
Naujienlaiškis sėkmingai užsakytas.
Patikrinkite savo pašto dėžutę ir paspauskite ant gautos nuorodos norėdami patvirtinti užsakymą.
![]() |
Trumpa biografija
Apie kūrybą
Raimundo Sližio tapyba priešinasi meno autonomijai. Jai reikalinga publika, o publikai reikalinga ji. Sližys su savo žiūrovais juokauja, barasi, šaiposi iš jų ir su jais koketuoja. Šie piktinasi ir žavisi. Abejingų nebūna. Tai tapyba, kuri moka užkalbinti, papasakoti ir išprovokuoti.
Galbūt taip atsitinka todėl, kad Sližio paveikslų herojai ir žiūrovai yra tie patys. Jo temos – kasdienio miesčioniško gyvenimo peripetijų studijos. Jo herojai tik miesto gyventojai: bohema, jos aplinka ir paprasti piliečiai. Tiesa, vaizduojami ir jų antipodai – už visuomenės ribų išstumti ar iškritę asmenys: vagys, prostitutės, valkatos. Žmonės jo paveiksluose visada ilsisi, kelia pokylius arba išsipustę savo pramogų ritualams. Šie vaizdai ir portretai – tai raktas į visą jų būtį. Tai ne tik tikri įvykiai, bet ir komiškos svajonės. Kiekvienas paprastas arba grupinis portretas ar žanrinis siužetas čia paverčiamas alegorija. Tos realistinės alegorijos gali būti labai įvairios.
Kai Sližys aštuntojo dešimtmečio pabaigoje baigė studijas, oficialus menas turėjo labai „specifinių“ žaidimo taisyklių. Reglamentuojami buvo ne vien užsakyminiai teminiai paveikslai, bet, tik gal ne taip atvirai, ir kamerinė kūryba. Ekspresija buvo pagrindinis užsakyminių darbų bruožas – tuo reikėjo pabrėžti vaizduojamųjų įvykių svarbą. Kameriniai darbai galėjo būti atlikti gana įvairiomis manieromis, tiesa, vis dar būdavo rekomenduojama atsisakyti abstrakcijos. Tačiau visi jie turėjo „teigti gyvenimą“, o kartu būti ir optimistiškai lyriški. Karikatūra, groteskas galėjo būti skelbiami tik satyriniame žurnale. Didelės drobės buvo skirtos „rimtiems dalykams“.
Todėl Sližio realistinių alegorijų groteskas tuo metu buvo išskirtinis, susilaukęs didelio rezonanso tiek tarp pačių menininkų, tiek visuomenėje. Tai buvo pasipriešinimas melui, iššūkis korumpuotam meniniam gyvenimui ir apsimestiniam miesčioniškos visuomenės užmaršumui. Kitaip nei dauguma tapytojų, Sližys nesislepia archaikoje, neieško mitologizuotų įvaizdžių, bet pasineria į savo laiko negandas ir jas kritikuoja. Ši visuomenės kritika tokia paveiki buvo dar ir todėl, kad Sližys ieškojo teisingumo ne kaip teisėjas. Jis ir pats atsiduria tarp savo herojų. Sližys sukūrė ir savitą ikonografiją bei plastinę kalbą.
Devintojo dešimtmečio pabaiga – pokyčių metas Sližio kūryboje. Jis darosi intymesnis. Dingsta socialiai angažuotas groteskas. Jis tiesiog studijuoja snobiškus personažus salonų, kavinių, koncertų salių interjeruose. Sližys stebi juos sarkastiškai ir kartu susižavėjęs. Jų komiškai ir vis dėlto žaviai elegancijai pabrėžti menininkas pasitelkia net Vienos secesijos citatas. Linija čia nebe tik deformuota, bet ir ornamentuota. Ji dabar dera su pasteliniais perlamutriniais tonais. Tapytojas atsisako ankstesnio groteskiško piešinio ir švelnios spalvų gamos kontrasto. Vėlyvųjų Sližio paveikslų pasaulietiškumas ne mažiau provokuoja nei ankstesniųjų „nepraustaburniškumas“.
Raminta Jurėnaitė
Taip pat skaitykite apie menininką ir kitus Penketo dailininkus Kultūros istorijos skiltyje.
Parodos
Asmeninės parodos
2010 Piešinių, akvarelės ir grafikos darbų paroda. „Juškus Gallery“, Vilnius
2009 Abstrakcija ir ekspresionizmas: dvi Vilniaus tapybos tradicijos 1960–2009. Galerija „Akademija", Vilnius
2001 Tapybos paroda. Galerija „O11“, Vilnius
1998, 2003, 2004, 2006 Tapybos parodos. Galerija „Rotunda“, Vilnius
1992 Tapyba. Šiuolaikinio meno centras, Vilnius
Grupinės parodos
2013 Dienos svajos, nakties košmaras. VDA ekspozicijų salė „Titanikas“, Vilnius
2013 Tapybos paroda su Pauliumi Juška. Galerija „Akademija“, Vilnius
2009 Tapybos paroda su Henriku Natalevičiumi. Marijos ir Jurgio Šlapelių namas-muziejus, Vilnius
2007–2008 Eksperimentas, XX–XXI a. Lietuvos dailės paroda. LDM Radvilų rūmai, Vilnius
1997 Tylusis modernizmas Lietuvoje. 1962–1982. Šiuolaikinio meno centras, Vilnius
Straipsniai, interviu
Rūta Jakutytė. Ne apie Raimundą Sližį. Apie Raimį
Šiaurės Atėnai, 2011-03-04
Laima Kreivytė. (Ne)pakeliama piešinio lengvybė. Raimundo Sližio piešinių ir akvarelių paroda „Juškus Gallery“
7 meno dienos, Nr. 11, 2010-03-19
Rūta Jakštonienė. Ironiški, į mus panašūs personažai. Raimundo Sližio kūrybos paroda „Baroti“ galerijoje Klaipėdoje
7 meno dienos, Nr. 813, 2008-09-05
Ramutė Rachlevičiūtė. Et, Raimi, Raimi...in memoriam
7 meno dienos, Nr. 791, 2008-02-29
Mindaugas Skudutis. Raimundas Sližys 1957 07 22 - 2008 02 23 in memoriam
Literatūra ir menas, Nr. 3179, 2008-02-28
Daugiau
|