Įžengusi į nepriklausomybės laikotarpį Lietuvos taikomoji dailė patyrė ne vieną sukrėtimą. Pradžia buvo sunki. Lietuvos Persitvarkymo Sąjūdžio metai, kai tauta atvirai ėmė puoselėti nepriklausomybės viltis, daugeliui dailininkų buvo ypatingo dvasinio pakilimo periodas. Menininkai tapo tikrais laisvės šaukliais, išėjo į gatves, aktyviai dalyvavo mitinguose prieš sovietinį režimą. Dar sovietmečiu nelegalią Katalikų bažnyčios kroniką skaičiusi tekstilininkė Ramutė Jasudytė (g. 1930), nepaisydama represijų grėsmės, 1987 m. dalyvavo mitinge prie Adomo Mickevičiaus paminklo Vilniuje, o 1991 m. sausio 13-ąją su seserimi keramike Giedre Jasudyte (1934–2010) meldėsi prie Seimo barikadų. Tą naktį buvo sužalota prie Vilniaus televizijos bokšto budėjusi juvelyrė Regina Žiupsnytė (1959–1995).
Nors politiniai įvykiai kurį laiką stelbė poreikį kurti, vis dėlto svarbiausias dailininkų ginklas buvo kūryba. Į Sąjūdžio mitingus su savo darbo vėliava žygiavęs tekstilininkas Kęstutis Balčikonis sukūrė ir pirmą reikšmingesnį darbą viešajai erdvei – didelio formato batikos kompoziciją Vytis saulės spindulių fone (1991) Seimo rūmų posėdžių salei. Šių rūmų Baltąją salę papuošė Reginos Sipavičiūtės aplikacija Maloningoji (1992). Tėvynės meilės ir laisvės idėjas Jasudytė poetiškai įprasmino erdvėje sklandančių paukščių motyvu (gobelenas Laisvi, 1990), o raudona linija, skrodžianti gobeleno Palikimas (Pilkapis, 1990–1991) plokštumą, liudijo tautos išgyvenimus 1991 m. sausio 13-osios įvykių metu. Paukščio – tarsi strėlė smingančio žemėn – įvaizdžiu Jasudytė po kelerių metų atspindėjo netikėtą Jono Lozoraičio netektį (Netikėtumas, 1993–1994). Atsiliepdami į jaudinančius įvykius menininkai rašė naują, jau laisvos Lietuvos istorijos metraštį.
Praėjus nepriklausomybės atkūrimo euforijai, prasidėjo kone dešimtmetį trukęs nelengvas įsitvirtinimo naujomis sąlygomis laikotarpis. Pirmasis penkmetis buvo sunkiausias. Meninio gyvenimo krizę gilino bendras ekonominis nuosmukis, Sovietų Sąjungos rinkai gaminusių fabrikų griūtys, rietenos dėl bendro Dailininkų sąjungos turto. Nebuvo nė vieno menininko, nepaliesto pertvarkos vėjų.
Taikomosios dailės kūrėjams teko didesni išbandymai nei kitų sričių dailininkams. Dabar jau merdinčiuose „Dailės“ kombinatuose dirbę keramikai, tekstilininkai, juvelyrai, odininkai prarado darbą. Baigėsi architektūrinės dailės užsakymai. Menkai valstybės finansuojami muziejai nustojo pirkti dailės kūrinius. 1992–2000 m. Lietuvoje veikęs George’o Soroso (Georgo Sorošo) šiuolaikinio meno centras nedaug dėmesio skyrė taikomajai dailei. Menininkams, iki tol gyvenusiems iš kūrybos, teko taikytis prie meno rinkos reikalavimų, ne vienas atsisakė kūrybinės veiklos. Ir kur dailininkai galėjo parodyti savo kūrinius, jei po 1991 m. nustota rengti kasmetines taikomosios dailės parodas, o kuratorių formuojamos ekspozicijos palikdavo užribyje didžiumą menininkų?
Tačiau būtent parodinė veikla tais neramiais pertvarkos laikais stimuliavo taikomosios dailės raidą. 1993 m. gegužę į Lietuvą atgabentoje VI Šiaurės šalių tekstilės trienalėje demonstruotas kitais principais kuriamas menas. Apžiūrėjusi šią parodą dailėtyrininkė Eglė Kunčiuvienė nesusilaikė nepakomentavusi:
Vis dėlto įtemptas, nenatūralus yra mūsų sąlytis su laisvojo pasaulio kūryba. Po ilgamečio egzistavimo uždaroje totalitarinėje zonoje turime iš esmės, pirmiausia psichologiškai persiorientuoti. Reikia suvokti save naujame, kitų dėsnių valdomame meniniame kontekste. Reikia bandyti įsitraukti į intensyvų, sensacijomis trykštantį menų mugės gyvenimą, apsispręsti, rasti sau vietą. Daugumai tai sunkus, neretai ir skaudus procesas. Juolab kad pastaraisiais metais kartu su atgimimo pakilimu taip nesaikingai jaudrinome save, kurstėme ambicijas. Praradom orientyrus, dvasinę pusiausvyrą, blaškomės. Tad sulaukę bent kiek rimtesnės užsienio dailininkų parodos, vis dar lyginame, tikrinamės ir aiškinamės: kokie gi mes esame, ko verti, ką apie mus byloja rodomi kūriniai? Eglė Kunčiuvienė, „Šiaurietiško santūrumo žavesys“, Kultūros barai, 1994, Nr. 7, p. 48.
Lietuviams reikėjo subręsti ir daug ko išmokti – naujo meno taisyklių, savęs pristatymo, parodų kuratorystės. Reikėjo perprasti naujo meno taisykles. Akademinės leidyklos pradėjo leisti tam skirtus veikalus, kultūrinė spauda mirgėjo straipsniais apie šiuolaikinį meną. Dailės kritikas Alfonsas Andriuškevičius jaunimui skirtoje Lietuvos dailės istorijoje (2003) pateikė keturių esminių modernizmo ir postmodernizmo priešybių rinkinį:
a) Žanras/Riba – Tekstas/Intertekstas; b) Meno objektas/Užbaigtas darbas – Procesas/Performansas/Hepeningas; c) Hierarchija – Anarchija; d) Metafizika – Ironija. Alfonsas Andriuškevičius, „Pagrindiniai postmodernizmo principai“, in: Lietuvos dailės istorija, Vilnius: Vilniaus dailės akademijos leidykla, 2003, p. 170.
Komentarai
Rašyti komentarą