Ne kiekvienas vilnietis žino, kad šiandien Žaliuoju vadinamas tiltas – seniausias Vilniaus tiltas per Nerį, stovintis čia nuo XVI a. Jo išvaizdos kaitą lėmė techninės galimybės, gyventojų poreikiai, istorinės pervartos. Sprogdintas, degintas, niokotas ir ne kartą atstatytas tiltas stovi tarsi nebylus Vilniaus istorijos liudininkas.
Medinis tiltas per Nerį (į kairę nuo dabartinės vietos, arčiau Mindaugo tilto) egzistavo dar XIV a. Daugiau žinoma apie renesansinį tiltą, iškilusį dabartinio vietoje pagal 1529 m. Žygimanto Senojo privilegiją, suteiktą Vilniaus vaivadai Albertui Goštautui. Didžiuoju arba Vilniaus vardu vadintą tiltą pastatė ne Goštautas, o tuometinis miesto pilininkas ir karališkųjų statybų prižiūrėtojas Ulrichas Hosius Ulrichas HosiusUlrichas Hosius (1455–1535) – Žygimanto Senojo karališkųjų statybų prižiūrėtojas.
1504 m. atvyko iš Krokuvos, vadovavo Vilniaus pinigų kalyklai. 1518–1535 m. buvo Vilniaus pilininku (pilies administratoriumi). Nuo 1513 m. vykdė Žemutinės pilies rekonstrukciją, prižiūrėjo didžiųjų karališkųjų malūnų statybas. 1532–1535 m. vadovavo tilto per Nerį statybai. Tiesė pirmąjį Vilniaus vandentiekį, pradėjo statyti Vilniaus Šv. Teresės bažnyčią, Švč. Trejybės (dab. Dominikonų g. 14) prieglaudą. (Hozijus), statybą 1536 m. užbaigė jo sūnus Janas Hosius. Tiltas buvo medinis, ant sumūrytų atramų, su malksnomis dengtu stogu ir akmeniniais vartais abiejose pusėse, kurių antruose aukštuose buvo įrengtos sargybos ir muitinės būstinės. Muito mokestis turėjo padengti statybos išlaidas.
1504 m. atvyko iš Krokuvos, vadovavo Vilniaus pinigų kalyklai. 1518–1535 m. buvo Vilniaus pilininku (pilies administratoriumi). Nuo 1513 m. vykdė Žemutinės pilies rekonstrukciją, prižiūrėjo didžiųjų karališkųjų malūnų statybas. 1532–1535 m. vadovavo tilto per Nerį statybai. Tiesė pirmąjį Vilniaus vandentiekį, pradėjo statyti Vilniaus Šv. Teresės bažnyčią, Švč. Trejybės (dab. Dominikonų g. 14) prieglaudą. (Hozijus), statybą 1536 m. užbaigė jo sūnus Janas Hosius. Tiltas buvo medinis, ant sumūrytų atramų, su malksnomis dengtu stogu ir akmeniniais vartais abiejose pusėse, kurių antruose aukštuose buvo įrengtos sargybos ir muitinės būstinės. Muito mokestis turėjo padengti statybos išlaidas.
Italų kronikininkas Alessandro Guagnini Alessandro Guagnini Alessandro Guagnini (1538–1614) – italų kronikininkas, tarnavęs LDK kariuomenėje.
1578 m. Krokuvoje parašė svarbiausią veikalą Europos Sarmatijos aprašymas (1611 m. papildyta kronika išversta į lenkų kalbą). Joje daug vietos skiriama Lietuvos istorijai, Žygimanto Augusto valdymo laikotarpiui. (Aleksandras Gvaninis) aprašė šį tiltą XVII a. pradžioje. 1621 m. tiltas buvo rekonstruotas Vilniaus gyventojų lėšomis. 1655 m. besitraukianti LDK etmono Jonušo Radvilos kariuomenė jį sudegino, taip sustabdydama rusų kariuomenės veržimąsi į Lietuvos gilumą. Net 15 metų tiltas nebuvo atstatomas. 1673 m. jo vietoje pagal Lietuvos kariuomenės artilerijos pulkininko Giovanni Battistos Frediani Giovanni Battista FredianiGiovanni Battista Frediani (1627/32–1700) – kariškis, inžinierius.
