Lietuvos keramika, kaip ir visas šiuolaikinis menas, – labai įvairi. Keramikai nelengvai įspraudžiami į grynus modernistinio ar postmodernistinio mąstymo rėmus, dažnai jų kūriniai mišraus pobūdžio. Įvairove pasižymi ir gvildenamos temos – nuo asmeninių potyrių, gilinimosi į santykį su aplinka iki socialinių piktžaizdžių, perteikiamų skirtinga forma – ironiška, estetizuota, minimalistine, metaforiška ar naratyvia. Tai tarsi kalbėjimo būdas apie gyvenimo aktualijas, kuris gali būti trumpas, lakoniškas, arba aiškinantis, daugiažodis. Šiuolaikinėje lietuvių keramikoje karaliauja stilių įvairovė.
Vis dėlto sąlygiškai būtų galima išskirti kelias vyraujančias mąstymo tendencijas, tarsi konceptualius orientyrus, kuriems paklūsta keramikai. Pirmiausia krenta į akis poststruktūralizmo sukelta naujojo realizmo ir figūrinės dailės banga, sietina su kūno reprezentacija šiuolaikiniame mene. Žmogaus figūra, kaip ir veidas, biustas, torsas, – ištisos miniatiūrinės figūrinės kompozicijos priklausytų šiai grupei. Polinkį į figūratyvą ir portretiškumą, kaip vienus iš 10-ies svarbiausių šiuolaikinės keramikos bruožų pasaulyje, išskyrė ir JAV dailės kritikas Alexanderis Mahany (Aleksanderis Mahanis) Figūrinę plastiką lietuvių keramikai renkasi dėl įvairiopų paskatų, kartais – tai naujų būsenų ir pojūčių paieškos. Ironiškasis Audrius Janušonis manipuliuoja įsitvirtinusiais stereotipais, šokiruoja publiką, savo fantastinėmis būtybėmis, sugėrusiomis skirtingų epochų dvasią, suteikdamas joms „lietuviško“ poetiškumo ir pažeidžiamumo.
Žmogaus figūra, asmenybės santykis su naujomis technologijomis, keičiančiomis egzistenciją, traukia jaunosios kartos keramiką Andrių Janulaitį (g. 1984):
Žmogus man yra labai įdomus, daugiaplanė asmenybė. Taigi bandžiau kurti analizuodamas reiškinius, keičiančius jo gyvenimą. Taip mąstydamas pradėjau lipdyti nuo galvos, kuri informacijos ir technologijų dėka tampa didele ir išsipūtusia, bet su ištęstu kaklu – siekia dar daugiau. Nuo galvos, kuri apklijuota įvairiais aparatais ir laideliais jau nebemato natūralaus pasaulio. Galvos, iš kurios lyg tornadas sukasi begalinė dėlionė su trūkstamomis detalėmis. Jeigu atsitrauktume ir pažiūrėtume į visus iš toliau, neliktų išskirtinumų. Vėl pamatytume vientisą masę, iš kurios galima nulipdyti žmogui suprantamą besisukantį mechanizmą. O gal visas pasaulis ir yra vienas mažas atomas viename mechanizme? Tai – mano mintys apie mane supantį pasaulį, laiką ir kultūrą. Nes kiekviena meninė raiška atspindi autorių, nes iš kito pozicijos negali papasakoti apie pasaulį, perprasti jame vykstančius reiškinius. Taigi, mano moliniai selfiai yra mano mikrokosmosas, neišvengiama realybė
Rytas Jakimavičius (g. 1959) 9 dešimtmetyje kūrė didelės apimties stilizuotas antropomorfines kompozicijas, vėliau nemažai eksperimentavo su figūrine plastika, išbandydamas tragikomiškumu persmelktą naratyvą, realistinę traktuotę (Didelis ir mažas, 2012), pokario Kauno „Dailės“ kombinato tiražuotų skulptūrėlių interpretacijas. Žmogaus figūrą eksploatuojanti Eglė Einikytė-Narkevičienė (g. 1972) apraizgo ją varžančiais raiščiais, perpjauna pjūklo diskais, taip iliustruodama vidinę sumaištį ir pasimetimą.
