Prisijungę prie sistemos, čia galėsite išsisaugoti labiausiai Jums patikusius kūrinius. Plačiau apie „Mano kolekciją“ – skiltyje "Projektai".
Pastumkite slanktuką į dešinę
Jūs sėkmingai užsiregistravote.
Nurodytas vartotojo vardas jau egzistuoja!
Nurodyti slaptažodžiai nesutampa!
Bloga slanktuko pozicija.
Registracija beveik baigta Į jūsų el. pašto dėžutę ( ) išsiųsta nuoroda, kurią paspaudę baigsite registraciją.
Jums išsiųsta nuoroda slaptažodžio keitimui.
Šarūnas Sauka
Erika Grigoravičienė
 
9 praėjusio amžiaus dešimtmečiu debiutavusio tapytojo Šarūno Saukos kūryboje itin gausu jo neigiamų savivaizdžių ir įvairiausių minios ar masės vaizdų.
 
Paveiksle Žmogus, turintis problemų (1992) didelį kūną, žinoma, turintį autoriaus bruožų, maži žmogeliai apnikę it parazitai. Šis gyvastingas vaizdinys ilgam įsitvirtina dailininko kūryboje. Žmogų užpuola skruzdėlės ir nugraužia jo kojas ligi kaulų, sėdinčiam miške ant kelmo aplink galvą zuja raudoni sparnuoti elfai, arba milžinė su kirviu stovi kambaryje, kur miniatiūriniai žmogeliai zuja it pelės. Daugybę kartų įvairiais būdais Saukai pavyko nutapyti tai, ką Elias Canetti (Elijas Kanetis) savo įstabioje masės ir valdžios teorijoje pavadino masės jutimu oda, aptikęs tai baltosios karštinės ar paranojos kliedesių ir tradicinių genčių genezės mitų aprašymuose.
 
Didelis savo atvaizdas Saukos darbuose veikiau reiškia savą patiriamą, o ne iš nuotolio stebimą „didžiojo kito“ kūną. Ne jis yra baimės šaltinis, atvirkščiai – baisu dėl jo, dėl to, kas jam gali nutikti. Tačiau regimoji masės jutimo oda išraiška čia sukibusi su sudėtinio kūno pavidalais, beveik visuomet turinčiais galios auginimo požymių. Tai kūnai atvirais pilvais, sudaryti iš maisto, panašūs į skilandį, nusėti gumbais, šašais ar mėlynėmis, kraujo ir prakaito lašais, nusagstyti brangenybėmis, prismaigstyti žvakių. Jiems antrina gumbuoti agurkai ir sėklytėmis nusėtos braškės, grumstai ir gurvuoliai, termitų kolonijos ir net skysčių putos.
 
Kaip šiuos sudėtinius ar daiktų bei gyvių masės apniktus kūnus suprasti ir interpretuoti, Sauka lyg ir pats parodo savo paveiksluose. Viename iš jų matome didelį rutulį iš lapų, žiedų ir braškių, riedantį stambių grumstų žeme, o greta jo – smulkiais lašais vemiantį autorių. Paveiksle Vyrų žymėjimas (1992) autorius, vienas iš vyrų, kaip ir kiti, nusėtas mėlynėmis, klūpo tarp gurvuolių ir krapšto nosį, toliau matyti raumeninga žydros spalvos figūra galiūno poza. Kitur gumbuotas galiūnas stovi iškėlęs ranką, po kojom pamynęs išskrostą auką autoriaus veidu.
 
Šleikštulys, vyriškumas, valdžia galėtų būti pamatinės sąvokos Saukos kūrybai aprašyti. Čia išnyksta skirtis tarp „žaizdos vyriškumo“, Artūras Tereškinas, Vyrų pasaulis: vyrai ir žaizdos vyriškumas Lietuvoje, Vilnius: Baltos lankos, 2010. ego raidos ir politinės valdžios temų. Žmogus su braškėmis (1992), ištapyta medinė trimatė figūra, klūpo vienintelę savo ranką ištiesęs it besisveikinantis nacis. Jo kūnas lyg šašais nusėtas raudonomis braškėmis, o galva, regis, sudaryta vien iš jų. Esama ir pavidalų, sudarytų iš daugybės žmonių kūnų, – tai nuogų moterų krūva, tiršta negyvėlių kraujo upė, į fosilijas panašiais kūnais ir veidais papuošti krūmai ar kalnas, pilnas suakmenėjusių besikopuliuojančių žmogelių.
 
