
Naujienlaiškis sėkmingai užsakytas.
Patikrinkite savo pašto dėžutę ir paspauskite ant gautos nuorodos norėdami patvirtinti užsakymą.
![]() |
Trumpa biografija
Apie kūrybą
Eglės Ridikaitės neaptemptos ant porėmių didžiulės drobės prisegamos tiesiai ant sienų ir primena tentus, bures, tapetus ar staltieses. Jos įgauna objektams būdingo daiktiškumo, nors yra visiškai plokščios. Menininkė ir pačios tapybos priemonėmis nekuria erdvės gilumos ar trimatės iliuzijos, bet pabrėžia paveikslų plokštumą.
Ankstyvųjų Ridikaitės paveikslų pagrindinė tema – tuštuma, kuri asocijuojasi su dangaus mėliu, pūkiniais debesimis, tinkuota siena, suglamžyta paklode ar išdidintu popieriaus lapu. Ant šviesaus fono aliejumi, panašiai kaip juodu ar mėlynu tušu arba rašalu, ji piešia abstrakčias netaisyklingas figūras, pavienius baldų ar kitų daiktų eskiziškus piešinius ar išbraižo visą buto planą pažymėdama ir įvardydama kiekvieną jo detalę. Svarbi funkcija šiuose paveiksluose tenka ranka rašytiems žodžiams, sakiniams ir skaičiams. Kai kada šie įrašai įtraukiami į patį paveikslo pavadinimą. Jie kartu su vaizduojamais motyvais yra paradoksalūs, turi specifinio, tik autorei būdingo humoro, pavyzdžiui, netaisyklingų apskritimų rasterį ji pavadina „Keletas mane globojančių dvaselių“. Patys įrašai ir piešinio pobūdis artimas piešiniams ant sienų viešosiose erdvėse. Vėliau Ridikaitė eina šiuo keliu dar toliau ir tapybą aliejumi pakeičia grafičiams naudojamais aerozoliniais purškikliais.
Eglės kūrybos šaltinis šiandien – kasdienybė ir su ja susijusi estetika. Tapytoja sukūrusi savitą strategiją, kaip pasakoti apie savo pačios ir artimųjų socialinę padėtį, gyvenimo būdą. Artima reklamai ir multiplikacijai kalba Ridikaitė kuria lakoniškus ženklus, kuriais apibūdina paveiksluose nesančių herojų aplinką ir įpročius. Būstų įrangą ji vaizduoja fragmentiškai sutelkdama dėmesį tik į pavienes detales, kurias priartina arba išdidina panašiai kaip kino ekrane. Ypač svarbūs jos paveiksluose senamadiški, sovietmetį menantys daiktai: kilimų, lovatiesių ornamentų raštai, parketas, sienų apdaila ir baldai, šviestuvai. Visi šie motyvai susiję su jos pačios asmeniniais daiktais. Paveikslų kompozicija gali susidėti iš dviejų „kraitinių“ tapytojos ir jos vyro skulptoriaus mėlynos ir raudonos vilnonių antklodžių – tipiško sovietinio buities atributo – arba vaizduoti draugų, giminaičių, pažįstamų dovanotas jiems nebereikalingas sekcijas ar vaikišką lovelę.
Daiktų senumas ir susidėvėjimas yra ir autoironiška užuomina į daugumos Ridikaitės kartos menininkų skurdžią asketišką buitį. Kai kurie objektai slepia užuominas į autorės pasirinktą menininko profesiją: televizoriaus ekrane pasirodo užrašas ŠMC TV arba prieš vaikišką lovelę pastatoma skulptūrėlė. Yra ir tokių daiktų, kurių funkcijos absurdiškai „sutrikdomos“ – ant stalo pastatytame akvariume vietoj žuvyčių plūduriuoja sunkiai identifikuojami įrankiai. Ridikaitės paveikslų ikonografijoje svarbi dar viena tema – klaustrofobiškai namų erdvėje užsidariusios moters – menininkės, žmonos ir motinos tema.
