1971 m. Eimuntas Nekrošius (g. 1952) atvyko į Vilnių iš Šiluvos, nedidelio miestelio Raseinių rajone (gimė nuošaliame Pažobrio kaime). Aktorius Remigijus Vilkaitis pasakoja:
Atvykęs į sostinę, Eimuntas patyrė didžiulį stresą. Jo teta prisiminė, dabar jau galiu tai išduoti, kad atvažiavęs į Vilnių, jis pasidėjo daiktus ir dingo. Vienuolikta, dvylikta, pirma valanda ir vis dar nėra Eimučio. Kai parsirado, klausia: „Kur tu buvai?“ – „Sėdėjau ant suoliuko prie Katedros, žiūrėjau į pilį.“ Atvažiavo iš kaimo ir žiūrėjo į pilį tris, keturias valandas. Jam čia kiekvienas akmuo, kiekvienas šlamesys buvo naujas... Patirčių realizmas: Dalios Tamulevičiūtės kūrybinės biografijos studija, sudarytoja ir autorė Ramunė Marcinkevičiūtė, Vilnius: Kultūros barai, 2011, p. 123.
Nekrošius tarytum reziumuoja – atvirai, nesislapstydamas:
Aš gi miesto gyvenimo nepažinau, tik nuo devyniolikos metų [...]. Viskas susiformavo ten, kaime... Eimuntas Nekrošius, Kęstutis Jonas Paulavičius, „Tikiu savąja tiesa...“, Komjaunimo tiesa, 1986 03 28, p. 3.
Šis „miesto gyvenimo“ naujokas, kaip pats ne kartą sakė, niekada nesvajojo būti aktoriumi ar režisieriumi. Jis norėjo studijuoti chemiją, tačiau nepavyko: neišlaikė stojamųjų egzaminų. Tada rinktis tiesiog nebebuvo ko; beliko Valstybinė konservatorija, kurioje, kaip sužinojo, rudenį turėjo vykti papildomas stojamųjų egzaminų turas. Nekrošius jame dalyvavo:
Pastūmėjo sesuo, – pasakoja, – ir dar draugas iš Šiluvos paakino... Markas Petuchauskas, „Gyvenimo metaforos link“, Literatūra ir menas, 1983 02 12, p. 12.
Taigi visiškai atsitiktinai 1971 m. Nekrošius atsidūrė pirmajame režisierės Dalios Tamulevičiūtės aktorių kurse, būsimojo garsiojo „dešimtuko“ gretose. Visi, atsidūrę ten drauge su juo, vieningai sutaria: jau nuo pat pradžių jų kolega šiluviškis išsiskyrė. Aktorė Dalia Storyk pasakoja:
Mūsų dėstytoja [D. Tamulevičiūtė] iškart suprato, kad susidūrė su kažkuo unikaliu. Beje, E. Nekrošius buvo labai gražus ir labai gerai vaidino kitų etiuduose [vėliau, 1983 m., jis suvaidino Stasį Girėną Raimondo Vabalo filme „Skrydis per Atlantą“]. Tačiau jo paties etiudai... Mes dar nieko nesupratome, bet instinktyviai jautėme, iš karto suklusdavome, suvokėme, kad jis visa galva aukščiau už mus. Dirbo ryškiai, kitaip, be žodžių. Patirčių realizmas: Dalios Tamulevičiūtės kūrybinės biografijos studija, sudarytoja ir autorė Ramunė Marcinkevičiūtė, Vilnius: Kultūros barai, 2011, p. 125.
Tamulevičiūtė šitai patvirtina:
Iš karto nustebino Eimio vaizduotė. Prisimenu jo studentišką darbą, rodytą pirmame kurse. Jis parengė ištrauką iš Marguerite Duras „Hirosima, mano meile“. Iš miško į Konservatorijos centrinius rūmus atitempė stambų medgalį, ir skyrybų scenoje vyras ir moteris pjovė tą rąstą. Be to, studentai, vaidinantys jo ištraukoje, dar ir sudainavo tekstą, mat Eimis paprašė kompozicijos studentų, kad parinktų muziką [skambėjo „Pink Floyd“]. Žodžiu, lyg ir nieko ypatinga, o emocinis poveikis – nepaprastai stiprus. Ramunės Marcinkevičiūtės pokalbis su Dalia Tamulevičiūte, 1985 08 30. Cit. pagal: Ramunė Marcinkevičiūtė, Eimuntas Nekrošius: erdvė už žodžių, Vilnius: Scena, Kultūros barai, 2002, p. 48.
Galima tik pridurti: lyg ir nieko ypatinga, bet visgi – originalu, drąsu ir netikėta. Rąstas, pjūklas ir „Pink Floyd“ – kaip žemė ar kaimas ir modernybės pasaulis.
Po dvejų aktorystės studijų metų, 1973-iaisiais, Nekrošius, palaimintas Tamulevičiūtės, išvyko į Maskvą studijuoti režisūros. Tiesa, GITIS’e pakliuvęs žymiam rusų režisieriui ir pedagogui Andrejui Gončarovui į rankas, jis, regis, nesijautė atsidūręs komforto zonoje:
Visus penkerius metus buvau ties pašalinimo iš instituto riba: maždaug dvejus su puse metų negavau stipendijos. A. Gončarovas negailestingai rašė man trejetus iš specialybės disciplinų. Kai kurie režisūros fakulteto studentai per penkerius metus pastatydavo penkias veikalų ištraukas, o aš per tą laiką stačiau gal penkiasdešimt – „Ričardo III“, „Fausto“, kone visą „Mocartą ir Saljerį“. Bet šias ir kitas parengtas ištraukas A. Gončarovas negailestingai atmesdavo kaip nevykusias. Visą laiką girdėdavau jo žodžius: „Ne ta mokykla, ne ta maniera, ne tuo keliu einate...“ Markas Petuchauskas, „Gyvenimo metaforos link“, Literatūra ir menas, 1983 02 12, p. 12.
Sakydamas šiuos žodžius, Gončarovas tam tikra prasme buvo labai įžvalgus: jis, regis, puikiai juto, kad Nekrošius yra kitoks – pats sau „mokykla“, pats sau „maniera“, pats sau „kelias“. Tai, ką paskui aiškiai pajuto ir visi kiti, tik jie ir jos tai įvertino kaip didžiulį privalumą: anot Ramunės Marcinkevičiūtės, „šis režisierius priklauso vienintelei – savosios prigimties – tradicijai“. Ramunė Marcinkevičiūtė, Eimuntas Nekrošius: erdvė už žodžių, Vilnius: Scena, Kultūros barai, 2002, p. 165.
Komentarai
Rašyti komentarą