1979) panašios į televizoriaus ekranus. Ši tamsa gali būti ir nenuspėjamos subjekto vidujybės metafora arba rodyti artimiausios aplinkos susvetimėjimą – tuomet vaizdai languose reikštų dienos sapnus, vaizduotės reginius. Romanas Vilkauskas hiperrealistiškai nutapė pašto dėžutes daugiabučio laiptinėje, taip pat raudonas, geltonas, žalias ir mėlynas garažo duris. Pastarąją seriją įsigijo JAV kolekcininkai Nortonas ir Nancy Dodge’ai (Nortonas ir Nensė Dodžai) kaip nonkonformistinės sovietmečio Lietuvos dailės pavyzdžius. Paprastas taupus motyvas turi laisvės apribojimo, nepasiekiamumo, bet taip pat ir tapybos raidos apmąstymo prasmę. Žiūrovas, kaktomuša susidūręs su spynomis ir skersiniais užrakintomis durimis, už kurių lyg ir turėtų būti automobilis, gauna atlygį – precizišką akies apgaulės vaizdą.
 
Jauniausios kartos menininkas Linas Jusionis painaus ir apsunkinto erdvės patyrimo būseną sukuria iš taupių užuominų. Atostogų kotedžo ar žaidimų aikštelės vaizdą jo paveiksluose sudaro vien kontrastingų spalvų ir tonų griežtos geometrinės plokštumos. Iš jų susidėlioja nepastovi, kintanti erdvės iliuzija, nes menininkas tyčia suardo perspektyvos modelį, nuosekliai nesilaiko jos taisyklių, supina vidų ir išorę. Žiūrovo žvilgsnis čia nuolat turi įveikti įvairias kliūtis, jam tenka stebėti svetimą kiemą su baseinu iš kampo pro tvoros skersinių plyšius.
 
Preciziškuose minimalistiniuose Jusionio darbuose, regis, nėra jokių praeities pėdsakų. Viskas, kas vaizduojama, yra tviskančiai nauja, gal egzistuoja kur nors kitur, arba – niekur. Kino principais paremta dėmesio disciplina ir kontrolė, įtraukianti žiūrovus į intensyvų, įtemptą regimojo suvokimo vyksmą, akylesniems vis dėlto netrukdo aptikti ir nuorodų į tapybos istoriją, išvysti išgrynintus ar pakeistus Vinco Kisarausko, Dereškevičiaus, Šaltenio, Davido Hockney'o (Deivido Hoknio), Patricijos Jurkšaitytės motyvus ir metodus.
 

Komentarai

Rašyti komentarą
Pasidalinkite savo komentaru.

Šaltiniai ir nuorodos

Raminta Jurėnaitė
Kostas Dereškevičius. Tapyba
Vilnius, Modernaus meno centras, 2012
Raminta Jurėnaitė
Arvydas Šaltenis. Tapyba
Vilnius: Modernaus meno centras, 2014
Loading…
[[item.title]]
[[item.description]] [[item.details]]
Užsisakyk MO muziejaus naujienlaiškį!
Naujienlaiškis sėkmingai užsakytas.
Patikrinkite savo pašto dėžutę ir paspauskite ant gautos nuorodos norėdami patvirtinti užsakymą.