Prisijungę prie sistemos, čia galėsite išsisaugoti labiausiai Jums patikusius kūrinius. Plačiau apie „Mano kolekciją“ – skiltyje "Projektai".
Pastumkite slanktuką į dešinę
Jūs sėkmingai užsiregistravote.
Nurodytas vartotojo vardas jau egzistuoja!
Nurodyti slaptažodžiai nesutampa!
Bloga slanktuko pozicija.
Registracija beveik baigta Į jūsų el. pašto dėžutę ( ) išsiųsta nuoroda, kurią paspaudę baigsite registraciją.
Jums išsiųsta nuoroda slaptažodžio keitimui.
Irena Teresė Daukšaitė-Guobienė
Irena Teresė
Trumpa biografija
  • Grafikė, iliustratorė.
  • Gimė 1942 m. Kaune.
  • 1961–1966 m. grafikos studijos LTSR valstybiniame dailės institute.
  • Gyvena Vilniuje. Dirbo dizainere, knygų iliustratore.
  • Apdovanota „Kunstation Kleinassen“ stipendija, Fulda, Vokietija (2001), Specialusis žiuri prizu, „Salon d’automne“, Albi, Prancūzija (2001).
  • Kūrinių yra Lietuvos dailės muziejuje, M. K. Čiurlionio dailės muziejuje, Tretjakovo galerijoje, Puškino dailės muziejuje, Lodzės modernaus meno muziejuje, Prahoje, Stokholme bei privačiose kolekcijose Lietuvoje ir užsienyje.
Apie kūrybą
Grafikės Irenos Teresės Daukšaitės-Guobienės nuomone, mene yra daug kelių, ir antiestetika – vienas iš jų, bet jai daug artimesnis teigiantis darną su aplinkiniu pasauliu. Žavi užkrečiamai giedras, skaidrus menininkės pasaulio matymas. Jame ypač svarbi estetika, kuri reiškiasi ne tik meniniuose sumanymuose, bet ir nepriekaištingoje atspaudo kokybėje. Precizika glūdi ir komponavime, ir tame, kaip susieti kūrinio elementai: galima žavėtis visuma ar studijuoti nedidelių fragmentų grožį.
 
Eksperimento trauka skatino dailininkę nenurimti nuo pat studijų pradžios. Net aukštesnių kursų kolegos studentiškose peržiūrose skubėdavo pamatyti Irenos darbus. Jie – originalūs, novatoriški, pilni kūrybinės išmonės – ryškiai skyrėsi iš kitų. Tai tęsėsi ir po profesionalaus kūrėjos debiuto 1966 m., tebėra tokie iki šiol.
 
XX a. aštuntojo dešimtmečio lietuvių grafikos panoramoje Daukšaitės kūriniai atkreipė į save dėmesį formos ir plastinės raiškos naujumu. Asociatyvūs daugiaprasmiai vaizdiniai rėmėsi subjektyviu išgyvenimu, o jų lyrinę emociją stiprino gamtos sudvasinimas. Anksti susiformavo atpažįstamas kūrėjos braižas: abstrakčios spalvinės dėmės derinamos su realistiniu piešiniu, metaforiškai įprasminančiu žmogaus ir gamtos ryšį, o dekoratyvūs niuansuoti spalvos intarpai atskiria realiąją ir iracionaliąją būtį.
 
Po 1990-ųjų dailininkės kūriniuose atsirado daugiau laisvės, improvizacijos. Nuo realistinių formų ji pereina prie kraštutinai ekspresyvios abstrakcijos, ypač aktyvių spalvų derinių. Spalvos impulsai į Daukšaitės kūrybą atėjo iš senosios lietuvių tekstilės. Be to, nuo pirmųjų savarankiškos kūrybos metų menininkė iliustruoja knygas, ypač dažnai – vaikų literatūrą, o iš iliustracijų spalva pamažu persikėlė ir į estampus. Šio laikotarpio Daukšaitės estampuose vis labiau nyksta ribos tarp grafinės ir tapybinės raiškos. Dailininkė dažnai piešia ant atspaudo, jai patinka dažo nutekėjimas, smulkus taškavimas, linijos virpėjimas – estampuose atsiskleidžia atsitiktinumo žavesys.
 
