Prisijungę prie sistemos, čia galėsite išsisaugoti labiausiai Jums patikusius kūrinius. Plačiau apie „Mano kolekciją“ – skiltyje "Projektai".
Pastumkite slanktuką į dešinę
Jūs sėkmingai užsiregistravote.
Nurodytas vartotojo vardas jau egzistuoja!
Nurodyti slaptažodžiai nesutampa!
Bloga slanktuko pozicija.
Registracija beveik baigta Į jūsų el. pašto dėžutę ( ) išsiųsta nuoroda, kurią paspaudę baigsite registraciją.
Jums išsiųsta nuoroda slaptažodžio keitimui.
Arvydas Šaltenis
Arvydas
Trumpa biografija
  • Tapytojas.
  • Gimė 1944 m. Klevėnų k., Skiemonių valsč., Utenos apskr.
  • Nuo 1960 m. dalyvauja parodose, gyvena Vilniuje, dirba ir aktyviai dalyvauja visuomeninėje veikloje.
  • 1961–1970 m. tapybos studijas LTSR valstybiniame dailės institute (1964–1967 m. tarnyba sovietų armijoje).
  • 1992 m. su Prancūzijos kultūros ministerijos stipendija stažavosi Paryžiuje.
  • Nuo 1975 m. dėsto dabartinėje Vilniaus dailės akademijoje,1994–2004 m dirbo rektoriumi, šiuo metu – prorektorius menui, profesorius.
  • 1989–2000 m. grupės „24“ narys.
  • Apdovanotas Lietuvos nepriklausomybės medaliu (2000), LDK Gedimino ordino Karininko kryžiumi (2005).
  • Kūrinių yra Lietuvos ir užsienio muziejuose, privačiose kolekcijose.
Apie kūrybą
Arvydas Šaltenis – viena pagrindinių figūrų, stovinčių greta Ričardo Vaitekūno, Antano Martinaičio, Algimanto Švėgždos, Kosto Dereškevičiaus, Algimanto Kuro, kurie XX amžiaus aštuntajame dešimtmetyje sukėlė Lietuvoje tapybos lūžį ir atsinaujinimą. Nei dėl panašaus amžiaus, nei dėl bendrų manifestų ar meninio stiliaus šie tapytojai nesukūrė vienalytės grupės, tačiau visiems jiems nepakako ir vien dekoratyvios plastinės kalbos, būdingos Švažo tapytojų kartos stilistikai.
 
Šie dailininkai atsigręžė į gyvenimą, ir aistringai su egzistenciniu nerimu, prabilo apie individo likimą ir menininko laisvę slegiančią sovietinę sistemą. Šaltenis tarp jų yra nuosekliausias ekspresionistinis realistas. Abstrahuotas mitas jam ne toks svarbus kaip gyvenamojo meto istorijos ženklai. Ir jo kaip menininko poziciją galima apibūdinti Louiso Aragono terminu – „eksperimentinis realizmas“. Šaltenis artimas šiuolaikinės figūrinės tapybos atstovams Ronui B. Kitajui, Francis Baconui, Davidui Hockney, Patriciai Arroyo, Leonui Golubui, Georgui Baselitz, Andrzejui Wróblewskiui ar Edwardui Dwurnikui, kurie angažuotai reaguoja į visuomenines, politines realijas.
 
Daugiausia Šaltenis tapo Vilniuje ir tėviškės apylinkėse Aukštaitijoje. Provincijos ir miesto vaizduose gyvenimas srūva lėtai, tačiau vaizdų fragmentiškumas, nervinga kontūro linija, eskiziškas potėpis ir dinamiški sodrių spalvų deriniai kuria nerimo nuotaiką. Viena esminių temų – kelionė. Kiekviena jų – kur kas daugiau nei vien buitinis įvykis. Sutelkdamas dėmesį į gerai pažįstamą ir artimą tipažą bei charakterius dailininkas tapo kaimo senutes autobusiukuose, lėtai kursuojančiuose trumpaisiais apylinkių maršrutais. Jį domina bevardžiai keleiviai, šmėkščiojantys pro miesto troleibusų, tarpmiestinių autobusų, traukinių langus ar lūkuriuojantys stotyse. Vieni jų – tik neryškūs, tirpstantys šešėlių siluetai, prie kitų, sustingusių, tarsi trumpam priartėjama. Nugrimzdusios į miegą figūros tapomos netikėtais rakursais, pasitelkiant dinamiškas įstrižaines ir dramatiškus šviesos bei tamsos kontrastus. Šalteniui nesvetima ir mirties, kaip paskutinės žmogaus kelionės, tema. Didelė grupė darbų skirta ir bohemiško, gyvenimo siužetams.
 
