Prisijungę prie sistemos, čia galėsite išsisaugoti labiausiai Jums patikusius kūrinius. Plačiau apie „Mano kolekciją“ – skiltyje "Projektai".
Pastumkite slanktuką į dešinę
Jūs sėkmingai užsiregistravote.
Nurodytas vartotojo vardas jau egzistuoja!
Nurodyti slaptažodžiai nesutampa!
Bloga slanktuko pozicija.
Registracija beveik baigta Į jūsų el. pašto dėžutę ( ) išsiųsta nuoroda, kurią paspaudę baigsite registraciją.
Jums išsiųsta nuoroda slaptažodžio keitimui.
Neišnaudoti teatro dailininkų sumanymai
Raimonda Bitinaitė-Širvinskienė
9 dešimtmetyje dailininkų santykiai su teatrais buvo įtempti. Sudėtinga situacija klostėsi Valstybiniame operos ir baleto teatre. Kompozitoriaus Antano Rekašiaus, choreografo Elegijaus Bukaičio kviesta grafikė Marija Jukniūtė savo sumanymą baletui Aura (1986) įgyvendino tik praėjus penkiolikai metų po planuoto pirmojo bendro darbo to paties kompozitoriaus baletui Aistros. Modernus dailininkės sprendimas 1971 m. netiko.
 
1983 m. planuotai Giuseppės Verdi (Džuzepės Verdžio) operai Otelas teatras nesulaukė Liudo Truikio novatoriškos scenografijos. Užsakymas buvo atiduotas estų dailininkui Eldarui Renteriui. Lietuvos operos ir baleto teatro spektakliams šis sukūrė ne vieną iliustratyvią scenografiją ir įtiko teatro vadovybei bei kūrėjams, nors jo tradiciški darbai nuolat susilaukdavo kritikos. Per Piotro Čaikovskio operos Eugenijus Oneginas priešpremjerinį svarstymą teatro direktorius Virgilijus Noreika iš anksto žinojo: „Manau, kad šiame pastatyme kritikos daugiausia susilauksime už scenografiją“, o Jonas Stasiūnas patvirtino: „Kaip visada. Meno kolegijos posėdžio protokolas, 1981 03 31, LLMA, f. 97, ap. 1, b. 370, l. 12.
 
Pasikeitimų skersvėjuose iškilo naujų reikalavimų dailininkams. Statyti spektaklius buvo sudėtinga beveik visuose teatruose. Jauni režisieriai ne visada susidorodavo su pasirinkta dramaturgija, daugeliui tekdavo ieškoti vyresniųjų režisierių paramos, ne vienas įpusėtas spektaklis nepasiekdavo scenos ar dėl blogų sandėliavimo sąlygų greitai būdavo išbraukiamas iš repertuaro.
 
Bandyta spektaklių kokybę sieti su scenografijos įsisavinimu scenoje. Režisieriai prašė:
 
[N]orėtųsi, kad gautume dekoracijas bent savaitę prieš premjerą. Tada aktoriai ateitų į gatavą atmosferą ir turėtume laiko ją įvaldyti, rasti joje savo vietą. Kauno dramos teatro Meno tarybos posėdžio protokolas Nr. 5, 1982 03 23, LLMA, f. 282, ap. 1, b. 253, l. 19.
 
Tačiau patys dailininkai vos spėdavo atlikti užsakymus. Tai reiškė įtampą, kai kuriais atvejais darbų nutraukimą, o neretai ir dailininko bereikalingą darbą.
 
Pamažu dailininkams tapo nebeaiškus scenografijos vaidmuo. Meno tarybos posėdžiuose svarstant eskizus, panašiai kaip pokario metais, kildavo ginčų dėl techninio scenografijos atlikimo, dėl atskirų scenovaizdžio elementų mastelio, jų vietos scenoje, reikštos pretenzijos, kad „langas per aukštas“, Kauno dramos teatro Meno tarybos posėdžio protokolas Nr. 11, 1984 11 13, LLMA, f. 282, ap.1, b. 268, l. 77. kad eskizai daryti ne pagal išmatavimus.
 
Galiui Kličiui pristačius eskizus spektakliui Iš sliekų gyvenimo (rež. Vytautas Balsys), kilo abejonių, ar scenografija nenutolsta nuo spektaklio minties:
 
Dekoracija-dizainas. Ar šitai pjesei? Gyviems spektakliams, parodai. Scenografija – graži. Bet ar šitam spektakliui? Kauno dramos teatro Meno tarybos posėdžio protokolas Nr. 2, 1988 02 11, LLMA, f. 282, ap.1, b. 298, l. 3.
 
