Prisijungę prie sistemos, čia galėsite išsisaugoti labiausiai Jums patikusius kūrinius. Plačiau apie „Mano kolekciją“ – skiltyje "Projektai".
Pastumkite slanktuką į dešinę
Jūs sėkmingai užsiregistravote.
Nurodytas vartotojo vardas jau egzistuoja!
Nurodyti slaptažodžiai nesutampa!
Bloga slanktuko pozicija.
Registracija beveik baigta Į jūsų el. pašto dėžutę ( ) išsiųsta nuoroda, kurią paspaudę baigsite registraciją.
Jums išsiųsta nuoroda slaptažodžio keitimui.
Ugnius Gelguda
Ugnius
Trumpa biografija
  • Menininkas, kuria video, instaliacijas, fotografiją. 
  • Gimė 1977 m. Vilniuje.
  • Gyvena ir dirba Niujorke, Berlyne, Vilniuje.
  • Nuo 2009 m. kuria su Neringa Černiauskaite (g. 1984 m.). Nuo 2014 m. menininkų duetas žinomas Pakui Hardware pavadinimu.
  • 2010 m. įgijo Meno licenziato laipsnį Vilniaus dailės akademijoje.
  • 2011–2012 m. dirbo lektoriumi Vilniaus dailės akademijoje, Vilniaus dizaino kolegijoje.
  • Apdovanotas Lietuvos Kultūros ministerijos už geriausią profesionalaus menininko debiutą (2006). Maskvos tarptautiniame meno festivalyje už instaliaciją „Žalgiris“ (2007), LR Kultūros ministerijos apdovanojimas už audiovizualinę instaliaciją „Žalgiris“ (2010), Henkel Art 2013 nominacija, Viena (2013).
  • Kūrinių yra privačiose kolekcijose Lietuvoje ir užsienyje.
  • Pakui Hardware internetinė svetainė http://www.pakuihardware.org/index.php?/projects/about/
Apie kūrybą
 
Jeigu reikėtų išsirinkti vieną žodį, kuris apibūdintų Ugniaus Gelgudos kūrybą, tai būtų žodis „aktualu“. Gelgudos kūriniai čiuopia tai, kas atspindi tam tikrą esamo laiko pulsą, neregimus, bet labai reikšmingus sociumo reiškinius, įvykius, problemas.
 
Pirmieji Gelgudos kūriniai, kuriuose „aktualu“ įgauna prasmę, yra 2004 m. sukurtas fotografijų ciklas Gyvenimas kartu. Tai jautrūs ir subtilūs pačių įvairiausių (heteroseksualių ir homoseksualių, kai tarp sutuoktinių didelis amžiaus skirtumas, anksti susituokusių ir t. t.) šeimų / porų portretai, kurie tuo metu sukėlė nemažai diskusijų. Ko gero, tai buvo pirmasis Lietuvoje su lyčių klausimais susijęs cenzūros atvejis, nes kūriniai buvo pašalinti net iš dviejų parodų. Nepaisant cenzūros, ciklas vėliau buvo parodytas ne vienoje grupinėje parodoje, pavyzdžiui, 2009 m. Vienoje vykusioje tarptautinėje parodoje „Gender Check“ („Lyties kontrolė. Moteriškumas ir vyriškumas Rytų Europos mene“). Taigi jau nuo pat savo kūrybos pradžios Gelguda kelia aktualius ir ne visiems patogius klausimus apie dabartį, apie tai, kas kartais nutylima, užmaskuojama.
 
