
Naujienlaiškis sėkmingai užsakytas.
Patikrinkite savo pašto dėžutę ir paspauskite ant gautos nuorodos norėdami patvirtinti užsakymą.
![]() |
Trumpa biografija
Apie kūrybą
Jaunojo menininko paveikslų tema – savistaba ir autorefleksija. Tradicinės tapybos rūšys – žanrinis paveikslas, autoportretas, peizažas, interjeras, natiurmortas ir rankų studijos – padeda jam gilintis į tapybos procesą. Tapydamas dailininkas semiasi impulsų iš savo patirties, artimiausios aplinkos, iš praeities ir dabarties meno. Ne mažiau negu motyvai čia svarbi menininko dvasinė būsena ir nuotaika. Autorefleksija persmelkta melancholijos ir liūdesio, kuriuos atsveria keistas ir labai asmeniškas humoras.
Zakarausko kūrybai būdingas specifinis paradoksas – nors jo tapyba vaizduojamoji, figūrinė, bet joje nėra nieko konkretaus ar griežtai apibrėžto. Dirbtuvės interjeras čia lengvai virsta galerijos erdve, apsnigtu lauku ar dangaus peizažu. Beveik visose drobėse – menininko autoportretai su jam būdingu kūno sudėjimu, laikysena ir net apranga. Tačiau šios figūros be veidų, net menininko mūza beveidė.
Anksčiau jo paveikslams fantastiškumo suteikdavo groteskiškos žvėrių kaukės, slepiančios personažų veidus. Dabar nerimo atmosfera kuriama visai kitomis priemonėmis. Saikingai nužymėtos figūros atrodo efemeriškos. Žmonės virsta erdvėje plevenančiais šešėliais ar su jais susilieja, tampa tamsiomis dėmėmis žemės paviršiuje. Autoportretinę figūrą atkartoja veidrodinis atspindys arba ji dauginama, multiplikuojama, kol atsiranda rikiuotė ar net minia. Tikroviškumo ir iliuzijos įtampą dar labiau sustiprina paveikslo paveiksle motyvai. Tapytojas čia vaizduoja save dirbtuvėje ar galerijoje, stovintį prieš savo nutapytą drobę. Jis ir autorius, ir žiūrovas.
Zakarausko paveiksluose gausu citatų iš garsių pasaulio ir Lietuvos tapytojų kūrinių ar nuorodų į juos. Taigi jis atidus ir analitiškas muziejų, parodų lankytojas. Menininkas provokuoja versdamas mus spėti, ar jo paveikslų motyvas buvo gyva ar negyva natūra, gal juo tapo patys kūriniai, o gal ir viena, ir kita tuo pat metu. Tikrovės ir kūrybos ribos nutrynimas yra pagrindinė Zakarausko tema. Vaizdų ir idėjų neapibrėžtumą lemia tiek menininko pasirinktas koloritas, tiek tapymo maniera. Prislopintoje jo paletės monochromijoje gausu niuansuotų matinių pilkų, pilkai melsvų tonų, gilių tamsių juodos ir rudos atspalvių. Šią gamą pagyvina nedideli švytintys baltos, rausvos, žydros, mėlynos ar rusvos spalvos intarpai.
Tapytojas siekia ekspresyviais plačiais gestais nutapytų plokščių figūrų ir daiktų išraiškingo kontrasto su erdvės giluma, kurią išgauna lesiruote. Reikšminga Zakarausko tapybos raiškos priemonė yra motyvų fragmentiškumas: interjerų „kadravimas“, paskirų detalių priartinimas ir išdidinimas. Vieni fragmentai kinematografiškai išryškinami, kiti tarsi ištirpdomi aplinkoje pasitelkiant specifines tapybos priemones. Zakarauskas sako: „Pirmiausia klausimas, kas yra tapyba... Pagrindinis dalykas – dažai. Dažai, drobė, aš kaip tapytojas. Tada vėl klausiu iš naujo, sulig kiekvienu nauju paveikslu. Neatsakau iki galo niekad, to klausimo dažniausiai užtenka. Galbūt atsakau – rezultatu. Na, kas yra tapyba.... Aš pats sau esu tapyba.“
Tapydamas patį save tapantį jis nutrina ribą tarp savęs ir paveikslo, tarsi klaustų, ką šiandien reiškia būti tapytoju. Taip perteikiama sutrikimo ir netikrumo būsena, kai nėra kuo remtis, nes dar neišsikristalizavusi bent kiek konkretesnė, aiškesnė kryptis. Tačiau ši melancholijos ir nerimo sklidina tuštuma pulsuoja gyvybe ir tapymo magija.
