Marijos Teresės Rožanskaitės paveikslas „Širdies operacija II“ nutapytas tarsi žvelgiant iš žiūrovo pozicijos. Žvelgdami į jį galime nesunkiai įsivaizduoti, kad stovime prie pat operacinio gulto ir žiūrime į jį iš viršaus. Paveikslo dešinėje, grindų plytelėse nuo operacinės lempos atsispindi operaciją atliekančių daktarų veidai ir mėlyni chalatai. Bet juk kažkas čia ne taip, tiesa?
Kompoziciją sudaro atskiros detalės, nesusivedančios į visumą. Atkreipkime dėmesį į paciento ranką – sprendžiant iš nykščio, ji turėtų būti atmesta virš ligonio galvos. Kaip atskira detalė čia gyvuoja ir vamzdeliai kraujui tekėti. Paveikslo viršuje matome rudą regbio kamuolio formos dėmę. Tai operacinis laukas – ovalas, kuris atsiranda atvėrus krūtinės ląstą širdies operacijai. Menininkė realistiškai ištapo paklodes ir vamzdelius, tačiau širdies nerodo – matome tik rudą plokštumą.
Rožanskaitė sukūrė daug paveikslų medicinine tema, tačiau nei viename nerasite realistiškai pavaizduoto kraujo, mėsos, mirties. Visa tai perteikiama abstrakčiomis formomis, užuominomis ar simboliais. Tapytojai neįdomus kūniškumas – ją domino žmogaus dvasia ir jausena.
Ligoninės, medicinos motyvas Rožanskaitės kūryboje atsirado septintajame dešimtmetyje. Buvo Šaltojo karo metai. Sovietinė propaganda skelbė: „Mūsų medicina – pati geriausia medicina pasaulyje!“ Nors Rožanskaitė domėjosi mokslo, įskaitant ir medicinos pasiekimus, jai buvo svarbu ne apdainuoti sovietinės medicinos pasiekimus - pirmiausiai rūpėjo žmogus. Gyvo kūno ir šaltų medicininių įrankių santykis, situacija žmogaus, kuris atiduoda savo kūną į kitų rankas. Viltis ir bejėgiškumas, mokslas ir dvasia, gyvenimas ir mirtis – Rožanskaitę domino šios ligos akivaizdoje atsiskleidžiančios priešpriešos.
Lietuvoje medicinos temai daug dėmesio skyrė skulptorius Stanislovas Kuzma, dėl savo sveikatos daug laiko praleisdavęs ligoninėse. Rožanskaitei ligos tema svarbi dėl kitų priežasčių. Ji nuoširdžiai užjausdavo ligonius, net lankydavo ir rūpindavosi prieglaudoje paliktais sergančiais senukais. Ši pozicija išskiria ją iš kolegų-menininkų, kuriems buvo artimesnė modernistinė, nuo pasaulio aktualijų atitolusio menininko rolė.