Dar viena svarbi dailininko tapybos tema – sovietinis režimas. Kareivines, kareivius ir kasdienybės realijas menininkas tapo kaip savo paties ir savo kartos biografijos dalį. Jam svarbu rasti apibendrinančius ir kartu autentiškus įvaizdžius patirtai prievartai, klaustrofobijai, nevilties nuotaikai. Atkūrus Lietuvos nepriklausomybę atsiranda kūrinių sovietinės okupacijos reliktų motyvais su savotiškomis nuorodomis į to meto istoriją, politiką, dokumentinius ir meninius filmus, literatūrą. Tai agresyvus, groteskiškas, aštrių siužetų, spalvų ir formų „kabaretas“, kaleidoskopiška visuma, sudaryta iš prieštaringų kompozicinių elementų. Šaltenio kūriniuose matyto ir įsivaizduoto riba ne visada griežta.
 
Kaip ir kiti šio laikotarpio tapytojai, jis tapo „paveikslus apie paveikslus“ cituodamas dailės istoriją. Stebėdamas dabartį dailininkas atsigręžia į netolimą praeitį, ir atvirkščiai. Net kasdienės situacijos įgyja pranašiškų, artėjančios ar jau įvykusios dramos ženklų. Tapytojas gali būti ir melancholiškas, ir sarkastiškas. Tik niekada nelieka pasyviu stebėtoju. Šaltenio tapybos ikonografija susijusi su jo autobiografija, bet tai nėra asmeninė, uždara erdvė. Po daugelio metų jis pertapo vieną ar kitą kompoziciją. Tai gali reikšti tiesiog paveikslo pabaigimą arba turėti ir simbolinę prasmę.
 
Įvairiais kūrybos periodais Šaltenis paraleliai naudoja ir dinamišką kompoziciją, ir statišką, ir koloristinę faktūrinę gesto tapybą, ir santūrią pilkos bei baltos spalvos monochromiją. Tačiau jo kūriniuose visada išlieka regimojo įspūdžio ir jausminio išgyvenimo autentika.
 
Raminta Jurėnaitė
 
Taip pat skaitykite apie menininką ir kitus Ketveriukės dailininkus Kultūros istorijos skiltyje.
MMC video
Tapytojas Arvydas Šaltenis ištraukia draugo Kosto Dereškevičiaus darbą, kurį gavo gimimo dienos proga, – jis atitinka „Ketveriukės“ tų dienų šūkį: „Viskas gražu, kaip yra“. Vėliau trumpai išdėsto savo Lietuvos sovietinio modernizmo tapybos istorijos versiją. Kalbina menotyrininkė Raminta Jurėnaitė, 2009 11 24.
Parodos
Asmeninės parodos
2009 Paroda ekspozicijų cikle Abstrakcija ir ekspresionizmas: dvi Vilniaus tapybos tradicijos 1960–2009. Galerija „Akademija“, Vilnius
1993 Tapybos ir piešinių paroda. „Cite International des Arts“, Paryžius
1989 Arvydas Šaltenis, Povilas Ričardas Vaitiekūnas. Tapyba iš Lietuvos. „Galerie im Traklhaus“, Zalcburgas, Austrija
1988 Kraštotyros muziejus, Utena
1986 Tapybos paroda, kartu su Algimantu Jonu Kuru. Lietuvos fotografijos meno draugijos parodų salonas, Vilnius
 
Grupinės parodos
2013 Dienos svajos, nakties košmaras. VDA ekspozicijų salės „Titanikas“, Vilnius
2009–2010 Lyties kontrolė. Moteriškumas ir vyriškumas Rytų Europos mene. Modernaus meno muziejus, Ludwigo fundacija, Viena
2004 Trys Rygoje: Arvydas Šaltenis, Tiit Pääsuke, Ivars Heinrihsons. Galerija „Bastejs“, Ryga
2001 Baltijos šalių šiuolaikinė tapyba ir skulptūra. „National Arts Club“, Niujorkas
1997 Grupės „24“ paroda. Galerija „Plaisiren“, Stokholmas
1996 Asmeninis laikas. Estijos, Latvijos ir Lietuvos dailė 1945–1996. Šiuolaikinio meno galerija „Zachęta“, Varšuva
1990 Grupės „24“ paroda. Dailės parodų rūmai, Vilnius
1988 Mitas dabarties lietuvių tapyboje. Dailės parodų rūmai, Vilnius; paroda Tartu dailės muziejuje. Estija
1979 Tapybos paroda: Kostas Dereškevičius, Algimantas Jonas Kuras, Arvydas Šaltenis, Algimantas Švėgžda. Dailės parodų rūmai, Vilnius
1973 Tapybos paroda: Kostas Dereškevičius, Algimantas Jonas Kuras, Arvydas Šaltenis, Algimantas Švėgžda, Algirdas Taurinskas. Dailės fondo salonas, Vilnius
 
 
Daugiau
Straipsniai, interviu
Autoriaus darbai
Tapyba
Rezultatų nėra.
Loading…
[[item.title]]
[[item.description]] [[item.details]]
Užsisakyk MO muziejaus naujienlaiškį!
Naujienlaiškis sėkmingai užsakytas.
Patikrinkite savo pašto dėžutę ir paspauskite ant gautos nuorodos norėdami patvirtinti užsakymą.