Raminta Jurėnaitė
MMC video
Vieno žymiausių jaunosios kartos tapytojų Andriaus Zakarausko tapyba – tai tapyba apie tapymą, tapybą ir tapytoją, kur tarpusavyje dera (auto)refleksija, ironija, dailės istorijos, totalitarizmo ženklų citatos ir nacionalumo paieškos. Kalbina Jolanta Marciauskytė-Jurašienė, 2011 10 09.
Parodos
Asmeninės parodos
2012 Išvirkščioji ir geroji pusės. Šiuolaikinio meno centras „Lažnia“, Gdanskas, Lenkija
2012 ARTscape: Izraelis. Galerija „Vartai“, Vilnius
2010 Peizažo nutapymo būdų tapyba. VDA ekspozicijų salės „Titanikas“, Vilnius
2008 It is possible the sunset of my revolution. Galerija „Traghetto“, Roma
2008 Lern malen. Galerija „Traghetto“, Venecija, Italija
2008 Lern malen – maluntericht. Andreaso Binderio galerija, Miunchenas, Vokietija
2007 First mention. „Schultz Contemporary“, Berlynas
2006 Ekspozicija. Galerija „Vartai“, Vilnius
2005 Atsitikimai. Noriu, jog būtum laiminga, yoličiu, projektas Naujas 2005. Šv. Jono gatvės galerija, Vilnius
2005 Kliovas. Šv. Jono gatvės galerija, Vilnius
Grupinės parodos
2010 Lietuvos šiuolaikinis menas. Europos centrinis bankas, Frankfurtas, Vokietija
2009 Abstrakcija ir ekspresionizmas: dvi Vilniaus tapybos tradicijos 1960–2009. Galerija „Arka“, Vilnius
2009 Jaunojo tapytojo prizas 2009. Pamėnkalnio galerija, Vilnius
2008 Vilniaus meno scena po 2000. Latvijos nacionalinio dailės muziejaus parodų salė „Arsenāls“, Ryga
2008 Lietuvos šiuolaikinis menas – Naujai. Bydgoščiaus miesto galerija
2008galerija „Szyb Wilson“, Katovicai; Olštyno meno galerija, Lenkija
2006 Savi objektai. LDM Radvilų rūmai, Vilnius
2006 Dvigubas žaidimas. Galerija „Vartai“, Vilnius
Straipsniai, interviu
Ana Treščina. Tapytojas Andrius Zakarauskas: „Į Jėzų Kristų galima pažvelgti ir šiuolaikiškai“
Moteris, 2019-12-25
Aistė Paulina Virbickaitė. Šešios galerijų dienos: nugalėtojai
Bernardinai.lt , 2010-10-22
Kęstutis Šapoka. Kai normalu yra nenormalu. Tajanos Doll ir Andriaus Zakarausko paroda „Vartų“ galerijoje.
Artnews.lt, 2009-07-20
Laima Kreivytė. Galios žaidimai. Tatjanos Doll ir Andriaus Zakarausko darbai „Vartų“ galerijoje
7 meno dienos, Nr. 28, 2009-07-17
Andrius Zakarauskas. Išgelbėk draugą. Pastabos apie XIII Vilniaus tapybos trienalę
7 meno dienos, Nr. 751, 2007-04-13
|