Romoje studijavo matematiką ir menus. 1655 m. atvyko į ATR, tarnavo Lietuvos armijoje, buvo LDK kariuomenės artilerijos pulkininkas. Dalyvavo kuriant Pažaislio ansamblį, baigė Vilniaus Šv. apaštalų Petro ir Povilo bažnyčios statybą (suprojektavo kupolą, portalą), suprojektavo Sapiegų rūmus (1689–1692) ir, tikėtina, Sluškų rūmus (1691–1694) Vilniuje. (Džiovanio Batistos Fredianio) projektą buvo pastatytas naujas vienaarkis tiltas, kuris tais pačiais metais neatlaikęs ledonešio sugriuvo.
1578 m. Krokuvoje parašė svarbiausią veikalą Europos Sarmatijos aprašymas (1611 m. papildyta kronika išversta į lenkų kalbą). Joje daug vietos skiriama Lietuvos istorijai, Žygimanto Augusto valdymo laikotarpiui. (Aleksandras Gvaninis) aprašė šį tiltą XVII a. pradžioje. 1621 m. tiltas buvo rekonstruotas Vilniaus gyventojų lėšomis. 1655 m. besitraukianti LDK etmono Jonušo Radvilos kariuomenė jį sudegino, taip sustabdydama rusų kariuomenės veržimąsi į Lietuvos gilumą. Net 15 metų tiltas nebuvo atstatomas. 1673 m. jo vietoje pagal Lietuvos kariuomenės artilerijos pulkininko Giovanni Battistos Frediani Giovanni Battista FredianiGiovanni Battista Frediani (1627/32–1700) – kariškis, inžinierius.
Romoje studijavo matematiką ir menus. 1655 m. atvyko į ATR, tarnavo Lietuvos armijoje, buvo LDK kariuomenės artilerijos pulkininkas. Dalyvavo kuriant Pažaislio ansamblį, baigė Vilniaus Šv. apaštalų Petro ir Povilo bažnyčios statybą (suprojektavo kupolą, portalą), suprojektavo Sapiegų rūmus (1689–1692) ir, tikėtina, Sluškų rūmus (1691–1694) Vilniuje. (Džiovanio Batistos Fredianio) projektą buvo pastatytas naujas vienaarkis tiltas, kuris tais pačiais metais neatlaikęs ledonešio sugriuvo.
LDK paiždininkio Jano Solohubo lėšomis 1739 m. iškilęs tiltas nudažytas žaliai, nuo to laiko jam prigijo Žaliojo vardas (kitais duomenimis, tiltas nudažytas žaliai 1766 m.). Neries pakrantėje 1791 m. kilus gaisrui tiltas sudegė, atstatytas 1806 m., o 1812 m. birželio 28 d., prieš Napoleonui įžengiant į Vilnių, Žaliasis tiltas rusų kariuomenės buvo išardytas, vėliau atstatytas, 1848 m. rekonstruotas. 1893–1894 m. tiltas buvo perstatytas į tvirtą vienaarkį plieninių santvarų statinį (inž. Nikolajus Beleliubskis Nikolajus BeleliubskisNikolajus Beleliubskis (1845–1922) – rusų inžinierius ir mokslininkas (mechanikos ir tiltų statybos srityje).
Studijavo Peterburgo kelių inžinierių institute, vėliau jame dirbo, tapo profesoriumi. Suprojektavo daugybę geležinkelių tiltų Rusijos imperijoje, tarp jų – geležinkelio tiltą per Nemuną prie Alytaus (1897–1899, susprogdintas 1915 m. besitraukiančios Rusijos kariuomenės).), atlaikiusį Pirmąjį pasaulinį karą – 1915 m. besitraukianti Rusijos kariuomenė jį nesėkmingai bandė susprogdinti. 1894 m. kaip svarbus inžinerinis įrenginys ką tik užbaigtas tiltas pristatytas Sankt Peterburgo laikraščio Zodčij (Architektas) priede „Nedelia stroitelia“ („Statybininko savaitė“).
