Liucijos Šulgaitės gyvenimo peripetijų ir jos savitos kūrybos mįslių Lietuvos dailėtyrininkai jai gyvai esant taip ir neatskleidė. Galbūt kaltas santūrus dailininkės būdas – neįsileisti į savo teritoriją pašalinių. Ji buvo įsitikinusi, kad ne gyvenimo istorija, o tik menininko kūriniai turi kalbėti apie autorių. Bendraudama su kūrybos vertintojais dailininkė vengė bet kokių asmeniškumų. Lietuvos dailės muziejui 2008 m. rengiant apie ją monografiją, keramikės žodis dėl knygos pobūdžio ir iliustracijų buvo lemiamas. Jai buvo priimtinas tik albumas su trumpu įvadu ir visiškas dokumentinių nuotraukų, atsiminimų ir kitos autentiškos medžiagos atsisakymas. Keramikė kelis kartus skaitė įvadą parašiusios Danutės Skromanienės tekstą, braukė visas asmenines istorijas ir kitką, kas tiesiogiai nesisiejo su keramika.
Jau pasiligojusi ir jausdama savo gyvenimo pabaigą, Šulgaitė sudegino visas asmenines nuotraukas ir dokumentinį archyvą, išdalijo medžiagas ir įrangą jaunesniems kolegoms, padovanojo keliasdešimt kūrinių Kauno keramikos muziejui. Iš dailininkės lūpų niekada nesužinosime nei 6 dešimtmečio Lietuvos dailės instituto studentų rezistentų bylos, kurios dalyve ji buvo, interpretacijos, nei kitų jos gyvenimo įvykių.
Šulgaitės kūrybos istoriją tenka pasakoti pasitelkus jos kūrinius, kurie, anot dailininkės, iškalbingesni už jos žodžius. 1952–1958 m. studijuodama Lietuvos dailės institute, Šulgaitė išmoko Liudviko Strolio pamokas, grįstas Rytų keramikos, kurios mada jis dar studentas užsikrėtė tarpukariu Paryžiuje, ir Vakarų keramikos patirtimi. Paklausta apie jai didžiausią įtaką padariusias asmenybes, dailininkė pirmiausiai minėjo Strolį, tada – Joną Mikėną ir latvių keramikus. Baigti studijas Lietuvoje Šulgaitei sutrukdė Lietuvos dailės instituto studentų politinė byla – draudžiamos tarpukario literatūros skaitymas, dalyvavimas bendraminčių patriotiniame ratelyje, besibūrusiame aplink rezistentą Kazimierą Skebėrą (1894–2004), 1952–1958 m. dirbusį pozuotoju Lietuvos dailės institute. Šiems faktams iškilus į viešumą, Šulgaitė kartu su dar keliais Dailės instituto studentais (Vladu Vildžiūnu, Alfonsu Ambraziūnu, Jonu Sidaravičiumi) buvo priversta palikti aukštąją mokyklą.
Keramikos studijas Šulgaitė baigė vėliau – 1961 m., Chruščiovo „atlydžio“ laikotarpiu Latvijos dailės akademijoje Rygoje. Gyvenimo Latvijos sostinėje metus keramikė prisimindavo šiltai. Senutė rygietė, pas kurią gyveno, mokė latvių kalbos. Erudicija pasižymėjusius dėstytojus ir studentus siejo kolegiški santykiai. Keramikos katedroje dėstė Margita Melnalksnė (1909–1989), Sarmite Ozolina (1929–1994), diplominiam darbui vadovavo Georgas Kruglovas (1905–1984). Rygoje Šulgaitė įvaldė šamotą, prisijaukino akmens masę, fajansą, porcelianą, nors Lietuvos keramikoje tuo metu dar karaliavo paprastas molis. Draugiški ryšiai su latviais išliko, todėl porceliano technologiją jau vėliau keramikė tobulino Latvijos dailininkų kūrybinėse grupėse ir Rygos bei Leningrado porceliano fabrikuose. Įžengusią į Leningrado Lomonosovo porceliano fabriko cechus Šulgaitę nustebino baltos grindys. Pasirodo, po revoliucijos (porceliano manufaktūra įkurta 1744 m.) fabrikas buvo nuniokotas, daužomi ten gaminti dirbiniai. Daugybė porceliano šukių įsispaudė grindyse, paversdami jas balta mozaika.
Studijų laikų išgyvenimai ir apsisprendimų metai paliko ne tik neigiamą žymę – jie brandino asmenybę, leido atitrūkti nuo lietuvių keramikos stereotipų. Keramikas Juozas Adomonis būtent latviškąją Šulgaitės patirtį laikė jos kūrybiškumo ir kitoniškumo priežastimi.
Komentarai
Rašyti komentarą