Pastarųjų dešimtmečių Daukšaitės kūriniuose nerasime konkrečių siužetų. Pirmenybė teikiama abstrahuotai formai, užkoduotai simbolių ir emocijų raiškai. Daukšaitė drąsiai plečia grafikos ribas, derina neįprastas medžiagas, išmėgina naujas technikas, ypač mėgsta koliažą: daugiasluoksnį popieriaus klijavimą, autorinio popieriaus intarpus, siūlų dygsnius ir pan. Dailininkę traukia skirtingų faktūrų dermės, plokštumos ir reljefinio įspaudo jungtis – visa, kas „sujudina“ lakšto paviršių. Kartais ant atspaudo ji deda peršviečiamą popierių – taip išgaunama dar papildomų tonų ir pustonių. Veikia lakštų spalvinė ekspresija: ryški atvira spalva derinama su tirpstančių, viena į kitą besiliejančių spalvų sąskambiais. Kitur kūrinio paviršiaus virpėjimas, pulsavimas kyla iš faktūrų – organiškai įtraukiamas dygsniavimas, siuvimas įvairaus storio ir spalvos siūlais.
 
Pajutusi, jog norisi daugiau kūrybinės laisvės ir greito rezultato, dailininkė imasi piešinio. Tuomet piešiniuose dera nežabotas improvizacijos šėlsmas ir atsitiktinumo estetika. Panaši improvizacijos laisvė bei išmonė būdinga ir menininkės sukurtoms vaikų knygų iliustracijoms – už jas pelnyta daugybė apdovanojimų Lietuvoje bei tarptautinėse parodose.
 
Irenos Teresės Daukšaitės-Guobienės kūriniai praturtina šiuolaikinę lietuvių grafiką, orientuotą į dekoratyvią abstrakciją. Minimalistinė daugelio jos estampų forma, linijos grožis ir elegancija artimi japonų dailės tradicijai. Tai įvairiapusiška menininkė, grafikė koloristė, jos kūryboje gražiai dera emocionalumas ir estetinis skonis. Ties Irenos lakštais žiūrovas gali medituoti, grožėtis, rinktis, ir kaskart jam atsiveria naujos erdvės – gyvos, slėpiningos, įtraukiančios.
                                                                                                                                                                                                  
Regina Urbonienė
MMC video
Pokalbyje menininkė pasakoja apie Rytų kultūros įtaką savo kūrybai, kūrybines inspiracijas, kolegas dailininkus bei knygų iliustravimą. Kalbina menotyrininkė Raminta Jurėnaitė, 2011 04 21.
Parodos

Asmeninės parodos

2007 Gerai, bet nelabai (knygų iliustracijos), galerija „Kairė-dešinė“, Vilnius
2005 Grafika, galerija „Nord-Est“, Strasbūras, Prancūzija
2004 Grafika, Kleppe summer, Vaga, Norvegija
2003 Grafika, Lietuvos konsulatas, Niujorkas, JAV
2003 Grafika ir piešiniai, Katalikų kultūros centras, Klagenfurtas, Austrija
1996 Grafika, galerija „Art Contact“, Bergish Gladbach, Vokietija
1996 Grafika, „Foyer“, „In Hollyday“, Pasau, Vokietija
 
Grupinės parodos
2008 Lietuvių grafikos paroda, Oslo grafikos centras, Norvegija
2006 Erdvė-plokštuma-kūnas, apžvalginė lietuvių grafikos ir skulptūros paroda, Šiuolaikinio meno centras
2001 Tarptautinė akvarelės bienalė Kunstation Kleinsassen, Fulda, Vokietija
1995 Lietuvių dailės paroda, Dailės galerija, Okinava, Japonija
1995 „Vartų“ dailininkų tapyba ant popieriaus, „Gallery 10“, Vašingtonas, JAV
1990 Pabaltijo grafika, Nacionalinė galerija, Stokholmas, Švedija
1990 Apokalipsė ir tikėjimas, Marburgo universiteto muziejus, Marburgas, Vokietija
 
 
Daugiau
Autoriaus darbai
Grafika
Rezultatų nėra.
Loading…
[[item.title]]
[[item.description]] [[item.details]]
Užsisakyk MO muziejaus naujienlaiškį!
Naujienlaiškis sėkmingai užsakytas.
Patikrinkite savo pašto dėžutę ir paspauskite ant gautos nuorodos norėdami patvirtinti užsakymą.