Prisijungę prie sistemos, čia galėsite išsisaugoti labiausiai Jums patikusius kūrinius. Plačiau apie „Mano kolekciją“ – skiltyje "Projektai".
Pastumkite slanktuką į dešinę
Jūs sėkmingai užsiregistravote.
Nurodytas vartotojo vardas jau egzistuoja!
Nurodyti slaptažodžiai nesutampa!
Bloga slanktuko pozicija.
Registracija beveik baigta Į jūsų el. pašto dėžutę ( ) išsiųsta nuoroda, kurią paspaudę baigsite registraciją.
Jums išsiųsta nuoroda slaptažodžio keitimui.
Cool Places
Erika Grigoravičienė
 
Tradicinę nuo sovietmečio Vilniuje rengiamą Baltijos šalių jaunųjų dailininkų trienalę 1998 m. ŠMC direktorius Kęstutis Kuizinas padarė temine paroda Cool Places (šaunios vietelės). Greta erdvės instaliacijų ir objektų (pvz., tikro šiukšliavežio), kuriuos šiai parodai sukūrė ar čia perkėlė Baltijos jūros regiono šalių menininkai, parodoje eksponuoti nauji Dainiaus Liškevičiaus, Evaldo Janso, Artūro Railos darbai.
 
Dainiaus Liškevičiaus kūriniui In/Out būdinga paprasta, žodžiais lengvai nusakoma idėja ir techninė pramoninio gaminio precizika. Jo formulė – „apversta situacija“, arba tiesiog pokštas, ir tai – permatomas paviljonas su automatinėmis durimis, kurios priėjus ne atsidaro, o užsidaro. Šį kūrinį pasiūlyta interpretuoti kaip uždraustą teritoriją. Mūsų kur nors neįleidžia, kai esame nekviesti, neturime bilieto, leidimo, esame ne to visuomenės sluoksnio, lyties ir pan. Į šį visiškai tuščią paviljoną buvo neįleidžiami visi žiūrovai be jokios aiškios ar numanos priežasties. Drąsiausi ir vikriausi iš jų vis dėlto prasmukdavo vidun ir paskui ilgai negalėdavo išeiti (jiems čia tekdavo tūnoti, kol kiti teikdavosi pasitraukti nuo tų nelemtų durų, t. y. jų laisvė priklausė nuo aplinkinių sąmoningumo). Ši „atviro kūrinio“ dalis atrodė kur kas įdomesnė už pirminę idėją, tik neaišku, ar tikrai autoriaus numatyta. Šiaip ar taip, menininko pasiūlytas žaislas lankytojams neilgai trukus nusibosdavo.
 
Evaldo Janso Užkulisiai ir scenos – tai instaliacija iš monitorių ir vaizdo kamerų, stebėjimo sistema. Monitoriuose buvo matyti ŠMC pastatas, kuriame ir vyko paroda. ŠMC tapo dideliu panoptikonu, tik jis neturėjo griežtos struktūros ir vieno žiūros taško (kaip Foucault aprašytas Benthamo suprojektuotas kalėjimas), buvo sklidus, beformis daugybės perspektyvų derinys. Žiūrovas čia nebuvo matomas (erdvėje, kur įtaisyti monitoriai, nebuvo kameros), bet tik kol pats žiūrėjo, o nuėjęs į kitą salę tapdavo kito žiūrovo stebėjimo objektu . Bet kuris lankytojas galėjo pamatyti, kas vyksta ŠMC. Jansas tarsi perėmė ŠMC funkciją rodyti ir pristatyti, ne ŠMC rodė Janso kūrybą, o jis – ŠMC gyvenimą ir veiklą, ne tik sales, bet ir darbuotojų kabinetus bei jiems skirtą tualetą, kur dar buvo pastatęs vazonus su kanapėmis.
 
Artūras Raila projektu Mes arba niekas ketino parodoje pristatyti nelegalią organizaciją – Lietuvos nacionalsocialistinės vienybės sąjungą. ŠMC turėjo būti įkurdintas sąjungos štabas, buvo numatyta ir jos lyderio kalba. Iš šio sumanymo teliko plakatas su užrašu „sustabdyta“ ir pučiamųjų orkestro bei šokių trupės pasirodymas. Railos sumanyme nebuvo aiškios ribos tarp tikrovės ir simuliacijos, nebuvo apibrėžtas LNSVS įteisinimo ŠMC teritorijoje (stebimoje Janso kamerų) lygmuo ir statusas. Veikiausiai Raila ketino pristatyti sąjungą kaip sąjungą, o jos vadą – kaip vadą, o ne klouną. Antroji projekto dalis – Railos bendradarbiavimas su ŠMC – įrodė, kad meno institucionalizavimo istorija dar nebaigta ir egzistuoja uždraustų dalykų.
 

Komentarai

Rašyti komentarą
Pasidalinkite savo komentaru.

Šaltiniai ir nuorodos

100 šiuolaikinių Lietuvos dailininkų
Sudarytoja Raminta Jurėnaitė, Vilnius: R. Paknio leidykla, 2000
Cool Places, 7-oji Baltijos šalių meno trienalė
Katalogas, redaktorius Jonas Valatkevičius, tekstų autoriai Jonas Valatkevičius, Kęstutis Kuizinas, Vilnius: Šiuolaikinio meno centras, 1998
Loading…
[[item.title]]
[[item.description]] [[item.details]]
Užsisakyk MO muziejaus naujienlaiškį!
Naujienlaiškis sėkmingai užsakytas.
Patikrinkite savo pašto dėžutę ir paspauskite ant gautos nuorodos norėdami patvirtinti užsakymą.