Iš visos sovietmečio architektūros išsiskyrė Lietuvos kurortų architektūra bei jos interjerai. Architektūros istorikė Jūratė Tutlytė rašė:
Lietuvos kurortų architektūra užima specifinę vietą sovietmečio architektūros kontekste kaip viena kūrybiškiausių „erdvių“. Skirtingai nei daugelyje kitų Lietuvos miestų, kurortuose tuo metu daug statyta pagal individualius, netipinius projektus. Originalių formų paiešką iš dalies lėmė funkcinė paskirtis ir užduotis – rekreacinę architektūrą siekta formuoti kitokią nei gyvenamąją aplinką. Jūratė Tutlytė, „The Intended Breakaway: The Case of Recreational Architecture in Soviet Lithuania“, Meno istorija ir kritika / Art History & Criticism, 2007, Nr. 3, p. 118.
Todėl XX a. antroje pusėje valstybės dėmesys krypo į Lietuvos kurortus ir poilsio zonų planavimą. Lietuvos kurortai tapo ne tik šalies gyventojų, bet ir užsieniečių traukos centru. Dėl didėjančio poilsiautojų skaičiaus kurortai buvo priversti plėsti sanatorijų, poilsio namų, gydyklų ir viešbučių tinklą. Kuriant įsivaizduojamai tobulą komunistinę Sovietų Sąjungos visuomenę, poilsio sistemos formavimui buvo skiriamas ypatingas dėmesys. Šis savotiškas poilsio ir rekreacijos fenomenas tapo itin išgryninta veiklos sfera.
Pasak istoriko Algimanto Miškinio, vien Druskininkų kurorte 1983 m. veikė 27 sanatorijos ir pensionatai su 8800 lovų, 27 sanatorijos-profilaktoriumai, 33 poilsio namai. Plačiau apie Druskininkų urbanistinę raidą: Algimantas Miškinis, „Druskininkai“, in: Lietuvos urbanistikos paveldas ir jo vertybės, t. 2: Rytų Lietuvos miestai ir miesteliai, 1 knyga, Vilnius: Savastis, 2002, p. 321. Šie skaičiai atskleidžia, jog Lietuvos kurortams sovietmetis buvo aukso amžius, kai sanatorijos ir poilsio namai būdavo pilni vietinių ir svetimšalių poilsiautojų. Sparti kurortinių įstaigų statyba sudarė palankias sąlygas ir menų sąveikos geografiniam plitimui.
7–9 dešimtmečiais kurtuose interjeruose ryškus dailininkų ir architektų bendradarbiavimas. Kuriant sanatorijų ir poilsio namų interjerus buvo skiriamos nemažos lėšos įvairiems meniniams sprendimams įgyvendinti, todėl pagrindiniais akcentais tapdavo monumentalistų kūriniai. Sovietiniu laikotarpiu meno kūrinių taikymas architektūroje netgi buvo oficialiai įteisintas valstybiniuose statybos normatyvuose: atliekant sąmatinius skaičiavimus šiam tikslui buvo numatomi 1–2 nuošimčiai nuo bendros statybos kainos.
Architektūros vaizdingumas buvo papildomas organiškai į architektūrą įsiliejančiais meno kūriniais. Jų tiesioginis poveikis žmogaus emocijoms buvo suvokiamas kaip galutinis taškas planuojant pastato interjerus.
Ištisus šimtmečius monumentalioji dekoratyvinė dailė žengia drauge su architektūra, padeda jai formuoti pastatų bei miestų charakterį, – taip apie monumentaliosios dailės vaidmenį rašė Boleslovas Klova. Boleslovas Klova, Monumentalioji dekoratyvinė tapyba, Vilnius: Vaga, 1975, p. 1.
Didelę įtaką šiam bendradarbiavimui darė pasikeitę žmonių poreikių: žmogus jau daug aktyviau ir sąmoningiau siekė santykio su dailės kūriniais. Jam jau nebeužteko vien proginių susitikimų su daile, norėjosi ir kasdienėje aplinkoje matyti įvairias dailės kūrybos formas.
Daugelis įsitikinę, kad sovietmečio dailėje akcentuojama ir išryškinama sovietinė ideologija. Tačiau tai nėra visai tiesa. Vienintelis tuometinės valdžios prašymas menininkams buvo interjeruose sukurti jaukią ir šiltą aplinką poilsiaujančiam žmogui. Monumentalioji dekoratyvinė dailė turėjo atspindėti gyvenimą, būti novatoriška, aukšto idėjinio, meninio ir techninio lygio.
Menininkų kūriniuose galima įžvelgti tam tikrų pasikartojančių temų ir idėjų. Darbuose vaizduojami lietuviškos tautosakos, pasakų motyvai, šalies gyvūnija ir augalija. Visuose monumentaliosios dailės kūriniuose svarbiausia buvo emocinė, meninė pusė.
Kadangi menininkai dirbo kartu su architektais, visuomet būdavo ieškoma ryšio su architektūra. Dailininkai stengėsi, kad jų kūriniai derėtų su aplinka. Tai skatino giliau analizuoti ir pažinti to meto architektūrą, ieškoti naujų kompozicinių sprendimų ir įtaigesnių išraiškos priemonių. Monumentaliosios dekoratyvinės dailės kūrinys sovietmečio kurortinių įstaigų interjere buvo ne atsitiktinė puošmena, užpildanti tuščias interjero erdves, bet organiška kompleksinio sumanymo dalis, padedanti geriau atskleisti interjero turinį, formuoti jo koloritą bei nuotaiką.
Komentarai
Rašyti komentarą