Scenografai prisipažindavo nežinantys, ką daryti. Štai dailininkė Nadiežda Gultiajeva jaudinosi dėl įdėto darbo, kai buvo svarstomas spektaklis Nykštukas Nosis (rež. Gytis Padegimas, Dalia Tamulevičiūtė):
 
Man, kaip dailininkei, juokinga išeitis – organizuoti visos tos butaforijos parodą. Valstybinio jaunimo teatro Meno tarybos posėdžio protokolas, 1980 12 05, LLMA, f. 516, ap. 3, b. 101, l. 8.
 
Per spektaklio Aukso karieta (rež. Henrikas Vancevičius) svarstymą aiškinantis dėl scenografijos dydžių dailininkas Augis Kepežinskas teisinosi:
 
Bijom, kad dekoracijos neužgožtų aktorių. Valstybinio akademinio dramos teatro Meno tarybos posėdžio protokolas, LLMA, f. 200, ap. 3, b. 389, l. 55.
 
Tačiau drauge būdavo vertinama dailininko individualybė. Režisierius Eimuntas Nekrošius teisino Adomo Jacovskio eskizus spektakliui Katė už durų:
 
Nežinau, gal kostiumų eskizai yra tokioje Jacovskio, kaip dailininko, manieroje nupiešti. Gal po daug metų, tai bus didelė vertybė. Valstybinio jaunimo teatro Meno tarybos posėdžio protokolas, 1980 02 01, LLMA, f. 516, ap. 3, b. 101, l. 9.
 
Kartais paaiškėdavo, jog dailininko išradingumas, jo meniniai sprendimai neišnaudojami. Spektaklio Visada tas pats aptarimo metu svarstyta Sergejaus Bocullo scenografija. Režisieriaus Gyčio Padegimo padėjėja Neringa Korpuškaitė išsakė tokias pastabas:
 
[S]pektaklio pabaigoje nusileidžia trosai ir sukabina aktoriai daiktus. Man patiko dailininko ir režisieriaus toks sprendimas. Tai nebanalu ir daro emocinį poveikį. Bet kaip gi man, kaip žiūrovui reaguoti į tuos trosus? Jie leidžiasi, užkabindami aktorius vos ne už ausies, o jie vaizduoja, kad nėra tų trosų, kad jų nemato. Tai gal geriau tegul apžaidžia, gal tai ne teatro trosai, o kažkokios juostos leidžiasi į kapą. Kauno dramos teatro Meno tarybos posėdžio protokolas Nr. 3, 1984 01 28, LLMA, f. 282, ap. 1, b. 268, l. 14.
 
Buvo akivaizdu, kokia svarbi dailininko partnerystė ne tik su režisieriumi, bet ir su aktoriais. Reikėjo dailininkams daug ką suprasti ir pakeisti požiūrį, susirasti bendraminčių.
 
 

Komentarai

Rašyti komentarą
Pasidalinkite savo komentaru.

Šaltiniai ir nuorodos

Meno kolegijos posėdžio protokolas, 1981 03 31
Lietuvos literatūros ir meno archyvas, f. 97, ap. 1, b. 370, l. 12
Kauno dramos teatro Meno tarybos posėdžio protokolas Nr. 5, 1982 03 23
Lietuvos literatūros ir meno archyvas, f. 282, ap. 1, b. 253, l. 19
Kauno dramos teatro Meno tarybos posėdžio protokolas Nr. 11, 1984 11 13
Lietuvos literatūros ir meno archyvas, f. 282, ap.1, b. 268, l. 77
Kauno dramos teatro Meno tarybos posėdžio protokolas Nr. 2, 1988 02 11
Lietuvos literatūros ir meno archyvas, f. 282, ap.1, b. 298, l. 3
Valstybinio jaunimo teatro Meno tarybos posėdžio protokolas, 1980 12 05
Lietuvos literatūros ir meno archyvas, f. 516, ap. 3, b. 101, l. 8
Valstybinio akademinio dramos teatro Meno tarybos posėdžio protokolas
Lietuvos literatūros ir meno archyvas, f. 200, ap. 3, b. 389, l. 55
Valstybinio jaunimo teatro Meno tarybos posėdžio protokolas, 1980 02 01
Lietuvos literatūros ir meno archyvas, f. 516, ap. 3, b. 101, l. 9
Kauno dramos teatro Meno tarybos posėdžio protokolas Nr. 3, 1984 01 28
Lietuvos literatūros ir meno archyvas, f. 282, ap. 1, b. 268, l. 14
Loading…
[[item.title]]
[[item.description]] [[item.details]]
Užsisakyk MO muziejaus naujienlaiškį!
Naujienlaiškis sėkmingai užsakytas.
Patikrinkite savo pašto dėžutę ir paspauskite ant gautos nuorodos norėdami patvirtinti užsakymą.