Pokario metais sovietų valdžios prižiūrimi ir Dailininkų sąjungos (DS) vadovaujami Lietuvos dailininkai ėmė vaizduoti „revoliucinę praeitį“, „pirmųjų tarybinių metų įvykius“, karo kovas bei pergales, „kolektyvinio darbo džiaugsmą“, „į socializmą žengiantį“ Lietuvos kaimą. Stalinizmo laikotarpiu įsigaliojo totalitarinei dailei būdinga hierarchinė tapybos temų bei žanrų tvarka: „teminiam“ paveikslui atstovavo du žanrai – „istorinis revoliucinis“ ir „buitinis“, jie tapo prioritetiniais, mažiau buvo vertinamas portretas, dar mažiau – peizažas ir natiurmortas.
„Buitiniam“ žanrui priklausė žemės ūkio kolektyvizacijos metais išplėtota „kolūkinė“ ir vėliau, prasidėjus industrializacijai, atsiradusi „pramoninė“ tema, arba darbo ir poilsio scenos, o „istoriniam revoliuciniam“ – karas bei pramanyti „revoliuciniai“ 1917–1918 m. ir 1940 m. įvykiai; netrukus jį papildė „pokario klasių kova“, t. y. patetiški kovų, smurto, džiūgavimo ir gedulo vaizdai. DS būstinėje kasmet būdavo iškabinami „gerų temų“ sąrašai, o dailininko užduotis buvo realistine peredvižnikų PeredvižnikaiPeredvižnikai [rus. k.], XIX a. pab.—XX a. pr. rusų dailininkai realistai, Kilnojamųjų dailės parodų draugijos nariai. maniera nutapyti figūrinę kompoziciją, pasakojančią apie svarbų įvykį. Kaip mažai dailininkams terūpėjo paveikslo siužetas, byloja tai, jog jie tokius darbus vadino tiesiog kompozicijomis – pagal Dailės institute dėstomą discipliną.
Pasibaigus stalinizmo epochai Rytų Europos šalyse „teminės“ drobės buvo greitai pamirštos, o sovietiniame mene po trumpo atokvėpio prasidėjo naujas jų plėtros etapas. 1957 m. vykęs pirmasis SSRS dailininkų suvažiavimas reformavo ir kartu apgynė socrealizmą, ir iki 8 dešimtmečio pradžios SSKP politika dailės srityje vis griežtėjo. Iš menininkų imta reikalauti kūrybingumo, individualios raiškos, įsijautimo.
Stengiantis teoriškai apibrėžti naujus „teminio“ paveikslo kokybės kriterijus, iškilo pora keblumų: vieną lėmė išryškėjęs skirtumas tarp ideologiškai reikšmingų ir mažų, kasdieniškų, intymių temų, kitą – skirtis tarp figūrinės kompozicijos ir tam tikro „meninio ir idėjinio“ kūrinių lygio. Nereikšminga tema esą gali išaugti į didelį, svarbų kūrinį, o kasdienis įvykis – virsti herojišku, jei bus perteiktas „nauja, mūsų dienų esmę atspindinčia plastine forma“, bet smulkūs „anekdotiniai“ siužetai buvo laikomi nedovanotinu trūkumu. Platesnė „teminio“ paveikslo samprata leido suabejoti figūrinės kompozicijos būtinumu: ne tik portretas, bet ir „naujo gyvenimo dvasia persunktas peizažas“ galėjo tapti „teminiu“ (žmogaus ir gamtos tema), ypač kai apie 1960 m. kaimo motyvus pakeitė statybų vaizdai. Stengdamiesi iškovoti šį peizažo statusą, dailininkai vis dėlto nepasiekė savo pagrindinio tikslo, nes valstybės užsakymų sutartyse figūrinė kompozicija vis tiek vertinta brangiau. Pripažinti tapytojai už ją gaudavo 1 500–2 000 rb., o už peizažą – tik apie 500 rb.
Po 1968 m. Prahos įvykių SSKP dar sugriežtinus kultūros priežiūrą, SSRS DS aptiko, jog lietuvių tapytojai pernelyg nukrypo į formos, ypač kolorito dalykus. „Teminio“ paveikslo klausimas visu aštrumu iškilo ruošiantis visos SSRS parodai Lenino keliu. 1969 m. Lietuvoje surengtas dviejų turų eskizų konkursas, Kultūros ministerijos Meno reikalų valdybai nurodyta rengiant „personalines“ 1970–1971 m. parodas „pirmoje eilėje atsižvelgti į aktyvų ir našų autorių dalyvavimą jubiliejinėje parodoje“. Bet į šią parodą pateko tik 8 lietuvių drobės iš 28 pasiūlytų, be to, tapytojai sulaukė rimtų priekaištų dėl blogo piešinio, gilesnės temų analizės stokos ir pernelyg plačios socrealizmo sampratos. Geriausiai buvo įvertintas „pokario klasių kovos dramatizmą“ vaizduojantis spalvingas, supaprastintų formų Silvestro Džiaukšto paveikslas Aktyvisto mirtis.
1971 m. vasario 3 d. vykusiame DS valdybos plenume ir prieš tai Literatūros ir meno redakcijos surengtame pokalbyje dailininkai ir dailėtyrininkai bandė apginti platesnę, į raiškos būdus orientuotą „teminio“ paveikslo sampratą: tai esą ne žanro, o „visuomeninio skambėjimo“ dalykas, greta siužeto egzistuojąs ir antrasis, epochos, turinys, kuriam priklausąs net menininko individualus „braižas“. Bet tuometis kultūros ministras Lionginas Šepetys atmetė bandymus kvestionuoti figūrinę kompoziciją – vienintelį aiškų teminio paveikslo kriterijų, nors ir pripažino, kad teminis paveikslas „tam tikra dalimi yra vertinimo kategorija“, o 65 procentus ministerijos įsigytų darbų sudaro peizažai. Jis taip pat paskelbė karą „koloristinei“ tapybai, kuri galinti nuvesti net iki abstrakcijos. Miglotą skirtį tarp figūrinės kompozicijos ir „meninio ir idėjinio lygio“ pakeitė aiški figūrinės ir abstrakčios tapybos priešprieša.
Komentarai
Rašyti komentarą