Jovita Laurušaitė (g. 1956), Jolanta Kvašytė (g. 1956), Živilė Bardzilauskaitė-Bergins (g. 1956), Konstancija Dzimidavičienė (g. 1943) siekia prikaustyti žiūrovų dėmesį raiškia, groteskiška figūros plastika, Elvyra Teresė Petraitienė (g. 1940) – įpūsti tautodailės dvasios nulipdytoms sustingusioms molinių deivių figūroms. Tarsi pasakas istorijas iliustruoja Agnė Šemberaitė (g. 1972) – lipdo Raudonkepurę, piktą vilką, linksmus nykštukus. Tuo tarpu kameriškos Raimondos Kasperavičienės (g. 1959) besiilsinčių, gulinčių, sėdinčių ir susimąsčiusių moterų figūros turi mikėniškos rimties ir solidumo. Molio pasipriešinimas netrukdo keramikams per kūną įvaizdinti trapias vizijas, asmenines jausenas. Pasakų „sekimas“ ir siurrealistinės vizijos molyje populiarios ir tarp kitų šalių keramikų.
Iš figūratyvumui prijaučiančių autorių Sigita Lukošiūnienė (g. 1957) išsiskiria dėmesiu moters tematikai. Ji kuria visokias moteris – mylinčias, skubančias, užsiimančias buitimi ir vaikais, moters pasaulį konstruoja kaip poetišką metaforą, o kartais suteikia ironiškų bruožų. Paklausta apie moters paveikslą savo kūryboje, keramikė aiškino, kad jai svarbi ne tiek feministinė laikysena, moters tapatybės viešinimas, kiek bendražmogiškų problemų atskleidimas:
Taip, man rūpėjo savaip perteikti motinystę. Stiprių įspūdžių suteikė mano šeima. Savo vaikus jau seniai užauginau, o štai dabar viena po kitos „pabiro“ keturios anūkės. Šalia vis matydavau besilaukiančias dukrą ir marčią... Žvelgdama į jas, galvojau ne tik apie gyvybę įsčiose nešiojančios moters kūno grožį, bet lyginau jų laikyseną, jų mintis su sava motinystės patirtimi. Pati, ko gero, ją išgyvenau kitaip – ne taip giliai, vis skubėdama, studijuodama, dirbdama […]. Motinos dabar kitokios – jos įsisąmonina savo atsidavimą, atsargiai puoselėja mažą gyvybę – todėl kūriniuose atsiranda asociacijų ir su tvirtu, nepažeidžiamu povandeniniu laivu, kuris saugiai gabena mažąjį „keleivį“ per gyvenimo audras, bangas, o jis štai sau jaukiai įsitaisęs žvilgčioja iš mamos kūno tarsi pro laivo liuką... Galbūt globos jausmas stiprėja, nes kinta pasaulis, aplinka arba tą imame vis aštriau jausti
Trimates kompozicijas kuria dekolių Dekolis, dekalasDekolis, dekalas [angl. decal > pranc. décalcomanie] – iš anksto šilkografijos, litografijos ar kitu būdu pagamintas dekoro motyvas, padengtas plėvele. Sumirkytas vandenyje, atsiskiria nuo plėvelės ir prilipinamas prie dirbinio paviršiaus, po to išdegamas. Būdingas masinės porceliano, fajanso ir stiklo dirbiniams. Šiuolaikinių keramikų individualiai sukurti dekoliai taikomi kaip vaizdo kūrimo priemonė. dekoro meistrė Dalia Laučkaitė-Jakimavičienė (g. 1958). Jų postmodernistinį pobūdį – stiliaus ir meninių priemonių mišrumą, skirtingą kūrinio komponentų prigimtį – išduoda keramikės ciklo Jūra vandenynas (2013) aiškinimas:
Ciklas „Jūra vandenynas“ – apie vandenį. Apie vandens palaimą, raibuliuojantį grožį, auksinius saulės atspindžius, paslaptingus tolius horizonte, o kartu apie jo pražūtingą jėgą. Vanduo – traukiantis, tuo pačiu mirtinai pavojingas. Nuskęsti – neskęsti. Išplaukti. Nugalėti likimą. Jūros peizažas – puošnus ir tviskantis, bet kartu lyg ir sunkus kaip iš nelabai gero sapno, su skęstančiais ne tik Venecijos, bet ir Vilniaus pastatais. Koliažinis darbo principas suteikia galimybę žaisti citatomis, masteliu, daugiaprasmiais motyvais. Paradoksalūs kontrastai – tikrovė-sapnai, menas-kičas, rimta-juokinga, asociacijos su senąja daile, architektūra, mitologija, keistos užuominos.
