Danutė Kvietkevičiūtė (g. 1939) – viena savičiausių lietuvių tekstilininkių. Jos kūryba subrendo 8–9 dešimtmečiais – individualumo proveržio lietuvių tekstilės mene laikotarpiu.
Būsimoji dailininkė gimė netoli Druskininkų, Neravų kaime, vėliau tapusiame kurorto priemiesčiu. Gimnaziją baigęs ir keturiomis kalbomis kalbėjęs tėvas Adomas Kvietkevičius (1897–1984) statė namus, drožė kryžius, gamino smuikus, fotografavo (laikomas pirmuoju Druskininkų fotografu). Neseniai šimtmetį atšventusioje Ratnyčios šv. apaštalo Baltramiejaus bažnyčioje vis dar stovi jo padarytas Švč. Mergelės Marijos altorius.
Prieš Pirmąjį pasaulinį karą tėvo suręstame namelyje Neravuose dabar ir gyvena dailininkė, pasitraukusi nuo didmiesčio sumaišties. Kvietkevičiūtė pasakoja:
Kitokie buvo žmonių veidai, giliai spindintys, dvasingi, tokie jie ir išlikę tėvelio darytose nuotraukose. Alvyra Grėbliūnienė, „Meistro Adomo altorius tebepuošia Ratnyčios bažnyčią“, Druskininkų naujienos, 2010 07 16.
Ji paiilgsta tų metų, kai šeimose vyravo dora ir pagarba, kai šventadieniais, pasipuošę bažnyčiai skirtais drabužiais, į šv. Mišias kaimo žmonės traukdavo pėsčiomis, basi, apsiaudavo tik prie bažnyčios.
Meniškos prigimties Danutės mama tarnavo pas lenkų ponus guvernante. Tačiau bene šilčiausius prisiminimus būsimoji dailininkė jautė ją auginusiai močiutei Stefanijai – nagingai audėjai, mokiusiai kaimo moteris austi. Išlikusiomis močiutės staklėmis ir šiandien dailininkė audžia antrame aukšte įsirengtoje dirbtuvėlėje. Dukters gabumus pastebėję tėvai nuvežė ją į Kauno vidurinę dailės mokyklą (dab. Kauno dailės gimnazija). Ten ji mokėsi grafikos skyriuje, nes pinigų dažams nebuvo. Nusprendusios tapti tekstilininke Kvietkevičiūtės pirmais metais į Dailės institutą nepriėmė, nes nebuvo komjaunuolė. Teko grįžti į kaimą, metus sunkiai dirbti kolūkyje, įstoti į komjaunimą, kad išsipildytų svajonė studijuoti dailę.
Iš studijų metų dailininkei įsiminė jos dėstytojų Juozo Balčikonio, Vlado Daujoto, Sofijos Veiverytės asmenybės. Neišdildomą įspūdį paliko studentų praktika Leningrado (dab. Sankt Peterburgas) Ermitaže: ten eksponuoti istoriniai gobelenai ir senovės Egipto audiniai, ypač besvorė, plonytė lininė faraono tunika. Gal dėl to Kvietkevičiūtė niekada nepasidavė moderniai tekstilei būdingai neįprastų medžiagų traukai, visuomet kūriniams rinkosi tik plonus siūlus ir lygų paviršių.
Baigusi studijas 1966 m. tekstilininkė „pagal paskyrimą“ dirbo Vilniaus modelių namuose.
Pamenu, bendramokslės purkštavo: kaip čia – kaimietė lieka mieste, tokiam prestižiniam darbe?! O manęs visai netraukė mados. Iš pradžių teko kurti rūbelius vaikams, vėliau jaunimui. Sugalvojau, pavyzdžiui, drabužėlius papuošti piešiniais iš pasakų – kad darželinukams būtų linksmiau. Tačiau siuvėjos labai pyko, nenorėjo siuvinėti aplikacijų – juk tam reikia skirti papildomo darbo... Po dešimties metų išėjau iš modelių namų. Liucija Armonaitė, „Gyvenimas, suaustas į gobelenus“, Naujoji Romuva, 2009, Nr. 4, p. 36.
Komentarai
Rašyti komentarą