Dar aktyviau dalyvauti parodose Gelguda pradėjo maždaug nuo 2006 m., sukūręs audiovizualinę instaliaciją Žalgiris. Didelio formato projekcijoje vaizduojama šėlstančių žmonių minia, primenanti žymiąją Jano Matejkos drobę Žalgiris. Tik veikėjai ir laikotarpis kiti. Gelgudos Žalgiris – tai savotiškas monumentas šėlsmui (pasiekusiam patį aukščiausią kulminacijos tašką). Žiūrint į jį atrodo, kad euforiškas šėlsmas tiek mūšyje, tiek punk stiliaus muzikos grupės koncerte ar diskotekoje labai panašūs, ir nors šėlsmas mūšyje yra susijęs su mirtimi, o šėlsmas šventėje – su gyvybe ir malonumu, tam tikrame taške jie šiurpinančiai supanašėja. Gigantiškas instaliacijos formatas ir garso takelis nardina žiūrovą į dvimatį panoramos vaizdą tarsi kviesdamas įsilieti į euforijos apimtą minią.
 
Apie šėlsmą svarstoma ir 2008 m. sukurtame cikle Gravitacija. Tiesa, čia jis labiau suvaldytas, kaip pats autorius teigia, „čia nepamatysi apsvaigusios ar pavargusios publikos – čia idealus jaunimas, puikiai išmanantis pozą, žinantis fotografijos fiksavimo galią“. Ciklo pavadinimas turi kelias prasmes, tai ir nuoroda į vieną pirmųjų Lietuvoje šokių klubų „Gravity“, ir būsena, kai naktinių linksmybių sūkuryje išnyksta gravitacija. Tai liudija ir pats fotografinis vaizdas, kuriame užfiksuotos figūros tarsi išskydusios ir pasiklydusios erdvėje. Tokį efektą Gelguda kuria derindamas skaitmeninę ir „Polaroid“ fototechniką. Šėlsmo įvaizdis jo kūryboje galėtų būti siejamas su menininko biografija. Ugnius ne vienus metus grojo hardkoro grupėje „Bora“, tad kūryboje stebėti ir reflektuoti Vilniaus muzikinį / naktinį pasaulį pradėjo labai natūraliai.
 
Dar vienas svarbus menininko kūrybos etapas yra susijęs su 2008 m. pradėta kurti fotografijų serija Kriminaliniai peizažai. Kūriniuose tyrinėjamas vaizdo ir teksto santykis. Svarstoma, kas atsitinka su kriminalinių spaudos puslapių tekstus lydinčiais vaizdais, kai jie atskiriami nuo teksto (ir konteksto). Gelguda atkuria peizažų, kuriuose padarytas vienoks ar kitoks nusikaltimas, vaizdus, bet nevaizduoja paties nusikaltimo. Žiūrovas paliekamas stebėti šiuos iš pirmo žvilgsnio niekuo neypatingus peizažus žinodamas ir nujausdamas, kad čia įvyko kažkas baisaus. Serija žymi labai svarbų kūrybos bruožą – fotografinės sąmonės apmąstymą, kuris laikui bėgant skleidėsi kituose kūriniuose Pavyzdžiui, videodarbe Rojaus medis arba drauge su žmona meno kritike ir menininke Neringa Černiauskaite sukurtuose videofilmuose ir instaliacijose, kurios pristatytos jų dueto parodoje „Dabar labiau nei bet kada“ (2011).
 
Šioje parodoje eksponuoti kūriniai Atspindžių girios kronikosAukščiausiame taške ir Dabar labiau nei bet kada Gelgudos biografijoje žymi naują posūkį. Tai laikotarpis, kai menininkas įsitraukia į bendrą kūrybinę veiklą su Černiauskaite. Greitai po parodos atidarymo menininkų duetas išvyksta studijuoti, gyventi ir kurti į Niujorką, ten kelerius metus, veikiami sodrios ir savitos Niujorko meno scenos, toliau formuoja savo meninio dueto identitetą. Menininkai akylai stebi aplinką ir dabarties pasaulio aktualijas. Tai liudija ir 2014 m. Šiuolaikinio meno centre vykusi personalinė paroda „Bėgiko metafizika“, kurioje pasitelkus bėgiko įvaizdį analizuojama ateities ir vaizduotės santykio tema, ir nemažai pastaraisiais metais sukurtų instaliacijų ir objektų. Greitis, postorganiniai kūnai, sintetiniai balsai, augmentuota realybė, internetiniai vaizdiniai, dirbtinai generuojama tikrovė, dizaino kuriami ateities kūnai – visos šios dabarties aktualijos naujajam materializmui būdinga maniera apmąstomos menininkų kūriniuose. (Naujasis materializmas – tai XXI a. suklestėjusi filosofijos, kultūros teorijos, šiuolaikinio meno etc. kryptis (tendencija), kurios esmė – tikėjimas medžiagos / materijos viršenybe.)
 