Kita ciklo dalis – „Balutės ežerėliai“. Kadangi jūros didybė ir pastangos tą didybę suvokti – vienas iš ankstesnių vaikystės prisiminimų, o dar ir todėl, kad kūryba man visada truputį asocijavosi su vaikiškais žaidimais, čia naudoju smulkias porcelianines ir plastmasines figūrėles, įvairius graudžiai vaikiškus ar sentimentalius daiktelius, įgytus blusų turguose, antikvariatuose (kartais kažkur tolimesnėse kelionėse ir turinčius keistas žinomas ar numanomas istorijas), arba pačios darytus. Pavyzdžiui, baltos porcelianinės figūrėlės – iš kažkada Karaliaučiaus srityje veikusios manufaktūros šiukšlyno, ten antikvarinių lobių ieškotojai iškasė nemažą kiekį tokių įvairaus dydžio figūrėlių ir porcelianinių lėlių detalių. Tokie pasakojimai mane intriguoja ir skatina kurti savas istorijas. Taigi, komponuoju tuos niekniekius ant porcelianinių „vandens balučių“, pasakoju istorijas. Noriu, kad jos būtų truputį juokingos, bet ne tik. Čia yra ir Eglės žalčių karalienės, ir Ledos ir gulbės, ir visuotinio tvano motyvai. Truputį sentimentalu, truputį ironiška
Į atskirą grupę galima išskirti keramikus, kurie stato, konstruoja, renčia kūrinį iš molinių darinių, primenančių abstrakčias skulptūras, gamtos darinius, fantastinius statinius ar sunkiai nusakomą struktūrą. Tai Lida Kuzmienė (g. 1948), Egidijus Radvenskas (g. 1961), Gvidas Raudonius (g. 1952), Kostas Urbanavičius (g. 1951), Ričardas Lukošiūnas (g. 1958), Saulius Jankauskas (g. 1974), Milena Pirštelienė (g. 1969) ir kiti, sukuriantys intriguojančias gamtines ir abstrakčias formas. Jos žadina žiūrovo fantaziją, paliečia gilius dvasinio gyvenimo klodus, kelia mintis apie laikinumą ir amžinybę, natūros ir kultūros priešpriešą. Neretai konstrukcijos objektu tampa archetipinis indas, kuris transformuojamas, paverčiamas ekspresyvia plastika arba konceptualiu objektu, nes utilitarioji keramikos pusė šiuolaikinių keramikų nedomina. Latvių kilmės kaunietis keramikas Juris Berginas (g. 1961) kūrinį traktuoja kaip ženklišką prasmę turinčių tapytų vaizdų ir tekstų bei trimačių daiktų sankaupą, apaugančią porcelianines vazas ir arbatinius, tyrinėjančią baltų kultūros ištakas ir jos elementų keliones po platųjį pasaulį.
Kaip ir kitur, taip ir pas mus šalininkų turi minimalistinė raiška, traukianti visumos darna, formų švara ir atlikimo kultūra. Lietuvių keramikų minimalizmas – tarpinis, mišraus pobūdžio, neprimenantis vakarietiškų pirminių struktūrų meno Pirminių struktūrų menasPirminių struktūrų menas – minimalizmo sinonimas. Minimalizmas [angl. Minimal art] – modernizmo kryptis, kraštutinė formalių ieškojimų apraiška: kūrinys supaprastinamas iki elementaraus daikto, struktūros, eliminuojamas idėjinis turinys, autoriaus braižas. Susiformavo 7 dešimtmetyje JAV., neigiančio kūrinio individualumą. Šiai krypčiai su išlygomis priskiriame savo keramikus, kurie neįmantrauja, vengia naratyvo, tiesioginių užuominų į konkrečius daiktus, kaip ir abstrakčioje skulptūroje, operuoja formos keliamomis asociacijomis. Tokios keramikos sampratos tarp lietuvių pradininkai – Liucija Šulgaitė (1933–2013), Juozas Adomonis (g. 1932), Aldona Keturakienė. Bene ryškiausiai minimalizmui šiuolaikinėje keramikoje atstovauja Rūta Šipalytė (g. 1973) ir Marius Ramonaitis (g. 1987). Skirtingai nuo ankstesnių keramikų, Šipalytė programiškai siekia paprastumo. Savo pasaulį keramikė konstruoja iš tiesių linijų, dėžutes primenančių daiktų: pastatų, taupyklių, dėžučių, kurias paįvairina viena kita detale, įpjovomis, kontrastingomis glazūromis. Kartais masinės gamybos indams ji prideda papildomų elementų, sukurdama naujus objektus (Paukštukai, 2014).
Žaidybinis pradas, pokštavimas, visumos kaip žaidimo pateikimas suvešėjęs šiuolaikinėje keramikoje. Tai viso šiuolaikinio meno reiškinys, rodantis autoriaus postmodernistinę laikyseną, nukreiptą prieš meno elitiškumo sampratą ir menininko misijos išaukštinimą. 9 dešimtmečiu didžiausia pokštininkė buvo Nora Blaževičiūtė (g. 1947), likusi ištikima ironiškam požiūriui į aplinką ir vėliau (Tauta klausosi radijo, 2007).