Studijavo Peterburgo kelių inžinierių institute, vėliau jame dirbo, tapo profesoriumi. Suprojektavo daugybę geležinkelių tiltų Rusijos imperijoje, tarp jų – geležinkelio tiltą per Nemuną prie Alytaus (1897–1899, susprogdintas 1915 m. besitraukiančios Rusijos kariuomenės).), atlaikiusį Pirmąjį pasaulinį karą – 1915 m. besitraukianti Rusijos kariuomenė jį nesėkmingai bandė susprogdinti. 1894 m. kaip svarbus inžinerinis įrenginys ką tik užbaigtas tiltas pristatytas Sankt Peterburgo laikraščio Zodčij (Architektas) priede „Nedelia stroitelia“ („Statybininko savaitė“).
1944 m. liepą, baigiantis Antrajam pasauliniam karui, tiltą kaip strateginį objektą, kartu su vandens siurbline ir miesto elektrine, susprogdino besitraukianti vokiečių kariuomenė. Jo vietoje nuo 1944 m. veikė laikinoji pėsčiųjų perėja per Nerį, o nuo 1947 m. – laikinasis medinis tiltas (inž. A. Kuprevičius). Dabartinio – vieno pirmųjų ir svarbiausių iš Vilniuje pokariu atstatytųjų – tilto projektą 1948 m. parengė Leningrado projektavimo institutas „Projektstalkonstrukcija“. Architektūrinę konstrukcinę dalį projektavo Viktoras Anikinas Viktoras AnikinasViktoras Anikinas (1918–1997) – sovietų architektas, Baltarusijos nusipelnęs architektas, Baltarusijos architektūros akademijos narys-korespondentas.
Baigė Leningrado komunalinės statybos inžinierių institutą, dalyvavo Antrajame pasauliniame kare. 1946–1957 m. dirbo Lietuvoje, iš pradžių Vilniaus srities architektu, vėliau kūrybinių organizacijų vadovu. Tarp svarbiausių jo suprojektuotų Vilniaus pastatų – Lietuvos nacionalinė M. Mažvydo biblioteka (atidaryta 1963), Vilniaus edukologijos universitetas (atidarytas 1960), Žalgirio stadionas (atidarytas 1963) ir kt. (konstr. E. Popovas). Tiltą 1948–1951 m. pastatė sovietinės armijos Pabaltijo karinės apygardos inžinerinis dalinys. Ką tik iškilęs tiltas vadintas Dzeržinskio vardu, o 1952 m., pagerbiant miesto centre (dab. Vinco Kudirkos aikštė) palaidotą generolą Ivaną Černiachovskį, tiltas pavadintas jo garbei. 1990 m. tiltui grąžintas Žaliojo vardas.
Baigė Leningrado komunalinės statybos inžinierių institutą, dalyvavo Antrajame pasauliniame kare. 1946–1957 m. dirbo Lietuvoje, iš pradžių Vilniaus srities architektu, vėliau kūrybinių organizacijų vadovu. Tarp svarbiausių jo suprojektuotų Vilniaus pastatų – Lietuvos nacionalinė M. Mažvydo biblioteka (atidaryta 1963), Vilniaus edukologijos universitetas (atidarytas 1960), Žalgirio stadionas (atidarytas 1963) ir kt. (konstr. E. Popovas). Tiltą 1948–1951 m. pastatė sovietinės armijos Pabaltijo karinės apygardos inžinerinis dalinys. Ką tik iškilęs tiltas vadintas Dzeržinskio vardu, o 1952 m., pagerbiant miesto centre (dab. Vinco Kudirkos aikštė) palaidotą generolą Ivaną Černiachovskį, tiltas pavadintas jo garbei. 1990 m. tiltui grąžintas Žaliojo vardas.
Komentarai
Rašyti komentarą