Vyraujančiai lyrikos tradicijai oponuojanti neornamentuoto eilėraščio sąvoka pirmiausia buvo pasitelkta apibūdinti išeivio poeto Algimanto Mackaus (1932–1964) JAV parašytai poezijai (Neornamentuotos kalbos generacija ir augintiniai, 1962). Mackaus eilėms būdingos pabrėžtinai neskambios, „kampuotos“ ir kapotos frazės, apokaliptinės nuotaikos ir šokiruojanti (groteskiška, erotinio pobūdžio) vaizdinija:
Skausmą dedikuodamas sau,
sapnuoju homoseksuališkus angelus,
lesbianiškas teresėles.
[...]
Braido aukštom pusnim
anapus prisikėlęs Dievas. Algimantas Mackus, „Hermetiškoji daina. 3“, in: Neornamentuotos kalbos generacija ir Augintiniai, Chicago: Santara, 1962, www.tekstai.lt.
Mackus, kaip ir keliais dešimtmečiais anksčiau kūrę lietuvių avangardistai (keturvėjininkai Keturi vėjai Avangardistinis žurnalas Keturi vėjai (1924‒1928) ir to paties pavadinimo XX a. 3 dešimtmetyje veikęs literatūrinis sambūris. Iniciatorius – Kazys Binkis, kiti nariai – Salys Šemerys, Juozas Tysliava, Pranas Morkūnas. Tai pirmoji organizuota vokiečių ekspresionistų ir rusų futuristų įkvėpta lietuvių avangardistų grupuotė, kurios siekis – moderninti literatūrą, nes tik tokia – moderni, aktuali – kūryba atitinka epochos nuotaikas. Šaipėsi iš jausmingo poetiškumo, patetikos, parodijavo lyrikus ir simbolistus, elgėsi drastiškai, iššaukiančiai. Daug dėmesio skyrė raiškai – žodžio skambesiui, ritmikai, fonikos atnaujinimui, grafinei eilėraščio formai., trečiafrontininkai Trečias frontasXX a. 3 dešimtmetyje veikęs kairiosios orientacijos literatūros žurnalas ir rašytojų sambūris, propagavęs aktyvizmą ir neorealizmą. Iniciatorius – Kazys Boruta. Skelbėsi esantys trečiosios kartos atstovai, nes ateina po lyrikų, simbolistų ir keturvėjininkų, su kuriais itin konkuravo. Manifeste „Mes pasiryžome“ išaukštinamas ilgą laiką pasyviai tylėjęs stiprus, vitališkos energijos pritvinkęs lietuviškas bernas, nusprendęs liautis vergauti ponams, atsisakyti Bažnyčios diegto nuolankumo ir tapti savo gyvenimo šeimininku. Judėjimą inspiravo kairieji vokiečių ekspresionistai, rusų konstruktyvistai., vienintelis lietuvių dadaistas imažinistas Pranas Morkūnas Pranas MorkūnasPranas Morkūnas (1900‒1941) – poetas, vertėjas, avangardistas. Eilėraščiai išsiskiria dėmesiu formai, žaidimu fonika, keistais naujadarais, garsažodžiais, erotinių konotacijų gausa, intensyvių emocijų amplitude. Savo laiku pripažinimo nesulaukė, vienintelis rankraštis Dainuoja degeneratas išleistas tik 1993 m.), ironizavo poetines klišes, išryškino jų neadekvatumą aktualiai patirčiai, pirmenybę teikė eksperimentams forma, naujų nedarnių sąskambių paieškai ir tiek kalbinėmis, tiek grafinėmis priemonėmis kuriamam vaizdui. Šiandien literatūrologai neornamentuotais vadina įvairių kartų kūrėjų minėtomis ypatybėmis pasižyminčius tekstus.
Vaizdažodinio teksto samprata itin plati: tai ir iliustruota knyga, kurioje vizualinis tekstas derinamas ar paklūsta žodiniam, ir skirtingos prigimties – vaizdinius ir žodinius – elementus apjungiantis tekstas. Kitaip tariant, vaizdažodiniuose tekstuose vienokiu ar kitokiu būdu derinami skirtingos prigimties diskursai. Andrius Grigorjevas, „Sakymas vaizdažodiniuose tekstuose“, Žmogus ir žodis, 2010, Nr. 2, p. 47. Tokie tekstai kartais dar vadinami piešiniais-eilėraščiais.
Šiandieninėje lietuvių poezijoje tam tikri neornamentuotos kalbos aspektai bei vaizdažodžiai aptinkami įvairių kartų kūrėjų tekstuose. Pavyzdžiui, Arūno Sprauniaus (g. 1962) poetinio pasaulėvaizdžio centrinis elementas – paradoksalios jungtys ir šokiruojantis jusliškumas, taip pat disharmonija, groteskas, atsirandantis kasdienes situacijas lyginant su aukštosios kultūros ženklais, simbolika. Tuo tarpu Tomas S. Butkus (g. 1975), kurį galima vadinti Mackaus poetiniu sūnumi (nuorodų į „tėvo“ kūrybą itin gausu rinkinyje Generuotos kalbos mutacija (1996, 2003)), eksperimentuoja žodžio ir vaizdo sąveikomis: rinkinyje greta publikuojami kalbiniai ir vaizdiniai tekstai, spausdintas tekstas trinamas, deformuojamas ryškinant jo vizualią prigimtį, kuri itin akivaizdi ranka rašytuose poetinės prozos fragmentuose. Aušros Kaziliūnaitės (g. 1987) eilėraščiuose neretai groteskiški vaizdai kuriami vien kalbinėmis priemonėmis. Pats eilėraštis tampa detaliu vaizdu, leidžiančiu pamatyti specifines jausmines būsenas, emocijas – baimę, nerimą, pyktį, liūdesį ir pan.
aplink mėtosi išdaužto lango šukės
vėjas blaško perregimas užuolaidas
[...]
tavo tiesi nugara stipriai remiasi į kėdės atkaltę
snaigės vos palietę veidą
keičia trajektoriją ir nė neatsisukusios
skrieja šalin
ant grindų guli kūnas
diena be gyvybės ženklų
ji šalta
ir išbalusi Aušra Kaziliūnaitė, Mėnulis yra tabletė, Vilnius: Lietuvos rašytojų sąjungos leidykla, 2014, p. 60.
Vis dėlto žymiausi neoavangardistai – Benediktas Januševičius (g. 1973) ir Gytis Norvilas (g. 1976).
Komentarai
Rašyti komentarą