Dabar lietuvių keramikai šmaikštauja įvairiai. Vieni kuria prasmės požiūriu neįpareigojančias spalvingas, naiviai stilizuotas kompozicijas, džiuginančias akį pirmapradžiu paprastumu. Tokio požiūrio šalininkai du dešimtmečius buvo keramikės Nomedos Marčėnaitės (g. 1965) ir grafiko Mariaus Jonučio (g. 1965) pora. Konceptualiai pokštauja Rokas Dovydėnas (g. 1975), negrabiai lipdytas vazas išmargindamas „mėgėjiškais“ piešiniais, vaizduojančiais budistų didvyrio Louhano kovą su jo išgalvotu veikėju Plėviakoju (ciklas Plėviakojis prieš Louhan, 2014).
Tačiau išviršinis linksmumas gali turėti ir gilesnių poteksčių. Ironiškai į menininko misiją žiūri Domilė Ragauskaitė (g. 1985), miniatiūroje Menas susitinka realybę įkomponavusi porcelianinę ir tikrą musę. Katastrofos nuojauta alsuoja Valdo Kurkliečio (g. 1975) „surūdijusi“ bomba Baltijos virusas. Komiksų principu Žilvinas Labanauskas (g. 1977) konstruoja besiboksuojančių žvėrelių ciklą Rokiui: už neeilinį indėlį į kino meną I–IV (2010), atskleidžiantį kritišką požiūrį į masinę kultūrą.
Prie „žaidžiančios“ keramikos galima priskirti ir technikos akibrokštus, medžiagų sukeitimą, objektų imitavimą. Tokie darbai rodo medžiagos įvaldymo meistrystę, intriguoja, kelia smalsumą: kaip tai padaryta? Molio ypatybes paneigiančių darbų sukūrė Danutė Jazgevičiūtė, Rūta Bartkevičiūtė, Rasa Justaitė-Gecevičienė, Kristina Alšauskienė.
Keramikai siekia praplėsti kūrybos lauką, pradedant klasiko Juozo Adomonio molio dirbinių deriniais su stiklo duženomis, baigiant konceptualumu išsiskiriančia jaunųjų keramikų kūryba. Ievą Bertašiūtę-Grosbahą domina keraminių medžiagų transformacijos, videofilme Molis (2011) ji įamžino sulėtintą įvairių medžiagų veikiamo molio kaitą karštame aliejuje. Dar toliau pažengė Dovydėnas, pasiūlęs sukeisti vietomis keramikos indus su videofilmu instaliacijoje Pottery is the new video (Keramika yra naujasis video, 2015). Švieslentėje bėgančia eilute pasirodantis užrašas „Pottery is the new video“ eksponuojamas priešais tvarkingai nužiestų indų grupę. Tad nors keramikai ir atsilieka nuo kitų taikomosios dailės sričių (kad ir tekstilės) ieškojimų užmojais ir gaivumu, tačiau ir šioje srityje ryškėja permainų požymiai.
Dėl panašumų su skulptūra ir menų sričių integracijos procesų šiuolaikinei keramikai dažnai tenka atlaikyti lyginimą su skulptūra, ir (dėl vis dar egzistuojančios meno sričių hierarchijos) dažniausiai keramikos nenaudai. Nors keramika, kaip ir skulptūra, grįsta tūrinių vaizdų kalba, jos kūriniai – materialūs objektai, suvokiami regėjimu ir lytėjimu.
Atsinaujinimą šiuolaikinėje lietuvių tekstilėje iš dalies lėmė nesudėtingų ir visiems prieinamų technikų (veltinis, tapyba ir skaitmeninė spauda ant audinio) plėtra. Tuo tarpu keramikų buitis nė kiek nepalengvėjo – neatsirado kūrybos procesą lengvinančių būdų, nuolat reikia galynėtis su įnoringa medžiaga, būti ne tik skulptoriumi, bet ir chemiku, technologijų žinovu.
Dėl baltiško santūrumo ir sovietmečiu vėluojančio modernizmo, o nepriklausomybės laikais – ir vėlesnės postmodernistinių idėjų sklaidos naujoji lietuvių keramika įgijo mišrų stilistinį pobūdį, tolimą grynajam konceptualizmui. Šiuolaikinių lietuvių keramikų kūriniuose sureikšminamas prasminis ir jausminis pradas, čia aktualus poetinis metaforiškasis matmuo, turinio asociatyvumas, vis dar siekiama meniško estetinio vaizdo, kurį jau ne pirmą dešimtmetį ignoruoja dauguma vakariečių menininkų.
Komentarai
Rašyti komentarą