2007 metais surengtą savo personalinę parodą Ridikaitė pavadino „Persekiojantys vaizdai“. Dėl slegiančios monotonijos visi kasdien matomi daiktai paveiksluose įgauna keistos magijos, kurioje nostalgija ir intymumas susipina su vienatvės slogučiu ir nuoboduliu. Tapymo procese menininkė šią gniuždančią galią paverčia plokščiais daiktais, blyškiais, lengvais šešėliais ir visą aplinką transformuoja į drobinį sienos tapetą. Pačioje tapyboje svarbiausia tampa piešinys, o toniniai spalviniai efektai atlieka papildomą funkciją. Pats grafičio stiliaus taikymas ir aerozolio purškiklio pasitelkimas intymiam namų pasauliui vaizduoti čia įgauna autoironiško humoro, „išsilaisvinimo“ aspektą.
Raminta Jurėnaitė
Parodos
Asmeninės parodos
2015 Palikimas (Babutas skarialas). Galerija „Kairė–dešinė“, Vilnius
2014 Palikimas (Babutas skarialas). Gdansko miesto galerija, Lenkija
2011 Tapyba 2008–2009. Galerija XX, Panevėžys
2009 Peizažas, paroda su Aiste Kirvelyte. Kauno paveikslų galerija
2007 Persekiojantys vaizdai, paroda su Ričardu Nemeikšiu. Galerija „Vartai“, Vilnius
2000 Savicko paveikslų galerija, Vilnius
1999 Galerija „Kairė–dešinė“, Vilnius
Grupinės parodos
2014 Postidėja – Plotas. Galerija „Kairė–dešinė“, Vilnius
2014 Laiko Drobulė. Kauno paveikslų galerija
2014 Art Vilnius'14. Lietuvos parodų ir kongresų centras „Litexpo“, Vilnius
2013 Postidėja – atstatomieji darbai. VDA ekspozicijų salės „Titanikas“, Vilnius; Panevėžio dailės galerija; Klaipėdos parodų rūmai; Kauno paveikslų galerija; Šiaulių dailės galerija
2012 Postidėja. VDA ekspozicijų salės „Titanikas“, Vilnius; galerija „101“, Kaunas; Panevėžio dailės galerija
2012 (Kaip aš čia patekau) Tapyba Lietuvoje. Šiuolaikinio meno centras, Vilnius
2009 Abstrakcija ir ekspresionizmas: dvi Vilniaus tapybos tradicijos 1960–2009. Galerija „Arka“, Vilnius
2008 Vilniaus meno scena nuo 2000. Latvijos nacionalinio dailės muziejaus parodų salė „Arsenāls“, Ryga
2007 Independing Drawing GIK No2. Šiuolaikinio meno muziejus, Skopjė, Makedonija
2000 Jūs ateisite vėliau. Dailės akademijos galerija, Štutgartas, Vokietija
1997 Ten–Atgal. Naujoji galerija HdK, Berlynas
1994 Situacija – Tiltas. Galerija „Jutempus“, Vilnius
Straipsniai, interviu
Viltė Visockaitė. „Dėmės metamorfozės Eglės Ridikaitės tapyboje“
Lietuvos dailininkų sąjunga, 2019-03-27
Saulė Mažeikaitė. Kaip tapyba išprovokavo instaliaciją. „Danas Aleksa pristato Eglę Ridikaitę“ galerijoje namuose „Trivium“
artnews.lt, 2017-11-08
Lina Michelkevičė. Laiku ir vietoje. Eglės Ridikaitės „Kultūringos grindys“
artnews.lt, 2017-01-28
Agnė Narušytė. Sienos (ale)
7mn.lt, 2017-01-06
Deima Žuklytė Gasperaitienė. Prarasto laiko beieškant
artseria.lt, 2017-01-01
Daugiau
|