Rentgenas
Marija Teresė Rožanskaitė
Rentgenas
1977, drobė, aliejus, 150 x 170 cm
Apie kūrinį
Ką apie kūrinį mąstote Jūs?
Marijos Teresės Rožanskaitės 1977-ųjų paveiksle „Rentgenas“ matome jauną moterį, kuriai daroma rentgeno nuotrauka. Virš jos – stilizuotas rentgeno nuotraukos fragmentas. Jis abstraktus ir paslaptingas – lygiai taip pat mums atrodo mūsų pačių kūno vidaus nuotraukos. Tik gydytojas jose įžiūri sveikatą arba ligą.
 
Kino pasakojimui būdingą įtampą sukelia kontrastas – moters kūnas guli ant šalto, bejausmio aparato ir mes niekada nesužinosime šios istorijos tęsinio. Kadravimo, montažo principai dažni Rožanskaitės paveikslų kompozicijose.
 
Ligoninės, operacijos, medicininiai tyrimai – dažna menininkės paveikslų tema. Vėliau, 9 dešimtyje ją domino pagyvenę žmonės palatose, vienišumo, mirties temos. Tai – sergančios sovietmečio visuomenės, žmogaus bejėgiškumo sistemos gniaužtuose metaforos.
 
Neįprastai lietuviškame kontekste atrodo Rožanskaitės tapybos stilistika. Ši Antano Gudaičio mokinė po studijų nusisuko nuo Lietuvoje tradiciniu laikyto koloristinio ekspresionizmo. Stilistiškai ir idėjiškai artimiausia jai buvo kartu studijas baigusio jos vyro, Igorio Piekuro tapyba. Daugiau Rožanskaitei artimų jos kartos tapytojų buvo tarp Estijos menininkų: tapytojai Juri Palmas (Jüri Palm), Olevas Subis (Olev Subbi) ir kiti.
 
To meto Sovietų Sąjungoje buvo puikiai žinoma XX a. italų tapytojo Renato Gutuzo (Renato Guttuso) kūryba. Jam taip pat būdingas dėmesys socialiniams klausimams, fragmentiška kompozicija, realistinės detalės ir siurrealistinės situacijos. Įdomu, kaip kardinaliai skiriasi Gutuzo ir Rožanskaitės biografijos. Renatas Gutuzas – aktyvus komunistų partijos narys. Rožanskaitė kartu su šeima komunistų buvo ištremta į Sibirą. Jis – ateistas, ji – giliai tikinti. Jis mėgo triukšmingus pareiškimus, ji – tyliai dirbo vaikų dailės mokykloje. Jis gan greitai pelnė pasaulinę šlovę, ji – niekada nebuvo tarp garsių meno pasaulio veikėjų. Tik po jos mirties išleistas albumas, surengta retrospektyvinė paroda. Rožanskaitė perėmė nemažai Gutuzas stilistinės raiškos būdų, tačiau jos paveikslų turinys išliko autentiškas.
 
Aistė Paulina Virbickaitė