Pirmoji Juozo Erlicko (g. 1953) knygelė Kodėl? pasirodė 1979-aisiais. Vytautas Kernagis, kūręs „Kabaretą tarp girnų“, prisimena bendrą to meto atmosferą, kurią liudijo ir Erlicko kūryba:
Aš tada pirmą kartą pasakiau: „Jūsų dėmesiui – vienintelis ir nepakartojamas kabaretas ‘Tarp girnų’!“ Ir ten dar kažką tokio. O paskui išėjo Juozo Erlicko knygutė „Kodėl?“. Buvo šokas, mes mirėm iš juoko. Aš ją skaičiau, tampiau visur, po užkulisius. Rūta Oginskaitė, „Kabaretas ‘Tarp girnų’ – sustabarėjusio laiko žiežirba“, www.lrytas.lt, 2007 12 11.
Šios kartos jaunimas buvo persiėmęs kandžia ironija. Be Kernagio Kabareto tarp girnų, buvo ir Antano A. Jonyno ironiška poezija, ir Arvydo Ambraso absurdo dramaturgija studentiškam „Koridoriaus“ teatrui tuometiniame Vilniaus dailės institute. Valentinas Sventickas Antano A. Jonyno, Sauliaus Šaltenio, Leonido Jacinevičiaus kartą yra pavadinęs jaunaisiais ironikais. Neabejotinai jiems priklauso ir Erlickas.
Erlickas studijų metais Vilniaus universiteto teatre debiutavo kaip dramaturgas. 1984 m. Jaunimo teatre Blinkuvą repetavo režisierius Eimuntas Nekrošius, tačiau vėliau spektaklio statymas buvo nutrauktas. Vis dėlto Erlicko kūryba, nors parašyta dramos forma, scenai nėra patogi, jos efektai visų pirma yra kalbiniai. Tačiau Blinkuva buvo pastatyta Šiaulių dramos teatre (1989, rež. Audronė Bagatyrytė), Akademiniame dramos teatre pastatyta pjesė Pakeleivingi (1993, rež. Alvydas Bausys).
Skirtingų žanrų sovietmečio kūryba, apibendrinta knygoje Raštai ir kt. (1987), atrodo gana vientisa. Eilėraščiuose, pjesėse, prozoje veikia tie patys veikėjai, kartojasi panašios situacijos, tęsiamos, plėtojamos jau žinomos istorijos. Erlicko poetikoje, kaip ir labai didelėje sovietmečio literatūros dalyje, jaučiamas egzistencializmo ir absurdo dramaturgijos gravitacinis laukas. Susvetimėjimas, racionalaus pasaulio suvokimo krizė, aiškių ir nekvestionuojamų vertybių sistemos žlugimas, sovietinės politikos groteskiškumas – svarbiausi Erlicko skaudaus, juodo humoro šaltiniai.
Erlicko, kaip ir absurdo dramaturgijos klasikų Eugeneʼo Jonesco (Eženo Jonesko), Samuelio Becketto (Samjuelio Beketo), Haroldo Pinterio kūriniuose, paprastai nėra išorinio veiksmo, nėra beviltišką, slogią situaciją keičiančių dramatiškų įvykių ir klasikinių dramos konfliktų. Absurdo teatras yra visų pirma nesusikalbėjimo, alogikos teatras. Pasaulis nesuprantamas, neturintis logikos, racionalaus paaiškinimo, tikslo. Išsiblaškę, sutrikę Erlicko personažai nesupranta elementarių klausimų:
– Tai aš! – tarė balsas už durų.
„Aš? – krūptelėjo Kontrimas. – Bet aš juk čia!“ Juozas Erlickas, Knyga, Vilnius: Tyto alba, 1996, p. 144.
Arba juos komplikuoja nepriimdami kasdienės kalbos savaime primetamų reikšmių žodžiams. „Troleibusinėse novelėse“ keleivis įsižeidžia, kai jo pasiteirauja, ar jis lipsiąs kitoje stotelėje, nes supranta klausimą labai asmeniškai, kaip neaiškią užuominą: „O jūsų koks reikalas?“ – atšauna.
Erlicko personažai dažnai neturi elgesio motyvacijos, jų veiksmai atliekami be jokios racionalios priežasties, ne dėl kokio tikslo, o greičiau iš nuobodulio. Personažus tarsi valdo nesuvokiama jėga, atsitiktinumas, jie neturi sprendimo galios ir patys nesupranta, kodėl elgiasi būtent taip. Personažai gali keistis vaidmenimis, už jų nėra jokios reikšmingos tapatybės, tvirtų įsitikinimų, už kuriuos norėtų kovoti. Juozas Erlickas, Raštai ir kt.: Humoreskos, humoristiniai eilėraščiai ir pjesės, Vilnius: Vaga, 1987, p. 7. Jie gali būti vienokie ir staiga imti elgtis visiškai priešingai, racionali logika jiems negalioja, jie tiesiog šėlsta karnavalo sūkuryje, o skaitytojas mato personažų-marionečių kaukių kaleidoskopą.
Viename dialoge tas pats balsas kalba Maironio, Janonio, Brazdžionio žodžiais:
Sutikau Maironį. Santūriai linktelėjo, tarsi būčiau ne laureatas. Tai man nepatiko.
– Ar graži Lietuva, tėveli? Ar apie tokią svajojai?
– Pasitrauk! – suriko Maironis. – Nekliudyk!
Tada aš pamačiau, kad tai ne Maironis, o Janonis, todėl pasakiau:
– Pūslėtosios rankos, veidai prakaituoti... Mes sukuriam viską! O kaip gyvenam?
– O man nerūp! – atšovė ne Janonis, o Brazdžionis, ir išsigandęs nuėjau.
Atsigręžęs pamačiau, kad tai ne Brazdžionis, o stulpas, bet jau nebevaliojau grįžt. Juozas Erlickas, History of Lithuania (proza, eilėraščiai), Vilnius: Tyto alba, 2000, p. 484.
Komentarai
Rašyti komentarą