
Naujienlaiškis sėkmingai užsakytas.
Patikrinkite savo pašto dėžutę ir paspauskite ant gautos nuorodos norėdami patvirtinti užsakymą.
![]() |
Trumpa biografija
Apie kūrybą
Juzefa (Juta) Čeičytė yra apibūdinama kaip „tyliausioji” iš tyliųjų modernistų. „Jos „nepriėmė” ne tik oficialioji konjunktūra, bet ir kolegos. Anuometinis „cechinis” susiskaldymas (gajus ir dabar) tapančios scenografės niekaip neleido vadinti tapytoja. O ir ta jos tapyba niekaip netilpo į „lietuviškos mokyklos” rėmelius.” – paaiškina legendinė dailėtyrininkė Gražina Kliaugienė.
Dabar dailininkė gretinama su Kazimiera Zimblyte, irgi nepripažinta savo laiku, nes ji taip pat buvo atėjusi iš kitos srities (tekstilės). Ir Čeičytė, ir Zimblytė reiškėsi scenografijoje, o tapybą bei koliažus kūrė sau. Personalines parodas galima ant vienos rankos pirštų suskaičiuoti. Abiejų menininkių abstrakcijos žymėjo vidines būsenas. Istoriją iš naujo analizuojančiose parodose jų kūriniai atsiduria greta ir verčia susimąstyti apie nuolatinę Lietuvos dailės istorijos klaidą – aklumą naujovėms ateinančioms iš mažiau vertinamų sričių.
Lemiamas Juzefos kūrybos eigai ir likimui buvo istorinis laikas – vienas kitą keitę karai, po jų įsigalėjęs režimas išblaškė šeimą, pasmerkė ją persekiojimams. Galiausiai dailininkė užuovėją rado teatre, o paskui daug pasireiškė ir kine kaip scenovaizdžio ir kostiumo dailininkė. Čia ji susilaukė pripažinimo, dažnai buvo minima recenzijose, tačiau kaip pati sako: „Tapyba buvo viso mano gyvenimo ilgesys ir sopė. Kad ir ką dirbdavau, ji būdavo mano mintyse ir sieloje. [...] O tapyboje visada buvau vienišė. Galvojau, jaučiau, dariau. Amžina disidentė, atsiribojusi.”
Čeičytė paraleliai rašė eiles, bet savo rašymą vertina santūriai: „Poezija aš žaidžiu”, tačiau kūrybos visumos geriau neskaidyti, nes anot dailininkės: „mano visą gyvenimą galima atsekti pagal tapybos darbus ir poeziją.” Skaidyti, ko gero, ir neįmanoma, nes jos poezijoje egzistuoja kino kadrai, čia eilėraštis gali būti užbaigiamas: „Kamera palydi”. Eilėse su spalvomis ji elgiasi kaip tapyboje, pvz. „Įbrėšiu skausmo liniją/Raudonas purpuras sudrebės” arba „Ūžkliūvu už baltos linijos/ir griūvu į tamsą.” Ten veikia teptukai, drobės baltumas, o Vincentą [van Goghą] ji kviečia išgert vyno. Eilėse ir teatro scena, ir šokis. Yra ir auksinė migla, kuri užkrenta, visai kaip būna jos paveiksluose.
O tapyboje labai daug sietino su teatru. Visų pirma erdviškumo suvokimas ir šviesos svarba. Jos darbų paviršiai sudaryti iš sluoksnių. Sluoksniai iš spalvų ir medžiagų, kurias formuojant dažnai artėjama prie skulptūros (horeljefo). Auksas ir sidabras nugulęs faktūrose ir klostėse „tyli” arba galingai „laimina” priklausomai nuo apšvietimo. Tai daugiaveidė, laike ir erdvėje judri struktūra. „Jutos abstrakcijos – tai visai ne tos abstrakcijos, kurios kuriamos susikaupus ties formaliais elementais. Tai jos gyvenimas fiksuotas būsenos pavidalu, tai jos savijauta laike ir pasaulyje.” – pažymi Gražina Kliaugienė.
Čeičytės tapybos atstūmimas lėmė ir didžiulę laisvę jai. Tai intymioji buveinė. Gal todėl paveikslai man primena daugiasluoksnius apsauginius kiautus sudėtus iš gyvenimo brangenybių (žiūrėjimas į žvaigždes su tėvu vaikystėje) ir sužeisto pasaulio slaugymas drobės tvarsčiais (darbai su prisiūtomis skiautėmis). Menininkė pasižymėjo visose srityse, kur tik teko įsitraukti, greičiausiai todėl, kad kūryba buvo didžioji užuovėja nelengvame gyvenime. Ji sako, kad: „Paveikslas kaip malda, jį reikia sukalbėti kaip maldą”.
Monika Krikštopaitytė
MMC video
„Jūs galvojat, kad prie kiekvieno darbo kažką filosofuoji. Dirbi ir tiek“, – sako dailininkė, scenografė, poetė Juzefa Čeičytė. Jos pasakojimuose telpa net kelių epochų istorija.
Antroje pokalbio dalyje menininkė Juzefa Čeičytė tęsia pasakojimą apie studijų metus, darbą Klaipėdos dramos teatre.
Trečioje pokalbio dalyje dailininkė Juzefa Čeičytė pasakoja apie savo pirmuosius poetinius bandymus. Kalbina menotyrininkė Jolanta Marcišauskytė-Jurašienė, 2012 12 07.
Parodos
Asmeninės parodos
1959 Dramos teatras, Klaipėda
1982, 1989 Dailės parodų rūmai, Vilnius
1989 Kauno paveikslų galerija
1991, 1994–1996 Galerija „Vartai“, Vilnius
1997 Teatro sąjunga, Vilnius
2002–2003 Rokiškio krašto muziejus
2006 Juzefa Čeičytė – laiko ir erdvės metraštininkė. LDM Radvilų rūmai, Vilnius
Grupinės parodos
1955, 1964 Respublikinės teatro dailininkų darbų parodos. Lietuvos dailės muziejus, Vilnius
1978, 1987 Respublikinės kino dailininkų parodos. Menininkų rūmai, Vilnius
1982 Lietuvos kino dailės paroda. Maskva
1987 Visasąjunginė kino dailės paroda. Centriniai menininkų namai, Maskva
1995 Galerijos „Vartai“ kūriniai. M. K. Čiurlionio galerija, Čikaga, JAV
1996 Tremties atmintis. Kauno paveikslų galerija
1997 Tylusis modernizmas Lietuvoje. 1962–1982. Šiuolaikinio meno centras, Vilnius
1998 Lietuvos dailė. Moters patirtis. Nacionalinis moterų dailės muziejus, Vašingtonas
2007–2008 Eksperimentas, XX–XXI a. Lietuvos dailės paroda. LDM Radvilų rūmai, Vilnius
Straipsniai, interviu
Aš ne spalva, o blizgesys. Pokalbis su tapytoja, kino ir teatro dailininke Juzefa Čeičyte. Kalbino Donata Griciutė-Jutkienė
Krantai, 2011-05-23
Viktorija Daujotytė. Judesiais, linijomis ir žodžiais (Juzefa Čeičytė. Šokis po šokio, 2008)
Tekstai.lt [pradinis šaltinis: Metai, Nr. 6], 2008-06-23
Juozas Matonis, Vytautas Damaševičius. Dokumentinis filmas "Dailininkas Juzefa Čeičytė"
youtube.com, 1995-12-30
|