Prisijungę prie sistemos, čia galėsite išsisaugoti labiausiai Jums patikusius kūrinius. Plačiau apie „Mano kolekciją“ – skiltyje "Projektai".
Pastumkite slanktuką į dešinę
Jūs sėkmingai užsiregistravote.
Nurodytas vartotojo vardas jau egzistuoja!
Nurodyti slaptažodžiai nesutampa!
Bloga slanktuko pozicija.
Registracija beveik baigta Į jūsų el. pašto dėžutę ( ) išsiųsta nuoroda, kurią paspaudę baigsite registraciją.
Jums išsiųsta nuoroda slaptažodžio keitimui.
Vitalijus Butyrinas
Vitalijus
Trumpa biografija
  • Fotomenininkas.
  • Gimė 1947 m. Kaune.
  • 1993–2001 m. Tarptatinės fotografijos federacijos atstovas Lietuvoje.
  • Lietuvos fotomenininkų sąjungos narys.
  • Kūrinių yra Lietuvos dailės muziejaus, Lietuvos fotomenininkų sąjungos, Nacionalinės bibliotekos Paryžiuje, privačiose kolekcijose Lietuvoje ir užsienyje.
Apie kūrybą
Vitalijus Butyrinas – vienas savičiausių kūrėjų vadinamosios Lietuvos fotografijos mokyklos scenoje. 1947 m. Kaune gimęs autorius kūrybinės fotografijos srityje debiutavo XX a. 7 dešimtmetyje – tuo metu, kai Lietuvoje įsitvirtino humanistinės fotografijos kryptis, rusų menotyrininkų apibūdinta kaip savita nacionalinė fotografijos mokykla. Pradėjęs dalyvauti parodinėje veikloje nuo 1965 m. Butyrinas buvo kūrybiškai aktyvus: surengė 76 individualias parodas Lietuvoje ir kitose šalyse, pelnė daugiau kaip 300  apdovanojimų. Fotografas taip pat prisidėjo prie Lietuvos fotografijos mokyklos institucinio įtvirtinimo ir jos atstovų kūrybos sklaidos užsienyje, 1973–1980 m. dirbdamas Lietuvos fotomenininkų sąjungoje.
 
Su Lietuvos fotografijos mokykla akivaizdžiai susiję ankstyviausi, šiandien mažiau žinomi, Butyrino darbai, sukurti daugelio mokyklos atstovų pamėgtu reportažiniu metodu. Tačiau vėliau autorius atitolo nuo daugeliui kolegų būdingo reportažinio kūrybos metodo ir ėmė kurti montažus, kuriuose pradinis fotografinis atvaizdas buvo panaudojamas tik kaip pradinė medžiaga. Pradžioje montažą, sustiprintą nespalvotų fotografijų kontrastą ir grafikai artimą estetiką Butyrinas taikė siekdamas kompozicijų aiškumo bei lakoniškumo. Šie darbo metodai bei raiškos būdai išliko svarbūs ir vėlesnėje jo kūryboje, tačiau pasitelkdamas juos menininkas netrukus ėmė komponuoti sudėtingus, iš daugelio detalių susidedančius vaizdus. Autoriaus kūrybinis kelias vedė link daugialypę simbolinę prasmę turinčių vaizdinių pasaulio. Šie fotografijų vaizdinės formos ypatumai ir fantastiniai kūrinių siužetai, jų simboliškumas tapo svarbiausiais Butyrino kūrybos bruožais, paženklinusiais brandžiausius 8 ir 9 dešimtmetį sukurtus darbus ir jų ciklus.
 
Ar fotomontažas buvo išskirtinis, tik Butyrino darbams būdingas bruožas? Lietuvos fotografijos istorijos pavyzdžiai sufleruoja neigiamą atsakymą. Ne tik montažas, bet ir kitokie eksperimentai su fotografijos technologijomis Kaune, kur Butyrinas pradėjo savo pažintį su kūrybine fotografija Kauno fotoklube, buvo populiarūs nuo tarpukario. Tuomet technologinius eksperimentus, apibendrintai vadinamus fotografika, Laikinojoje sostinėje propagavo Povilas Karpavičius, čia plėtojęs kūrybinę, teorinę ir švietimo veiklą fotografijos srityje. Vėliau kūrybinius eksperimentus išbandė ne vienas 1963 m. Kaune pradėjusio veikti fotoklubo narys, o tais pačiais metais klubui vadovauti pradėjęs Rimgaudas Maleckas fotografikos srityje nuosekliai kuria iki šių dienų. Butyrino kūrybos stilistikai artimų montažų yra sukūrę vilnietis Stanislovas Žvirgždas ir alytiškis Zenonas Bulgakovas. Kita vertus, reikia pabrėžti, kad fotomontažo srityje taip nuosekliai ir ilgai, kaip Butyrinas, nedirbo nė vienas kitas Lietuvos fotografas.
  