 
Paveiksluose kartojasi dar vienas savitas minios motyvas, kurį būtų galima paradoksaliai pavadinti stovinčia eisena. Ją išjudina tik žiūrovo žvilgsnis, nes jos dalyviai veikiau tvirtai stovi ar klūpo, nei eina, iš dalies gal dėl to, kad pirmieji jau būna pasiekę tikslą. Kartais sustingusi procesija reprezentuoja kažkokias kolektyvines apeigas iš vyriško tapatumo lūžių repertuaro, nes minios vedlė čia – nuoga moteris, o jos tikslas – autoriaus figūros virsmas. Kitur miniatiūrinių masių paliesti ar iš jų sudaryti žmonės eina žąsele „protėvių pėdomis“.
 
Paveiksle Kelias (1988–1989) stovinti eisena įgauna istorinio laiko aspektą. Nepaisant to, arba kaip tik dėl to, čia dar daugiau bjaurasties. Moterys ir vyrai, nuberti spuogais, kraujo ir prakaito lašais, keliais ropoja pažliugusiu taku per putotame skystyje plūduriuojančias įtartinas atliekas, nešdami ant baslių pamautas vienodas nukirstas ir auksines galvas – lyg to paties atvaizdus. Jų tikslas – laidotuvių apeigos, bet nuogą žalią brangenybėmis išpuoštą negyvėlį mato dar ne visi. Tolumoje driekiasi begalinė sustabarėjusi vora.
 
Altorinį paveikslą primenančiame Pragare (1991–1992) masių sankaupos užima visą formatą. Sudėtinio kūno vaizdas tampa totalus. Jis neturi pradžios, pirminių nedalomų elementų. Visi kituose menininko kūriniuose aptinkami masės ir kūno sąveikos vaizdai, net ir braškės su agurkais, čia susilieję į vieną didelį knibždėlyną. Vis dėlto į akis krenta masyvi stovinti eisena, ne gyvų žmonių, o veikiau kaukolių. Atrodo, kad jos virsta stuburo slanksteliais, sudaro milžiniškos būtybės nugarkaulį, ir ši būtybė kaip tik ima atgyti. Paveikslo Šventykla (1997) visuotinis sudėtinis vaizdas – labiau „fosilinis“, rodo sustingusią dirbtinę tikrovę, tačiau ji, regis, bet kada galėtų virsti gyvu chaosu.
 
Nepaisant abiejų opus magnum temų ir pavadinimų, beprasmiška būtų Saukos kūryboje ieškoti religinio matmens. O politinio – anaiptol. Tai liudija Lietuvos Respublikos Prezidentūroje kabantis Paveikslas Lietuvos vardo tūkstantmečiui (2008), vaizduojantis išlikusį mūsų valstybės kūną.
 
Saukos kūriniai – tobulai anachroniški. Dabartis čia taip paradoksaliai susipina su praeitimi, kad pasekmės tampa ankstesnės už priežastis. Mįslingi pavidalai, raginantys apgraibomis ieškoti jų prasmės toliausioje žmonijos praeityje, taip sugretinti su komiškomis laikotarpio aktualijomis, kad viskas tarsi apsiverčia: nežinomi ritualai tampa juokingi, o banalios kasdienybės intarpai – įtartini. Antai Autoportrete Nr. 6 (1987) Sauka su atvira, kraujuojančia lyg Kristaus širdimi keturpėsčias ropoja į „stiklo kalną“, kurio viršūnė – skaidrus raugintų agurkų pilnas į agurką panašios formos indas.
 
Karščiuojančios sąmonės vaizdinius menininkas perteikia ironiškai perdirbtais istoriniais tapymo būdais ir stiliais. Iš praeities atklydę įvaizdžiai keliauja iš vieno kūrinio į kitą, sukeldami įtarimą kažkur egzistuojant ištisą nemarų vaiduoklių pasaulį. Jame atgyja ne tik Leviatanas, bet ir krikščionybės kankinių figūros – šv. Jonas Krikštytojas, šv. Sebastijonas, šv. Antanas, šv. Baltramiejus, taip pat – pragaro siaubai, chimeros, viduramžiška kūno samprata ir medžiagų estetika, šiurpus polichrominės skulptūros natūralizmas, baroko prabanga, apgaulingas olandiškų natiurmortų tikroviškumas. Kultūros fenomenai čia tarytum gyvuoja po mirties ir dažniausiai turi autoriaus veidą ir kūną. Kaip intensyvi daugialypė simptomų ir simbolių sąveika, Saukos kūryba panašėja į saviterapiją ar individualią religiją.
 

Komentarai

Rašyti komentarą
Pasidalinkite savo komentaru.

Šaltiniai ir nuorodos

Artūras Tereškinas
Vyrų pasaulis: vyrai ir žaizdos vyriškumas Lietuvoje
Vilnius: Baltos lankos, 2010
Loading…
[[item.title]]
[[item.description]] [[item.details]]
Užsisakyk MO muziejaus naujienlaiškį!
Naujienlaiškis sėkmingai užsakytas.
Patikrinkite savo pašto dėžutę ir paspauskite ant gautos nuorodos norėdami patvirtinti užsakymą.