9 praėjusio amžiaus dešimtmečiu debiutavusio tapytojo Šarūno Saukos kūryboje itin gausu jo neigiamų savivaizdžių ir įvairiausių minios ar masės vaizdų.
Paveiksle Žmogus, turintis problemų (1992) didelį kūną, žinoma, turintį autoriaus bruožų, maži žmogeliai apnikę it parazitai. Šis gyvastingas vaizdinys ilgam įsitvirtina dailininko kūryboje. Žmogų užpuola skruzdėlės ir nugraužia jo kojas ligi kaulų, sėdinčiam miške ant kelmo aplink galvą zuja raudoni sparnuoti elfai, arba milžinė su kirviu stovi kambaryje, kur miniatiūriniai žmogeliai zuja it pelės. Daugybę kartų įvairiais būdais Saukai pavyko nutapyti tai, ką Elias Canetti (Elijas Kanetis) savo įstabioje masės ir valdžios teorijoje pavadino masės jutimu oda, aptikęs tai baltosios karštinės ar paranojos kliedesių ir tradicinių genčių genezės mitų aprašymuose.
Didelis savo atvaizdas Saukos darbuose veikiau reiškia savą patiriamą, o ne iš nuotolio stebimą „didžiojo kito“ kūną. Ne jis yra baimės šaltinis, atvirkščiai – baisu dėl jo, dėl to, kas jam gali nutikti. Tačiau regimoji masės jutimo oda išraiška čia sukibusi su sudėtinio kūno pavidalais, beveik visuomet turinčiais galios auginimo požymių. Tai kūnai atvirais pilvais, sudaryti iš maisto, panašūs į skilandį, nusėti gumbais, šašais ar mėlynėmis, kraujo ir prakaito lašais, nusagstyti brangenybėmis, prismaigstyti žvakių. Jiems antrina gumbuoti agurkai ir sėklytėmis nusėtos braškės, grumstai ir gurvuoliai, termitų kolonijos ir net skysčių putos.
Kaip šiuos sudėtinius ar daiktų bei gyvių masės apniktus kūnus suprasti ir interpretuoti, Sauka lyg ir pats parodo savo paveiksluose. Viename iš jų matome didelį rutulį iš lapų, žiedų ir braškių, riedantį stambių grumstų žeme, o greta jo – smulkiais lašais vemiantį autorių. Paveiksle Vyrų žymėjimas (1992) autorius, vienas iš vyrų, kaip ir kiti, nusėtas mėlynėmis, klūpo tarp gurvuolių ir krapšto nosį, toliau matyti raumeninga žydros spalvos figūra galiūno poza. Kitur gumbuotas galiūnas stovi iškėlęs ranką, po kojom pamynęs išskrostą auką autoriaus veidu.
Šleikštulys, vyriškumas, valdžia galėtų būti pamatinės sąvokos Saukos kūrybai aprašyti. Čia išnyksta skirtis tarp „žaizdos vyriškumo“, Artūras Tereškinas, Vyrų pasaulis: vyrai ir žaizdos vyriškumas Lietuvoje, Vilnius: Baltos lankos, 2010. ego raidos ir politinės valdžios temų. Žmogus su braškėmis (1992), ištapyta medinė trimatė figūra, klūpo vienintelę savo ranką ištiesęs it besisveikinantis nacis. Jo kūnas lyg šašais nusėtas raudonomis braškėmis, o galva, regis, sudaryta vien iš jų. Esama ir pavidalų, sudarytų iš daugybės žmonių kūnų, – tai nuogų moterų krūva, tiršta negyvėlių kraujo upė, į fosilijas panašiais kūnais ir veidais papuošti krūmai ar kalnas, pilnas suakmenėjusių besikopuliuojančių žmogelių.
Komentarai
Rašyti komentarą