Prieš kelerius metus Gelguda ir Černiauskaitė pristatė naują dueto pavadinimą – „Pakui Hardware“. Pavadinimas, sukurtas kuratoriaus Alexo Rosso, nurodo mitologinę figūrą Pakui, gimdymo deivės Haumėjos patarnautoją, pasižymėjusią gebėjimu greitai judėti. Tad „Pakui Hardware“, anot menininkų, yra greitis, prekės ženklo kaip mitinės semio-prekės politika ir siekis peržengti materialumo ribas. Pavadinimas, žymintis greitį ir derlingumą, labai taikliai atspindi dueto pastarųjų metų veiklą ir tos veiklos aktyvumą. Menininkai dalyvavo daugiau nei dvidešimtyje grupinių parodų ir surengė bent dešimt personalinių parodų įvairiose institucijose.
 
„Pakui Hardware“ šiuo metu yra turbūt patys aktyviausi lietuvių kilmės menininkai, kurių kūriniuose dabarties kultūros, politikos, ekonomikos, technologijų etc. aktualijos apmąstomos neatsiliekant nuo naujausių šiuolaikinio meno lauko tendencijų.
 
Danutė Gambickaitė
Parodos
Asmeninės parodos
2014 The Metaphysics of the Runner. Ugnius Gelguda & Neringa Černiauskaitė, 321 Galerija, Bruklinas, Niujorkas
2014 NADA New York, Ugnius Gelguda & Neringa Černiauskaitė, Galerija VARTAI, Niujorkas
2013 Wolfgang, is that you? Kartu su Neringa Černiauskaite, Galerija VARTAI, Vilnius
2014 Anything is always nearby or next to something else. Kartu su Neringa Černiauskaite, Microscope galerija, Niujorkas
2009 ARTscape. Galerija VARTAI, Vilnius
2006 Open Space / Art Cologne. Audiovizualinė instaliacija „Žalgiris“. Atstovauta galerijai VARTAI, Kelnas, Vokietija
2004 Gyvenimas kartu. Akademijos galerija, Vilnius
 
Grupinės parodos
2014 Popcorn, Pepsi, Petabytes. Ugnius Gelguda & Neringa Černiauskaitė, CCS Bard / Hessel Museum of Art, Niujorkas
2013 Nepriklausomybės dvidešimtmečio menas ir kinas. Kaip atsimename? Nacionalinė dailės galerija, Vilnius
2012 Festival Circulation(s) 2012. Galerija Cote Seine, Paryžius
2012 ArtVideoExchange. Kartu su Egle Budvytyte, Antanu Gerliku, Tromsas, Norvegija

2011 Rencontres Internationales Paris/Berlin/Madrid. Šiuolaikinio meno centras Pompidou, Paryžius
2010 Gender check. Zachea, Nacionalinė meno galerija, Varšuva
2009 Gender check. MUMOK, Vienos Kunsthalė, Viena
2009 Šių laikų herojai. Jono Meko vizualiųjų menų centras, Vilnius
 
 
 
Daugiau
Straipsniai, interviu
Autoriaus darbai
Visi kūriniai Fotografija Instaliacija
Rezultatų nėra.
Loading…
[[item.title]]
[[item.description]] [[item.details]]
Užsisakyk MO muziejaus naujienlaiškį!
Naujienlaiškis sėkmingai užsakytas.
Patikrinkite savo pašto dėžutę ir paspauskite ant gautos nuorodos norėdami patvirtinti užsakymą.