Butyrino meistriškumas analoginės fotografijos laikais atrodė išskirtinis. Tačiau pats autorius nepritaria fotografijos technologijos sureikšminimui: „svarbu ne kaip, o kas kuriama“, – teigia jis. Montažas menininkui yra tik priemonė kurti savitą, simbolinę kūrinių vaizdinę „kalbą“ ir įtaigiai perteikti jam svarbias idėjas. Kai kurias idėjas „išskaityti“ nesunku. Pavyzdžiui, darbe Senas namas (1974) jaunos merginos figūros sugretinimas su namo ir prie jo sėdinčių močiučių vaizdu tampa vizualia metafora, aiškiai perteikiančia žmogaus laikinumo ir kartų kaitos, amžinojo gyvenimo rato idėjas.
 
Tiesa, ne visų Butyrino darbų prasmė tokia akivaizdi. Norint suprasti kai kuriuos kūrinius svarbu ir geriau išmanyti meno bei kultūros, ne tik fotografijos, lauką. Bene akivaizdžiausios ir paties Butyrino vardijamos užuominos į jo darbams svarbų vaizduojamojo meno kontekstą – tai fotomontažuose sąmoningai kuriamos sąsajos su žymaus lietuvių dailininko Mikalojaus Konstantino Čiurlionio paveikslais. Šiuos skirtingų laikotarpių ir meno sričių ryšius gali nurodyti pats kūrinio pavadinimas, pavyzdžiui, M. K. Čiurlionis. Iš ciklo „Titanai“ (1983). Tokios sąsajos gali įgauti ir abstraktesnį pavidalą, pavyzdžiui, abiejų menininkų siekyje muzikos sukeltas impresijas perteikti vaizdais. Pasak filosofo Algirdo Gaižučio, Butyrino darbuose juntamas muzikinis pradas: „Vienu atveju, jis organizuotas kaip skirtingo „tankio“, kontrastingumo linijų ir dėmių ritmas; kitu – kaip tam tikrų detalių pasikartojimas [...]; trečiu jis pasireiškia kaip subtili daiktų paviršių žaismė – ar tai būtų vanduo, dangus, ar kalnai.“
 
Čia gali kilti svarbus klausimas: kodėl nuo Lietuvos fotografijos mokyklai būdingo reportažinio kūrybos metodo atitolęs ir rėmęsis kitų meno sričių pavyzdžiais Butyrinas laikomas neatskiriama tos mokyklos dalimi? Atsakymo reikėtų ieškoti ne žvelgiant į darbų atlikimo techniką ar estetiką, o į jų perteikiamą pasaulėžiūrą. Butyrino sukurtame fantastiniame pasaulėvaizdyje gamta siejama su žmogumi, o šios vienovės vaizdiniais bandoma kelti egzistencinius klausimus ir perteikti, atrodytų, universalias meilės, gimimo ir mirties, ryšio su dieviškuoju pasauliu temas. Todėl Butyrino kūrybą galima laikyti ryškią bei savitą formą įgavusia Lietuvos fotografijos mokyklos atmaina, kurioje svarbiausia vieta, kaip ir kitų šios mokyklos atstovų darbuose, vis dėlto tenka žmogui ir apibendrintiems egzistenciniams klausimams.
 
Tomas Pabedinskas
Parodos
Asmeninės parodos
2001 Fotografijos galerija Prospektas, Vilnius
1992 Lietuvių dailės muziejus, Lemontas, JAV
1991 Fotografijos galerija Bromberg, Melburnas, Australija
1990 Gomelio srities fotografijos draugijos salonas, Gomelis, Baltarusija
1989 Parodų salė, Nyiregyhaza, Vengrija; Asahi Photo galerija, Tokijas, Japonija
1988 Universiteto galerija, Leipcigas, Vokietija
1987 Preus fotografijos muziejus, Hortenas, Norvegija
 
Grupinės parodos:
2003 Das Baltische Fotolinse. Schloss Holligen, Bernas, Šveicarija
2002 Lietuviškos įžvalgos: fotografija nuo 1960 m. iki dabar. Leinwandhaus galerija, Frankfurtas prie Maino, Vokietija
1996 Uždrausti Lietuvos fotografų aktai. Miunchenas, Vokietija
1994 Fotografijos paroda „Kasdienybės šviesa iš Lietuvos“, Dortmundas, Vokietija
1990 L’Anne de l’Est. Muse d’ Elyse, Lozana, Šveicarija
1987 Aktas šiuolaikinės Rytų Europos fotografijoje. Galerija Canon, Amsterdamas, Nyderlandai
1987 Tarptautinė eksperimentinės grafikos paroda „Menas šiandien II“. Lajošo galerija, Jaunųjų menininkų klubas, Aukštesnioji meno mokykla, Budapeštas, Vengrija
 
 
 
Daugiau
Straipsniai, interviu
Autoriaus darbai
Fotografija
Rezultatų nėra.
Loading…
[[item.title]]
[[item.description]] [[item.details]]
Užsisakyk MO muziejaus naujienlaiškį!
Naujienlaiškis sėkmingai užsakytas.
Patikrinkite savo pašto dėžutę ir paspauskite ant gautos nuorodos norėdami patvirtinti užsakymą.